Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-many-markkinointi

Kirjoitettu 21.03.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-many-markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Many-to-many-markkinointi on Evert Gummessonin kirjoittama kirja joka kertoo suhde- ja verkostomarkkinoinnista. Otin kirjan lukuun sillä monet suosittelivat sitä ja ajattelin siitä olevan hyötyä tulevaan synnytykseen asiakkaamme kanssa. Synnytys käsittelee sosiaalisen median käyttöönottoa yrityksen markkinoinnissa. Tällä hetkellä yritys ei ole markkinoinut itseään sosiaalisessa mediassa, mutta nyt halutaan selvittää onko se järkevää. Sosiaaliseen mediaan liittyy hyvin olennaisesti verkostot, somehan muodostuu verkostoista.

Kirjassa ei kuitenkaan juurikaan puhuta sosiaalisesta mediasta, johtuen varmaankin siitä että kirja on ilmestynyt vuonna 2005… Sain kuitenkin muutamia pointteja verkostojen merkityksestä markkinoinnissa ja liiketoiminnassa yleensäkin. Asiakkaamme on kuitenkin suhteellisen iso joten uusien suhteiden ja verkostojen muodostaminen ei taida olla se ajankohtaisin juttu mihin synnytyksessä tartumme.

Omassa tiimiyrityksessä tarvetta suhteille ja verkostoille kuitenkin olisi. Vaikeutenamme on ollut tarttua siihen puhelimeen ja sopia käyntejä, mikä olisi elintärkeää tässä vaiheessa.

“Suhteet yhdistävät ihmisiä tai organisaatioita, lyhyeksi tai pitkäksi aikaa. Meillä on kokemusperäinen intuitiivinen käsitys siitä, mitä suhteet ovat. Kun suhteeseen kuuluu useampi kuin kaksi ihmistä tai yritystä, syntyy nopeasti monimutkaisia vuorovaikutussuhteita, verkostoja.”

Meidän tiimillemme suhteiden muodostaminen on ollut hankalaa vähän henkilöstä riippuen. Osalla puhelimeen tarttuminen ja small talk eivät tuota lainkaan vaikeuksia kun taas toisilla puhelinkammo ei meinaa hellittää millään. Tänään treeneissä puhuttiin siitä kuinka tarvitsisimme sellaisia projekteja joista tulee nopeasti rahaa ja kaikki pääsisivät tekemään yhdessä jonkinnäköistä hommaa. Kaunis ajatushan tuo on, mutta ilman asiakaskäyntejä (ja sitä myöten asiakkaille soittelua) koko homma jää haaveeksi.

”Tutki osto-ja kulutuskäyttäytymistä isommassa kontekstissa, kuluttajan koko verkostossa.”

Synnytyksessämme on otettava huomioon vahvasti lopullisen asiakkaan verkostot. Päätuotteena asiakkaallamme ovat postikortit, tervehdyskortit ja muut paperituotteet. Kortit ovat vahvasti sosiaaliseen kulttuuriin ja muistamiseen liittyviä tuotteita. Segmentointia tehtäessä on otettava huomioon millaiset verkostot ovat kullakin asiakastyypillä ja miten ne vaikuttavat tuotteiden ostamiseen.

Nykyään ihmiset kertovat kokemuksistaan ja jakavat niitä paljon internetissä, varsinkin Facebookissa. Sosiaalista mediaa ja sen verkostoja tuleekin pitää silmällä synnytystä tehdessä.

Kirjassa oli hyvä neuvo olla luottamatta liikaa asiakastyytyväisyyskyselyihin ja muihin samankaltaisiin tutkimuksiin. Ne ovat usein pinnallisia eivätkä anna mitään uutta. Parempi on kuunnella ja olla valppaana ympäristöä kohtaan.

Verkostojen kirous on se, että jos yritys tekee pienenkin virheen, leviää se yllättävän laajalle. Virheetöntä toimintaa tuskin kukaan pystyy toteuttamaan ja asiakkaat ovat nykypäivänä erittäin vaativia niinkuin kuuluukin. Siispä esimerkiksi pienestä vahingosta voi joutua kärsimään melko paljonkin, kun asiakkaat laittavat sanan kiertämään omiin verkostoihinsa. Sosiaalisen median kautta sana kiertää nopeasti ja tällöin korjaus on pyrittävä tekemään mahdollisimman äkkiä.

Petyin hieman kirjaan, sillä olisin halunnut hieman käytännönläheisempää otetta asiaan. Hienoja termejä kirjasta löytyi miljoonittain, ja varmasti joku viisaampi niitä enemmän ymmärtää mutta itse kaipaan vielä tässä vaiheessa enemmän selkeyttä. Verkostojen merkitys kirkastui kyllä, siitä plussat kirjoittajalle. Tiimissämme ”hyvistä suhteista” on puhuttu ja puhuttu mutta harva on vienyt asiaa käytäntöön. Pidän tästä aiheesta kirjaesitelmän treeneissämme, toivottavasti myös muut huomaavat asian laidan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!