Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Marketointiblän 101

Kirjoitettu 28.02.14
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin musta kirja

Sini Ahonen, 2014

 

Tavoitteenani oli lukea välillä muutakin kuin markkinointia, mutta joku näissä kirjoissa vaan kiehtoo minua ja saa minut innostumaan. Markkinoinnin mustaan kirjaan tartuin, kun kyllästyin yksin puheluun nettisivuilla ja blogeissani. Haluan oppia vuorovaikutteisemman tavan toimia varsinkin netissä.

Markkinoinnin mustakirja kertoo lähinnä Engagement-markkinoinnista, eli asiakkaan sitouttamisesta. Aihetta käsiteltiin ohimennen jo MT:ssä ollessani, mutta en silloin ehtinyt lukemaan tätä kirjaa.

 

Mikä ihmeen Engagement?

Engagement on englanninkielinen sana, joka tarkoittaa suoraan suomennettuna kihlausta. Miellänkin Engagement-markkinoinnin kihlauksen tapaista sitoutumista kuvaavaksi termiksi. Käytännön tasolla puhutaan asiakkaan sitouttamisesta tuotteeseen, palveluun tai yritykseen. Kirjassa kuvattiin hyvin tämän markkinointi tavan eroa perinteisiin markkinoinnin keinoihin tarinalla kolmesta kalastajaheimosta. Yksi kalastaa suoraan, lyö vähemmän lyöntejä yhdellä piikillä ja toivoo saavansa muutaman ison lohen. Toinen taas kalastaa massoja moniteräisillä atraimilla suurista parvista koosta välittämättä, viimeinen heimo tutkii kalojen tapoja, rakentaa samanlaisen ympäristön ja lisää sinne pyydyksen johon kalat jäävät.

Kirjassa kerrottiin paljon esimerkkejä, joista yksi oli hiukan kesken jäänyt DNA:n elämä on – kampanja. Siitä mieleeni tuli mainos joka on vaikuttanut minun ostokäyttäytymiseeni ihan lähiaikoina. Erilaistu tai kuole – kirjassa yksi kirjan tarinoista kertoi siitä miten Karhu iski täydellä oluellaan väliin, jota Lapinkullan purovedestä tehty olut ei pystynyt täyttämään, ja meni näin markkinoilla reilusti ohi. Nyt Karhu on jatkanut tätä tarinaa uusilla mainoksillaan, joissa korostetaan entisestään Karhun maun tärkeyttä. Olen itse juonut vähän sekalaisesti kaikkia olutta, mutta viime kesästä asti olen kuluttanut pääsääntöisesti Koff Rockia. Näin telkkarissa Karhun uudet mainokset enkä voinut olla nauramatta niille, seuraavalla ostokerralla mukaan lähti Karhua.

Mainosvideon pääsee katsomaan tästä : Karhu

 

”Oikea oppisessa” Engagement-markkinoinnissa tämä ei vielä riittäisi, kuluttaja pitäisi saada osallistumaan tarinaan, kommentoimaan sitä ja kertomaan sitä eteenpäin.

 

Nyt luodaan marketointiblän 101

Lähdin hakemaan kirjasta vastausta kysymykseen kuinka sitoutan asiakkaani palveluun, mutta loppupeleissä kirja laittoikin minut vastaamaan miljoonaan eri kysymykseen. Ajatukseni pysyi kassa vielä tavoitteiden, viestinnän ja ison idean kiteyttämiseksi.

Kuten kaikessa toiminnassa, myös markkinoinnissa tavoitteellisuus on todella tärkeää. Kirjan esimerkissä kehoittaan asettamaan ainakin neljä tavoitetta markkinointikampanjalle.

  1. Kaupallinen tavoite (puhdasta rahaa xx määrä €)
  2. Toiminnallinen tavoite (montako myytyä tuotetta tulee, montako kävijää käy xx kpl)
  3. Tunnettavuus ja haluttavuustavoite (kuinka monta % kohderyhmästä tuntevat tuotteen, kuinka haluttu se on xx % ja xx järjestysnumero)
  4. Kampanjan tavoittavuus (kuinka moni näkee kampanjan xx kpl)

Tavoitteen jälkeen se tulee jakaa koko yhteisön kanssa.

”Kaikki kaatuu johtajuuteen ja johtajuus kaatuu viestintään” on ainakin akatemialla todella tunnettu sanalasku. Viestintä tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa, koska jokainen käsittää viestin niin eri tavalla. Kuinka yrityksen viestistä sitten tehdään yhtenäinen? Siihen minulla tuskin on vastausta, mutta kannattaa lähteä liikkeelle sytyttävästä briifistä. Briifin tarkoitus on jakaa osapuolien välistä ymmärrystä. Hyvän briifin anatomia on hyvin yksinkertainen, ensin kerrotaan nykytilanne, sitten osoitetaan suunta jonne halutaan päästä ja lopuksi määritetään mittarit. Yksityiskohtaisesta briifistä selviää myös miten onnistumisia mitataan, kenet täytyy vakuuttaa, mitä tavoitteiden eteen tehdään ja mitä toisen osapuolen halutaan tekevän.

Sitten lähdetään luomaan isoa kuvaa. Markkinoinnin luovatyö tulisi aloittaa etsimällä iso idea, joka on kolmen tekijän summa. Siinä yhdistyvät asiakkaan todelliset tarpeet, oman brändisi ominaisuudet sekä tuotteen/palvelun tarjoamat hyödyt.

 

Marketointisuunnitelma 101 kulminoituu

Lopun tästä esseestä tein omaksi muistilistakseni. Kun seuraavan kerran lähden rakentamaan markkinointisuunnitelmaa, nämä ovat ne kysymykset joihin pitäisi pystyä vastaamaan:

  1. Miksi markkinoimme? – tavoitteet ja mittarit
  2. Kenelle markkinoimme? – kohderyhmä ja persoonan määrittely
  3. Mikä on iso ideamme?
  4. Missä markkinoinnin painopiste on?
  5. Kenen kanssa kilpailemme? – kilpailijoiden viestit ja lupaukset
  6. Mitä tarjoamme? – brändin ydin, -persoona, -lupaus, erilaistuminen ja hyödyt kohderyhmälle
  7. Millä keinoin välitämme viestimme? – kommunikaatiostrategia
  8. Mikä on myynnin strategia? – markkinoinnin ja myynnin roolien ja tavoitteiden keskinäinen linjaaminen

 

Ja lopuksi, muista että viisas pääsee vähemmällä.

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “Marketointiblän 101”

  1. Henry Vesin sanoo:

    ”Oikea oppisessa” Engagement-markkinoinnissa tämä ei vielä riittäisi, kuluttaja pitäisi saada osallistumaan tarinaan, kommentoimaan sitä ja kertomaan sitä eteenpäin.


    Eikö se nimenomaan ollut oikeaoppista, koska osallistuit tarinaan ostamalla Karhua, kommentoit sitä mainosta tässä esseessä ja myös jaoit eteenpäin..? 😉

    • Sini Ahonen sanoo:

      Periaatteessa 😀
      Kirjassa oli esimerkkitapauksena DNA:n ‘Elämä on’ mainokset, nekin sai ihmiset jakamaan tarinaa, mutta kirja kirjoittajan mielestä se olisi pitänyt viedä vielä pidemmälle. Karhu on periaatteessa toistanu tuon saman tempun omaan brändiinsä sopivalla tavalla, mainos saa asiakkaan kertomaan tarinan kerran ja kaksi ja ostamaan tuotetta muutamaan otteeseen, mutta mitäs sen jälkeen?

      Jotenki ite ainakin ajattelen, että jos mun tarina sais jonkun muunkin ostamaan karhua, niin engagement-markkinointi olis onnistunu niin kun pitääkin 😛

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!