Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan 9 käskyä

Kirjoitettu 18.04.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan 9 käskyä - uusi näkemys brandeista, mainonnasta ja mediasta
Kirjan kirjoittaja: Micael Dahle’n
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoijan 9 käskyä

Micael Dahle’n

 

Kirja kertoo nimensä mukaisesti 9 käskyä, joita hyvän markkinoijan olisi syytä noudattaa. Kaikkia käskyjä ei ole tarkoitus käyttää yhtä aikaa vaan jokaiseen tilanteeseen hyödynnetään sopivaa käskyä. Kaikissa käskyissä on tarkoitus ajatella asioita ulkoa sisälle päin eikä sisältä ulospäin. Kaikki alkaa asiakkaasta tai oikeastaan siitä mitä asiakkaan päässä liikkuu ja siitä, miten sitä voidaan hyödyntää.

Kirja vahvisti käsitykseni siitä, että mainonta on täyttä psykologiaa ja ihmismieltä huijataan jatkuvasti. En henkilökohtaisesti pidä tätä kauhean kivana asiana, mutta minkäs teet. Ihmisiä tutkitaan ja analysoidaan kuin eläimiä (mitä tietysti olemmekin) ja tätä käytetään häpeilemättömästi hyväksi tuloksien saamiseksi. Raha ratkaisee ja keinot ovat vapaat! Alla omin sanoin avattuna kirjan käskyt. Käskyt ovat mielestäni suoraan tehty raha ahneille jätti yrityksille, mutta pienellä pohdinnalla pienikin yritys voi saada niistä jotain (ei kuitenkaan mitään kovin uutta ja ihmeellistä) irti.

 

  1. Laajenna brandiasi

Älä rajaa toimintaasi yhteen alaan. Vaan yhdistä siihen mahdollisimman paljon positiivisia mielikuvia tilanteita. Mitä isompi brändi sitä enemmän, sillä on näkyvyyttä ja sitä useammissa tilanteissa brändi on ihmisten mielessä, mikä tarkoittaa lisää myyntiä. Esimerkiksi Coca-Cola.

 

  1. Tee brandista irrationaalinen

Älä kangistu kaavoihin, pysy muutoksessa mukana. Tarjoa asiakkaillesi jatkuvasti jotain uutta ja erilaista, jotta ne eivät kyllästyisi.

 

  1. Asemoi brandin ulkopuolelle

Keskity asiakkaaseen ja hänen mielikuviin älä niinkään brändiin. Jos myyntiä ei ole tai brändi mielikuvat eivät ole positiivisia, voit aina uudelleenasemoida brändisi eri ympäristöön.

 

  1. Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa

Hyvä mainos jää alitajuntaan ihmisen huomaamatta, mutta ihminen ei välttämättä muista mainosta ajatellessaan brändiä. Näin alitajunta hoitaa kaiken työn, eikä mainos aiheuta negatiivisia mielikuvia ja ärsytystä asiakkaalle tietoisesti.

 

  1. Puhu kivikauden kieltä

Yksinkertainen ja selkeä viesti uppoaa alitajuntaan. Ihmisillä ei ole aikaa eikä halua ajatella mainoksia. Aivot vaan vastaanottavat ne. Keskity tunteiden herättämiseen.

 

  1. Minimoi viesti

Viesti lyhyesti ja kerro oleellinen. Älä tee mainoksesta liian yksinkertaista, mutta mainos ei myöskään saa olla liian monimutkainen tai syvällinen.  Kultainen keskitie.

 

  1. Anna median hoitaa puhuminen

Ehkäise mainoksen ja brändin välistä kilpailua. Valitse mainokset sopiville alustoille ja ohjelmapaikoille niin, että ne eivät ole ristiriidassa haluttujen mielikuvien kanssa.

 

  1. Uudista markkinointi

Yllätä ja ole erilainen. Kokeile uusia keinoja ja tapoja äläkä vaan toista samaa virttä. Markkinoinnin tulee sisältää ärsykkeitä, mutta sen ei kuulu olla ärsyttävä.

 

  1. Minimoi mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika

Mitä lähemmäksi mahdollista ostopäätöstä mainos osuu, sen tehokkaampi se on!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!