Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markailumarkkinointi

Kirjoitettu 16.12.13
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markailumarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Albanese Pietro; Boedeker Mika
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Matkailu markkinointi & Hostellit suomessa                                                                                         Lari Pyykönen

 

Asiakaskeskeinen toiminta

 

Matkailupalveluita tuotaessa on tärkeää ymmärtää asiakkaan oikeat tarpeet. Miksi asiakas käyttää palveluasi, onko hän kenties liikematkalla, lomalla vai muutenvain viikonloppu matkalla. Onko loman syy kenties kulttuuriin tutustuminen, eri olutmerkkien maistelu, liiketapaaminen, extremela harrastaminen vai joku muu.Tarvitseeko asiakas edullista vai laadukasta palvelua. Mitä paremmin saat selville nämä asiat sitä paremmin voit palvella asiakasta. Matkailussa kuitenkin yksi suurimmista ostopäätökseen suostuttelioista on yksilön sidosryhmät.

Segmentointi hostelleissa

 

Segmentointi on mielestäni matkailussa yksi tärkeimmistä asioista. Mielestäni olemassa 4 eri matkailuryhmää. Reppureissaajia, pakettimatkaajia, työmatkailioita ja ryyppäysmatkailioita, toki nämä ryhmät myös joskus yhdistyvät. Kirjassa asiakkaita segmentoitiin kuitenkin syvemmin. Hotelleille mahdollisia asiakkaita ovat liikematkustajat, vapaa-ajan matkustajat, ryhmämatkustajat ja yksilömatkustajat. Hostelleita lähtisin kuitenkin rajaamaan eritavalla. On niitä jotka etsivät Hyvää seuraa, leposijaa tai asumispaikkaa pidemmäksi aikaa. Tiedän kokemuksesta että aina se pienempi asiakasryhmä tulee kärsimään ja siksi markkinoinnin onnistumisella  suuri vaikutuksia hostellin viihtyisyyteen.  Harmiksi suomessa on pohdittava myös sesonkiajan ulkopuolinen segmentointi ja saada jotenki nämä molemmat markkinointiviestissä toimimaan. Suomen vahvan sesonkiluontoisen matkailun vuoksi talveksi on pohdittava eri segmentit. Kiersin viimevuonna 4 eri hostellia ja haastattelin johtajia/perustajia ja selväksi kävi se fakta että suomessa hostelleilla on 2 eri vaihtoehtoa joko vuokrata tilansa opiskeliakäyttöön tai etsiä käviäkunta vaihto-oppilaista, työmiehistä ja satunaisina sesonkeina venäläisistä. 2 Eri pääsesonkia vaikeuttaa huomattavasti viestin tuomista markkinoinnissa ulospäin. En usko että kukaan saa positiivistä kokemusta siitä että he tulevat etsimään nuorekasta reissaaja porukkaa hostellille ja päätyyvät joukkoon alapäävitsejä suomeksi viljeleviä keski-ikäisiä rakennusmiehiä.

 

Hinnoittelu matkailussa

Hinta on yksi tärkeimmistä markkinoinnin kilpailukeinoista. Siksi hostellit ovatkin nuorille/opiskelioille/budjetti matkailioille optimaalipaikka. Kirjassa puhuttiin erilaisista hinnoittelustrategioista kuten korkeahintapolitiikasta jonka piirteisiin kuuluu omaleimainen palvelu,vaikea arvioida hintaa, asiakkaat eivät ole hintatietoisia, ja korkea laatutavoite, Hostelli majoitus on kakkea muuta kuin tämä. Toisen strategian matalahintapolitiikan piirteisiin kuuluu se että palvelu on hyvin samanlainen muiden kanssa, hinta on valintakriteeri ja volyymit ovat suuria. Kolmas on markkinahintapolitiikka jonka piirteitä ovat se että asiakkaat ovat hyvin hintatietoisia, palvelu ja hinta ovat asiakkaille tuttuja, kilpailutilanne on hyvin vakiintunu ja kysyntä on heikkoa.

Mihin ryhmään itse lähtisin hinnoittelemaan olisi ehdottomasti matalahintapolitiikka. Volyymit majoituksessa ovat ”suuria” tarkoittaen että kate per huone on sitä isompi mitä enemmän ihmisiä niihin ahtaa mm. 12 hengen dormit. Kuitenkin en pysty yhtymään siihen että palvelun täytyisi olla samanlainen kuin muissa. Asiakkaat luovat palvelun hengen ja sen takia myös asiakkaat suosittelevat ja markkinoivat paikkaasi ja sen ainutlaatuisuutta puolestasi.

 

 

Asiakaskeskeinen matkailumarkkinointi

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!