Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-many-markkinointi

Kirjoitettu 01.11.14
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-many-markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minua kiinnostaa kovasti markkinointi, ja haluankin siinä suhteen kehittää taitojani entistäkin enemmän. Päätin lukea kirjan nimeltään Many-to-many-markkinointi, jonka on kirjoittanut Evert Gummesson. Minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä mistähän mahtaisi teoksessa olla kyse ennen kuin aloitin kirjan lukemisen. Kuitenkin pikkuhiljaa minulle valkeni, että Gummesson on lanseerannut uuden käsitteen, joka haastaa markkinoinnin perinteiset käytännöt ja teoriat. Lyhyesti sanottuna many-to-many tarkoittaakin markkinointia verkostotaloudessa.

 

Olin jo aikaisemmin kuullut puhuttavan one-to-one:sta, ja pian lukemisen aloitettua huomasinkin yhteyden niiden välillä. Many-to-many-markkinointi on paljon laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa markkinointia kuin pelkkä one-to-one-markkinointi. Ihminen, joka ei ole kuullut puhuttavan näistä markkinointiteorioista ei varmaankaan ymmärrä mistä nyt puhun. Nyt voisin kuitenkin hieman avata tarkemmin mistä kummassakin teoriassa on todellisuudessa kyse. One-to-one-markkinoinnissa eli yhdeltä yhdelle kohtaavat vain asiakas ja toimittaja keskenään. Kun taas many-to-many-markkinoinnissa puolestaan kohtaavat asiakas ja hänen verkostonsa sekä tietysti myös toimittaja verkostoineensa. Eli on kyse paljon laajemmasta kokonaisuudesta ja sen takia tämän kirjan mukaan on hyvin tärkeä markkinoinnissa ottaa huomioon verkostot. Many-to-manyn vahvuuksia on, että käsite ulottuu vielä pidemmälle ja korostaa koko markkinoinnin sisältöä monimutkaisessa maailmassa vieläkin tekokkaammin.

 

Aikaisemmin verkostomarkkinointia on käsitelty pelkästään B2B-markkinoinnissa, mutta uuden käsityksen mukaan kuluttajamarkkinointi on pohjimmiltaa verkostojen välistä vuorovaikutusta, kuten kirja hyvin osoittaakin sen lukuisten esimerkkiensä kautta. Se voi olla vaikka B2B, B2C, C2C tai C2B markkinointia. Sillä todellisuudessa mikään markkinointi ei välty verkostoilta, ja sen meidän jokaisen kannattaisikin ottaa huomioon. Verkostot eivät välttämättä koostu vain ja ainoastaan ihmisten keskinäisistä suhteista, organisaation ja ihmisen välisestä suhteesta tai organisaatioiden välisistä suhteista. Esimerkiksi verkoston solmukohdat voivat laajemmassa merkityksessä olla myös paljon muutakin kuten tuotteita, tapahtumia, tavaramerkkejä ja niin edelleen.

 

Eräs viisas henkilö kerran sanoi, että verkostojen merkitystä ei voi koskaan kyllin korostaa, ja sen olen myöskin konkreettisesti huomannut. Verkostot ovat meille jokaiselle äärimmäisen tärkeitä ja hyödyllisiä, niin myös täällä Tiimiakatemiassakin. Tästä tuleekin hyvin mieleeni omakohtainen kokemus verkostoista. Meidän Rakettipäivän tehtävänantona oli suunnitella ja toteuttaa IceHearts järjestölle jokin kamppanja, tapahtuma tai jokin muu spektaakkeli, jolla saisimme tunnettavuutta, näkyvyyttä ja mahdollisesti myös kerättyä rahaa kyseiselle järjestölle, jotta toiminta voisi laajentua etenkin tänne Jyväskylään. Joka tapauksessa oivalsimme jonkin tovin jälkeen, että kyseisenä päivänä jolloin meidän oli tarkoitus toteuttaa suunnitelmamme, siinä samaisena päivänä Jyväskylässä olisi Taivas+Helvetti-tapahtumakin. Halusimmekin juuri sitä kautta saada IceHeartsille näkyvyyttä ja mahdollisuuksia. Jotta voisimme saada oikeasti tärkeän asiamme näkyviin, niin tietysti meidän tuli saada vaikutusvaltaisiin ihmisiin kontakteja. Harmiksemme meillä kenelläkään ryhmänjäsenellä ei ollut suoraakontaktia Mika Mäkeläiseen, joka on kirjoittanut Taivas+Helvetti kirjan ja on yksi samaisen tapahtuman järjestäjistä. Verkostojemme kautta melko nopeastikin saimme Mäkeläisen numeron, ja sitä kautta saimme yhteyden häneen ja pääsimmekin kertomaan asiastamme hänelle. Teoksessakin eräässä esimerkissä puhutaankin “six degrees of separation:sta´´eli siitä, että kaikkien maailman ihmisten välillä on korkeintaan kuusi kontaktia. Sitä en tiedä pitääkö tämä aivan täsmälleen paikkaansa, mutta olen useita kertoja kuitenkin huomannut, että maailmamme on hyvin pieni, sillä ei ole sellaista ihmistä joka ei kuulu minkäänlaiseen verkostoon, aina joku tuntee jonkun, joka puolestaan taas tuntee jonkun toisen, ja niin edelleen.

 

Luettuani kirjan oivalsin aivan uudella tavalla verkostojen todellisen merkityksen. Verkostoja nimittäin on joka puolella, jokainen ihminen kuuluu lukuisiin verkostoihin ja niitä on monenlaisia. Välttämättä niiden olemassa oloa ei tiedosta eikä käsitä, mutta joka tapauksessa niitä on kaikkialla ja ne saattavat yleensä vielä liittyä toisiinsa. Haluankin jatkossa oppia vielä aktiivisemmin hyödyntämään verkostojani, sillä niissä todellisuudessa piilee voima. Enkä vain halua haalia itselleni lisää suhteita vaan haluan myös ylläpitää ja tehdä töitä niiden eteen.

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!