Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many to many markkinointi

Kirjoitettu 26.05.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many to many markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjan kirjottaja Evert Gummesson kertoo kirjassaan uudenlaisesta markkinointia ajattelusta. Many to many markkinointi tarkoittaa verkostossa tapahtuvaa markkinointia jossa tieto ja kokemukset siirtyvät eri ihmisten verkostojen solmukohdista aina seuraavaan. Tämä tarkoittaa että oikeastaan tuotteen loppukäyttäjää ei ole olemassa, vaan tuotteesta saatu hyöty ja kokemukset jatkavat matkaansa käyttäjän omassa verkostossaan.

 

Yhteistyökumppanit

Peilaan many to many markkinoinnin kirjaa kivisalmen kievariin. Yksi todella mielenkiintoinen esimerkki verkostojen voimasta ja kuinka se lähtee leviämään. Olemme käyneet tapamaassa Konnevedellä monia eri tahoja kivisalmen kievariin liittyen. Kaikkein värikkäin esimerkki tapahtui, kun sovimme käynnin Konneveden kunnanjohtaja ja matkailuprojektin vetäjän kanssa. Sovimme siinä samalla, että kirjoitamme lehtijutun jonka kunta meille kustantaa, lehti menee suoraan meidän kohderyhmän postilaatikkoon kesää vasten. Sen lisäksi kunnanjohtaja lupasi käyttää kievarilla ainakin pari kertaa vierailuporukoita jotka käyvät ihastelemassa Konneveden kansallispuistoa. Kuinkahan paljon tämä käytännössä tekee tuloa meille?

 

Aioimme käydä tapaamassa alueen muitakin matkailutoimijoita. Heidän kauttaan saamme varmasti rakennettua win-win tyyppistä informaatio markkinointia. Eikä pidä vähätellä myöskään ihmisten eri rooleja elämässä. Jokainen myös syö elämänsä aikana, joten se että olemme käyneet morottamassa ja toivottaneet tervetulleeksi kievarille, ei varmasti haittaa.

 

Omat verkostot

On hauska miettiä kievarin historiaa. Pieni ”kiska” melko vilkkaan tien varrella aika korvessa. Silti siellä tehdään burgereita pannut kuumana koko kesän. Ihmiset lähtevät yli sadan kilometrin päästä käymään burgerilla. Voin väittää ihan suoraan, että siinä ei ole tuote keskiössä, ei voi olla. Vanhat kievarilaiset ovat onnistuneet luomaan verkoston paikallisten asukkaiden kanssa, sekä omien kaveriverkostojen kautta saaneet kauempaakin matkalaisia liikkeelle.

 

On tärkeää olla pidetty. Meillä on aika iso työ saada luotua vastaavat verkostot paikallisiin asuakkaisiin, koska kun yrittäjät vaihtuu, niin osa verkostosta lähtee sen mukana. Meidän pitää käyttää omia verkostoja hyödyksi, jotta saamme kauempaakin ihmiset paikalle. Jos jokainen kutsuu perheensä syömään ja sitä kautta perhe suosittelee sitä omille tuttavilleen jne. On hankala laskea kuinka paljon tätä kautta tulee ihmisiä mutta, tulos voi olla satoja.

 

Verkostot paikallisiin vaativat aitoa kiinnostusta heitä kohtaan, se että alkaa muistaa asiakkaitaan nimeltä ja tietää mitä he aikaisemmin tilasivat, luo oikean laista suhdetta heihin. Tämä pitää tiedostaa kassalla toimiessaan ja muutenkin. Pienet teot ratkaisevat kokonaiselämyksen.

 

Kirjassa oli hauska esimerkki lentokoneista. Evert lentää jatkuvasti ja lentokoneiden tasot vaihtelevat ja se on ymmärrettävää. Lentokone tarjoaa mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin. Hän kertoo lennosta miss ruotsin kanssa, heillä oli ollut todella mukava 8 tuntinen lento, ja toinen tarina on lennolta xxl kokoisen kaverin kanssa joka ei antanut hetken rauhaa. Evert puhuu kokemuksistaan jatkuvasi ja uskon että lento miss ruotsin kanssa on nostanut sen lentoyhtiön arvoa kuulijoiden korvissa, vaikka se on täysin sattuman peliä.

 

Markkinointia verkostolle

Kun mietin miten voisin saada ihmiset syömään kivisalmen kievarille, niin on tärkeää huomata että harvempi tulee sinne yskin. Eli käytännössä meidän pitää saada asiakas myymään meidän tuote hänen verkostolleen, jotta he saavat aikaseksi lähteä liikenteeseen.

 

Se miten tämä ajatus näkyy nykyaikana markkinoinnissa, on aika ilmeistä. Facebookissa ja instagramissa näkyy paljon nykyään tägää kaverisi ja voita- kilpailuja. Ne on kyllä todella tehokkaita tapoja saada näkyvyyttä. Toinen yleinen tapa on antaa jotain porukka alennusta.

 

Kirjassa puhutaan myös c2b markkinoinnista eli asiakas kertoo meille mitä kuuluu tehdä ja mitä hän arvostaa. Olemme osallistuneet asiakkaitamme sosiaalisessa mediassa jo enne kesän alkua ja aiomme jatkaa samalla linjalla myös jatkossa. Hyviä tapoja on esimerkiksi saada asiakas suunnittelemaan itse oma burgeri tai vaikkapa asiakas voi päättää kausi oluen jota myymme kievarilla. Tapoja on monia ja kesän aikana varmasti kokeilemme useampia erilaisia tapoja saada asiakas kertomaan meille tarpeistaan.

Yhteisö

Kirjassa kerrottiin harley davidsonin tarinasta. Yrityksessä oli ongelmia asiakasymmärryksen kanssa. Tehtaalla luultiin, että harrikka on menossa nuorille miehille jotka kuuluvat johonkin jengiin. Jälleemyyjät sanoivat että oikeasti pyörää myydään perheellisille miehille ja naisille jotka asuvat omakotitalossa ja käyvät normaali töissä, he ostavat pyörän koska heillä on varaa siihen ja he halusivat elää nuoruuttaa uudestaan hyvässä porukassa. Yritys teki korjaus liikkeet ja onnistui täydellisesti. He alkoivat markkinoimaan oikealle kohderyhmälle ja tekivät sen lisäksi klubeja joihin pääsee vain omistamalla harrikan.

 

Tämän pohjalle alamme rakentaa kievarille omaa kulttuuria. Kievarilla on liikevaihto ruuan suhteen aika tapissa, joten kasvu pitää ajatella lisämyynnin kannalta. Otamme täksi kesäksi myyntiin enemmän fanituotteita. Kievari paita päällä saa ilmaisen juoman tai isommat ranskalaiset. Suunnitelmat ovat kesken vielä, mutta on hauska kokeilla käytännössä miten onnistumme kulttuurin luomisessa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!