Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-Many Markkinointi

Kirjoitettu 07.04.20
Esseen kirjoittaja: Eerik Ylikulju
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-Many Markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verkostot

Kirjassa puhuttiin paljon verkostojen merkityksestä. Markkinointi on verkostojen luomista ja verkostot markkinointia. Nykyajan malliin kuuluu vielä asiakassuhteiden painottaminen eli nk. suhdeverkosto. Tämä tarkoittaa asiakkaan ja toimittajan välistä vuorovaikutusta. Siinä painotetaan personoitua markkinointia juuri oikeille asiakasryhmille. Kirjassa avattiin ihan uusi tapa, jossa kaksi eri verkostoa kohtaavat. Jokaisella ihmisellä on henkilökohtainen verkosto. Usein tämä tarkoittaa vähintään tuhansia ihmisiä ympärillä, jotka vähintään tietää nimeltä. Yrityksillä on toisia yrityksiä ja työntekijöiden tuttuja, joista koostuu myös aikamoinen porukka. Verkoston vaikutus näkyy kaikkien päätöksissä. Sen sijaan, että kuluttaja ostaisi halvinta palvelua hän kuulee verkoston sisältä suosituksia jostain yrityksestä. Tämän vaikutus on paljon hintaa vaikuttavampi tekijä. Nykyaikana verkostoitumisesta on tehty helppoa jopa kotoa käsin, esimerkiksi Linkedinissä. Monet tutustuvat työntekijöihin ja yrityksiin pelkästään sen kautta.

Olen huomannut, että yrityksen koosta huolimatta ostopäätöksiä tehdään edelleen tunnepohjalta. Halvempaa hintaa arvostettavampi tekijä on esimerkiksi se, että sattuu tuntemaan paikallisen tavarantoimittajan. Keskustelut alkavat ihan eri lähtökohdista, kun mainitsee asiakkaalle jonkun asiayhteyden tai yhteisen tutun. Aina jaksaa ihmetyttää, miten suuri merkitys pelkästään myyjän tai yrittäjän käyttäytymisellä on suuriinkin päätöksiin. Kirjassa mainitaan ”ole pidetty.” Tämä koostuu ihan perusasioista, eli kuuntelemisesta ja kohteliaisuudesta. Kun sinusta pidetään, asiakkaasi suosittelevat sinua pyytämättäkin. Joustava ja täsmällinen palvelu jää hyvin mieleen.

Prioriteetti 1. Asiakas

Keskustelimme alkukeväästä tiimin kanssa johtavista arvoista. Esille nousi hyvin mm. asiakasystävällisyys. Ennen sen sanomista ääneen tiimiläisille ja asiakkaille täytyy selvittää, mitä tuolla sanalla oikein tarkoittaa. Sana on osittain jo menettänyt merkityksensä, kun se on useiden yritysten jauhamaa sanahelinää. Asiakas edellä suunnitellessa priorisoidaan asiakkaiden tarpeet kysymällä sitä ennen kuin miettii, mitä juuri me haluaisimme tehdä. Heräsin todella sanan merkitykseen, kun tiimin kanssa mietittiin kevään perutulle LC:lle yhteistyökumppaneita. Mietimme asiaa siitä näkökulmasta, mikä olisi reissullemme paras tapa toimia, jotta siitä tulisi mahdollisimman toimiva ja mukava. Asiakas unohtui kysymättä kokonaan siitä keskustelusta, kun mietimme haluammeko lähteä reissuun oppimaan, tekemään töitä vai nauttimaan lomasta. Asiakasystävällisessä yrityksessä lähdetään aina asiakkaasta. Ennen miettimistä siitä, haluaako jotain tehdä kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä esimerkiksi yrityksen tarpeet ja se, mistä oikeastaan oli kyse. Tämä saattaa aloittavana tiimiyrittäjänä unohtua. Sen eteen saa tehdä töitä, että agenda asiakas edellä menemisestä todella toteutuu.

Hyvästä kokemuksesta kerrotaan kahdelle, huonosta kahdeksalle

Kirjassa mainitaan hyvin kuluttajien välisestä kommunikoinnista, ”markkinoinnista.” Jos itse koen saaneeni hyvää palvelua tai hyvän tuotteen kohtuulliseen hintaan, siitä kertoo mielellään myös ystäville. Tämä toimii myös toisinpäin ja digitalisaation myötä nuo luvut voi korottaa potenssiin saman tien. Tätä positiivista efektiä haemme myös projektissamme, jossa tuotamme yrityksille referenssivideoita. Tyytyväinen asiakas kertoo mielellään sijoituksestaan ja samalla todistaa itselle, kuinka kannattava se oli.

Mitä vien käytäntöön

Tiimillemme tulisi luoda selkeä suunnitelma, joka sisältää sekä markkinoinnin suunnan sekä asiakassuhteen prosessin. Mielestäni nämä kaksi kulkevat käsi kädessä ja tukevat toinen toistaan. Verkostojen luominen ja olemassa olevien verkostojen käyttäminen (Tiimiakatemia) voi olla koko menestyksen salaisuus. Saatat päästä osaksi win-win-tilannetta, missä esimerkiksi suosittelet tuntemaasi yritystä verkostosi toiselle jäsenelle. Loistava skenaario, missä pääset auttamaan kahta verkostosi jäsentä. Uskon, että jossain vaiheessa tuollainen teko antaa myös takaisin. Joltain verkoston jäseneltä kysytään apua esimerkiksi markkinointiin ja hän mainitsee tietävänsä yhden tiimiyrityksen Jyväskylästä. Ihannetilanne, missä meihin otetaan yhteyttä ja pyydetään apua. Samaa metodia voi hyödyntää myös tällaisena kriisiaikana. Jos nyt onnistuu auttamaan yritystä, jossain vaiheessa sen panoksen saa varmasti takaisin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!