Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-Many Markkinointi

Kirjoitettu 10.02.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-Many Markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummersson
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tässä kirjassa korostetaan sitä, mitä Brian Tracy kirjassaan Menestys ja Onnellinen elämä opetti: opettele pitämään itsestäsi, niin silloin muutkin pitävät sinusta. Suhdemarkkinoinnin yhdeksi tärkeimmistä opeista Gummersson nostaa lainauksen ”Opi rakastamaan ja kunnioittamaan toisia ihmisiä, ja nauttimaan heistä”. Tapaa jokainen uusi ihminen ilolla, ole karismaattinen ja hyväntuulinen, lukee ohjekirjassa. Ihania sanoja,  täydellisiä ajatuksia, mutta silti käytännössä niin helvetin vaikeita toteuttaa. Miksi minulle on vaikeaa tavata uusi ihminen vilpittömällä ilolla?

 

Olen harjoitellut positiivista mielenmallia useasti, usko tai älä, ja jaksan olla iloinen ja positiivinen yleensä maksimissaan viikon ajan.  Iloisuus, huolettomuus(=kaikki asiat ovat hoidettu), ja positiivisuus vaativat minulta kamalat järjestelyt! Koko yksityisen elämän täytyy olla tasapainossa, liikunta, ruoka ja uni. Kalenteri pitää olla järjestettynä, ja projekteille tarpeeksi aikaa. Kirjapisteet kunnossa, ja kaikki juoksevat asiat ok. Se, että olen positiivinen, vaatii minulta elämän täydellisen tasapainon. Kun tuo tasapaino lipsahtaa pois sijoiltaan, menee siinä samalla minun iloisuuteni, ja stressikäyttäytyminen tulee tilalle. Olen tutkiskellut itseäni paljon, ja huoman, että kaikki on tuosta kiinni.

Nyt on aika taas tehdä päätös, että olen optimistinen ja hyvällä tuulella. Ja tuo tila täytyy säilyttää. Luultavasti minun täytyy haastaa itseni pikku kilpailuun, ja saada kunnon palkinto, jos jaksan olla hyvällä tuulella vaikka huhtikuuhun asti!

Lupaan yrittää, mutta palkinto jää vielä hieman hautumaan.

 

Verkosto on kaiken a ja o yritystoiminnassa. Kukaan ei pysty ostamaan yritystäsi, koska se ei ole kannattavaa, jos sinulla on hyvät suhteet sekä toimittajiisi, asiakkaisiisi ja työntekijöihisi. Jos he ostavat yrityksesi pois, saat hyvät rahat ja käden käänteessä voit perustaa samanlaisen tilalle, jonne ennen pitkään vanhat työtoverisi, asiakkaasi ja toimittajasi siirtyvät. Kukaan ei pysty särkemään suhdeverkkoasi, paitsi sinä itse.

 

Tosielämän esimerkki suhteiden voimasta on entisessä työpaikassani Autokoulu Menoxissa. Menox möi toimintansa Movialle kevättalvella 2010, jolloin myös minä siirryin heidän palvelukseensa, niin kuin kaikki muutkin työntekijät. Menox jatkoi toimintaansa pienimuotoisempana Muuramessa, ja Movia taas Menoxin tiloissa Jyväskylässä. Kumpikaan ei astunut toisen reviirille. Nyt, keväällä 2013, kun sopimuksen pykälät ovat rauenneet, on Autokoulu Menox saapunut taas Jyväskylään, ja myöskin vanhat työntekijät ovat lähteneet Movialta ja palanneet Menoxin palkkalistoille. Automaattisesti, sen kummempaa vääntämättä. Samoin samat vanhat yhteistyökumppanuudet ovat Menoxin hallussa. Suhteiden voima on uskomaton, ja parhaimmassa tapauksessa se mitätöi kilpailun kokonaan.

 

Kuinka minä pääsen rakentamaan tällaista verkostoa, kuinka sen muovautumista voi oikein nopeuttaa? Millaisiin verkostoihin minä haluan uida, mistä on tulevaisuudessa hyötyä? Uskon, että kaikkea ei voi suunnitella, myös sattuma kuljettaa, mutta vastaus kysymyksiini voisi varmasti löytyä esimerkiksi Keski-Suomen yrittäjien keskuudesta. Heidän tapahtumiinsa meneminen voisi varmasti olla todella hyvä idea. Tai esimerkiksi Keski-Suomen kauppakamarilla pyörähtäminen.

 

Toinen suuri kolahdus kirjasta oli se, kuinka suuri voima on C2C- markkinoinnissa. Sieltä ne kultakimpaleet löytyvät, asiakkaiden keskuudesta. Kuinka saat asiakkaat markkinoimaan tuotteitasi taas uusille asiakkaille? Voitko ohjata ja seurata tätä toimintaa? Asiakastyytyväisyydellä voit. Yrityksen kaikkein suurin arvo on asiakkaissa. Sen tulisi myös olla kaikkein suurin investointikohde- kuinka voimme parantaa asiakkaidemme olosuhteita vieläkin paremmaksi?

 

Rupesin miettimään kirjan kommenttia siitä, että viimeisen 30 vuoden aikana yritykset ovat kasvaneet lähinnä yritysostoin. Asiakaslähtöinen, sisäinen orgaaninen kasvu, on tuntunut unohtuneen kokonaan. Asiakkaissa mitataan yrityksen sisäisen moottorin kapasiteetti. He ovat avainsana kasvuun ja korkeampiin tuloksiin. Suuremman asiakaskannan hankkiminen ja tyytyväiset asiakkaat –ne ovat kaksi avaintekijää menestyvän suuryrityksen tekijöiksi. Sen sijaan, että tutkitaan yhdeksän kertaa enemmän lukuja ja kassavirtaa, tulisi pohtia mistä rahat oikein tulevat ja miten sen tuloa voidaan lisätä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!