Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoi ja myy oikein

Kirjoitettu 10.12.14
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoi ja myy oikein
Kirjan kirjoittaja: Pertti Virtanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Intro

Kirjassa lähestytään hyvinkin perusteellisesti myyntiin ja markkinointiin. Ns. viralliset seikat molemmista sekä oikeat nimikkeet tulevat selville kirjasta. Valitsin kirjan, koska minulla on ollut useampia projekteja, jossa keskitytään nimenomaan tuotteen myyntiin. Perusasiat, kuinka toimitaan sopimuksia kirjoittaessa, kuinka toimitaan kun tuote on viallinen tai vioittunut lähetyksessä.

 

Kokonaisuuden näkyminen projektissa

Hyvänä esimerkkinä toimii haalarimerkkiprojekti, joka on tälläkin hetkellä hyvin ajankohtainen aihe. Ostimme haalarimerkkejä toiselta yritykseltä tarkoituksena jälleenmyydä merkkejä sekä muille yrityksille että suoraan kuluttajille. Haalarimerkkien ostohinnan lisäksi on otettava huomioon kaikki oheiskulut, joita koostuu esimerkiksi nettisivuista, kirjekuorista ja postimerkeistä. Hinnoittelu meillä tämän projektin tiimoilta on hanskassa hyvin ja mitään yllättäviä kuluja ei ole tästä tullut.

Markkinointipuolella taas olemme kerenneet jo tekemään Facebook-kampanjoita, alennuskampanjoita nettisivuille, sissimarkkinointitempauksia ja muita promon kaltaisia toimintoja. Olemme pitäneet koko haalarimerkkiprojektin imagoa hyvinkin samankaltaisena kuin itse haalarimerkit ja niiden ostajat: pilke silmäkulmassa, ei niin tosissaan – meininki. Vaikka kirjassa otetaankin kantaa vertailevaan markkinointiin ja ylipäätään arvostelevaan markkinointiin, me teimme sitä. Lukuisat haalarimerkitkin ”provosoivat” ehkä jopa tiettyjä opiskelija-aloja, esim. ”teekkari ei ole ihminen”, yms. Tällaista markkinointia tosin voimme hyvinkin, ja pitääkin tällaisen tuotteen myynnissä olla. Vaikka kyse onkin liiketoiminnasta, ei tässä olet tarkoitus ansaita miljoonia. Kyse on ollut kokoajan hyvästä fiiliksestä ja sen jakamisesta muille asiakkaille ja tykkääjille.

Yhtenä todella hyvänä erona tässä projektissa on edelliseltä projektiryhmältä opittu post-it-tervehdys tilauksen ohessa. Kyseessä on siis vain jonkinlainen päivän ”piriste-teksti”, jonka tarkoituksena on kirjoittaa käsin jonkinlainen mukava tervehdys, jolla saadaan tilaaja hyvälle mielelle. Tämä on totisesti toiminutkin, ehkä jopa paremmin kuin esim. FB-markkinointimme, koska olemme saaneet monia viestejä takaisinkin päin, jossa tilaaja on kiitellyt ja kehunut, kuinka mukavaa tällaisia pieniä yllätyksiä on saada ja lukea. Vaikka kyseessä onkin n. 20 sekunnin asia, se on suuri asia vastaanottajalle. Tämän tulen viemään mukanani muihinkin projekteihini.

 

Tavaran virhe – kappale oli kirjassa myös hyvin mielenkiintoinen. Suoranaisesti haalarimerkeissämme ei ole otettu huomioon tavaravirheitä, koska ne ovat niin pieniä yksityiskohtia, joilla ei käytännössä ole mitään virkaa tuotteessa. Mutta ainakin mitä itse olen pohtinut, joissakin haalarimerkeissä takapuolella on ns. valkoinen kangas, joka piilottaa kuvioiden nurjapuolen. Joissakin merkeissä koko valkoista kangasta ei ole. En ole varma, onko kyseessä jokin tietty merkki, jonka mukana tulee olla tämä kangas ja muissa ei, vai minkälaista muuta virkaa se ajaa. Haalarimerkkien hinnassa kyseinen valkoinen kangas ei kuitenkaan aiheuta lisäkustannuksia. En ole varma onko kyse haalarimerkin virheestä. Joka tapauksessa nurjapuolihan jää haalarimerkin ja haalareiden väliin ja that’s it.
Kuluttajakaupassa edellytetään, että: ”Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.” Olemme ehkä pitäneet haalarimerkkiemme laatua itsestäänselvyytenä, jonka vuoksi esimerkiksi haalarimerkkien nettisivuilta ei ole ilmennyt esimerkiksi mistä materiaalista haalarimerkit ovat valmistettu. Näitä koppeja tulevaisuuden sekä muiden tuotemyyntiprojektien kannalta on hyvä huomata näinkin aikaisessa vaiheessa ja vieläpä näinkin ”helpolla” tuotteella. Tämän tuotteen kuluttajathan ovat fiilispohjalla ostamassa sekä he ovat silloin ns. vapaa-ajalla, joten ei se ole niin vakavaa.

 

Lopuksi. Hyvinkin teoriapainotteinen kirja, josta suurin osa oli jo hyvällä tasolla ymmärrettyjä ja jo tiedossa. Muutamien kohtien ylös nostaminen, kuten tavaran virhe-tilanteet sekä yleisesti markkinoinnin läpikäynti oli kyllä hyvä juttu. Tiimiakatemialla tämänlaiset asiat opitaan jo ehkäpä käytännössä. Suurimman hyödyn tästä kirjasta saa kun lukee tämän ensimmäisen vuoden aikana. Pääsee kärryille perusasioista.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!