Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-many markkinointi

Kirjoitettu 17.09.16
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-many markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Mietin, mitä markkinointi tarkoittaa itselleni. Ensimmäisenä tulee myynti ja myynnin lisääminen. Onhan se sitäkin, kuitenkin se on myös paljon muuta. Evert Gummessonin kirjassa Many-to-many markkinointi kuvataan markkinointia yhtenä suurena verkostona. Tällä periaatteella kaikki itseä ympäröivät ihmiset, yritykset, media, valtiovalta… kaikki kuuluvat jonkin sidoksen kautta samaan verkostoon.

 

Gummesson pyrkii herättelemään siihen, miten verkoston passiivisista jäsenistä saadaan luotua voimavaroja ja resursseja markkinointiin. Sillä ei niinkään ole merkitystä, oli yrityksen asiakkaat kuluttajia tai toisia yrityksiä, mutta on pystyttävä ajattelemaan laajemmin yrityksen markkinointia. Jokainen tilanne ja kohtaaminen ja vuorovaikutus jonkun muun ihmisen tai vaikka tietyn tuotteen kanssa voi olla mahdollisuus kehittää omaa verkostoa ja oman yrityksen sekä itsensä näkyvyyttä tai suhteita.

 

Omalle kohdalleni tämä ajattelumalli on alkanut juurtua viimeisen vuoden aikana yhä enemmän. Ihan näin pitkälle en ole ajatellut, että kaikki vaikuttaisi markkinointiin vaikkapa joka kerta kun ostan hammastahnaa tietystä kohdasta kaupan hyllyä. Kuitenkin omat kokemukseni liittyvät enemmän töiden saamiseen ja asiakkaiden saamiseen verkostojen kautta.

 

Huonekaluliikettä pyörittäessä pyrimme aina laadukkaan asiakaspalvelun kautta luomaan asiakkaalle sellaisen mielentilan, että kauppa on rehellistä ja myös hän itse hyötyy siitä ja saa mitä tarvitsee. Pyrimme aina win-win tilanteeseen. Usein kuulimme myös asiakkailtamme, kuinka he olivat kuulleet liikkeestämme ystäviltään ja saaneet hyvää palautetta toiminnastamme. Kutsuimme tätä puskaradioksi, kirjassa tämä esitetään verkostomarkkinointina. Sama ilmiö, hienompi termi. Aina oppii jotain uutta.

 

Yhtälailla huomasimme verkostojen tärkeyden myös B2B puolella. Meillä oli hyvät kontaktit muutamaan huonekalujen maahantuojaan jo ennestään. Kun toimintamme alkoi kehittyä, saimme mukaan myös uusia tavarantoimittajia nykyisten toimittajiemme omista verkostoista heidän suositusten kautta. Samalla tavalla saimme tehtyä myös kauppaa yrityksille, esimerkiksi toimistokalusteiden osalta, kun asiakkaat suosittelivat meitä toisilleen. Verkostomarkkinointi toimi kohdallamme hyvin, emme vain tehneet sitä kovin suunnitelmallisesti.

 

Parin vuoden liikkeen pyörittämisen aikana ehti tutustua monen alan yrittäjiin ihan vain juttelemalla heidän kanssaan liikkeessämme tai sitten kotiinkuljetusten tai muiden asiakkaidemme kautta tulleiden keikkojen kautta. Tässä kehittyi itselle tyyli osata tutustua uusiin ihmisiin ja kerryttää verkostoon aktiivisia jäseniä. Nyt kun liikkeen sulkemisesta on aikaa muutama kuukausi, ei verkostomarkkinointi ole kadonnut mihinkään. Perustimme kaveriporukalla uuden yrityksen ja tavoitteena oli alkuun vain vuokrata peräkärrypaljuja ja katsoa mihin se kehittyy. Kokoajan tiedossa on ollut, että meiltä löytyy paljon tekniikan alan osaamista ja tietotaitoa rakennusalaan ja sähkötöihin liittyen.

 

Vain pari kuukautta yrityksen perustamisesta meillä on jo useampi asiakas, joka on ostamassa meiltä uudelleen. Yksi iso asiakas, jonka kanssa on pidemmällekin ensi vuoteen suunnitelmia liittyen energiateknologian asennuksiin ja myyntityöhön. Sekä kuluttaja asiakkaita liittyen paljuvuokraukseen ja huonekalumyyntiin jota olemme jatkaneet pienimuotoisesti oman myymälän jälkeenkin. Omasta mielestäni tämä kaikki on tapahtunut kuin itsestään, panostamatta markkinointiin juuri ollenkaan. Totuus taitaa kuitenkin olla se, että kun on jättänyt oikealla hetkellä oikeisiin henkilöihin hyvän mielikuvan ja hoitanut ne ensimmäiset keikat kunnialla, jatkokauppa ja uudet asiakkaat löytyvät huomattavasti helpommin. Tämä pätee etenkin B2B puolella.

 

Markkinointia ja työnsaantia voisi viedä pidemmällekin hakeutumalla aktiivisesti tilanteisiin, joissa voi verkostoitua, esimerkiksi alan tapahtumissa. Mutta itse luotan yrittäjän roolissa enemmän asiakkaiden ja hyvän maineen kautta leviävään verkostomarkkinointiin. Toki tarvitaan muitakin aseita asiakkaiden saamiseksi, mutta ainakin tähän asti yritysten välisessä kaupassa parhaat kaupat ja verkostot ovat syntyneet laadukkaan tekemisen ja siitä syntyneen maineen kautta.

 

Tämä on sellainen asia, jota voisin viljellä Tiimiakatemialla enemmänkin, hoitakaa hommat kunnolla alusta loppuun asti ja vastatkaa puhelimeen ja sähköposteihin. Myöntäkää virheet ja ilmoittakaa niistä asiakkaalle, tällaisella ihan järkiperäisellä toiminnalla pysyy rehti maine ja aivan varmasti saa jatkokauppaa jos ala on yhtään omiaan tekijälle.

 

Itse aion jatkaa verkostojen kehittämistä ja hyödyntämistä jatkossa entistä enemmän ja tavoitteena on pystyä myös verkostojeni kautta auttamaan muita, eikä pelkästään saamaan itse kauppoja ja hyötymään sitä kautta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!