Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoijan yhdeksän käskyä

Kirjoitettu 06.04.14
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä
Kirjan kirjoittaja: Michael Dahlen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoijan yhdeksän käskyä

 

Uskaltaisin väittää, että suurin merkitys, mitä markkinointikirjoilla on kohdalleni, ilmenee suhtautumisestani mainontaan. Olen avannut silmäni mainoksille, olen alkanut tarkastelemaan erilaisia asioita brändeistä ja niiden toimintatavoista. En voi siis sanoa olevani puolueeton. En osaa enää tarkastella tapahtuvaa markkinointia peruspenan silmin. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään, miksi osa mainoksista ei ole kustannustehokkaita.

Mainonta on markkinoijien tekemää.

Markkinoija katsoo maailmaa markkinoijan silmin, perustaa väittämänsä tutkimustuloksiin, faktoihin ja olettamuksiin. Ei ihme, että tehotonta mainontaa on paljon. Ja rahaa valuu yritykseltä hukkaan. Yrityksen markkinoinnista vastaava tuntee tuotteen, firman ja mahdollisesti firman asiakkaat. Hän tietää nippelitiedon ja laajemman kuvan, on hyvinkin perillä. Mutta hyvin analyyttisesti.

Juuri näiden seikkojen takia markkinointia tekevä on puolueellinen. Ja hankalan tehtävän edessä. Asiakas kaipaa, että kaikki asiat kotisohvalta kaupan kautta kotisohvalle takaisin ovat kunnossa.

Ostopäätökset ovat nopeita. Mielikuvat ovat erittäin tärkeitä. Brändin on oltava kunnossa, ja ihmisten mielessä.

Tiivistettynä kaikki käskyt tähtäävät lisäämään brändin tunnettuvuutta. Ei tuotetta, ei palvelua. Vaan kokonaisuutta, brändiä. Saamaan brändin olemaan asia, jota asiakas haluaa. Tekemään siis brändimainontaa.

Tässä mielestäni esimerkiksi Nike on onnistunut kohdallani. Ostan aina brändin, en kenkiä. Ostan niket. Sen vuoksi tässäkin esseesä näette muutamaan otteeseen Nikea.

 

Laajenna brandiasi

Ensimmäisessä käskyssä Dahlen pyrkii selvittämään, miksi brändiä tulisi laajentaa. Kuinka tuttua brändi nostetaan mieleen yllättävissä tilanteissa, ja ehdollistetaan brändi liittymään kaikkeen.

Ostopäätökset syntyvät sekunteissa.

Kun ostoslistalla lukee brändini nimi olen onnistunut. Brändillä on jotain merkitystä, se on ensisijainen, ja ensimmäisenä mielessä. Aina. Brändi on oikeastaan muotoutunut jo tuoteryhmän keulaksi. Alla oleva ostoslistaluettelo kuvaa kyseistä.

- Salaattiaineksia
- Oivariinia
- Ketsuppia
- Maitoa
- Mama´s nuudelit
- WC-paperia (lotus soft embo tai Serlan valkoinen)
- Jauheliha
- Vanishia
- Tuorekelmua
- iPhone

Tee brandista irrationaalinen

Ole yllätyksellinen, vältä kaavoihin kangistumista, yhdistä brandi epätavallisesti. Pyri hämmentämään, niin brändisi jää mieleen. Älä vastaa kaikkeen, anna ihmisille tilaa olla omaa mieltä ja rakentaa pilvilinnoja. Jokaisen brändinkin takana on ihminen.

Mielestäni RedBull on mielenkiintoinen markkinointitavoiltaan. Sokerilitku antaa siivet, sitä jakaa kauniit promotytöt ilmaiseksi, lisäksi järjestetään extremelajeista kilpailuja. Tehdään paljon asioita, joita muut eivät tee. Noustaan pinnalle asioiden ääreltä, joissa halutaan olla tunnettuja.

Ja jokainen suurempi brändi haluaa nykypäivän kunnostautuakin jossain. Hyväntekeväisyyttä siellä ja täällä, afrikan lapsia ja muuta. Kuten H&M – ensin myöntää käyttäneensä lapsityövoimaa, sen jälkeen aletaan lahjoittamaan AIDSille, tehdään ”Consious collection” ja kerätään ihmisten vaatteita myymälöissä jatkojalostukseen.


Asemoi brandin ulkopuolelle & Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa

Saa ihmiset muistamaan brändisi. Tee se huomaamatta, niin että muut alkavat pitämään brändiäsi parhaana. Tiedostan itsessäni tämänkaltaisen piirteen. En halua ostaa mainoksen vuoksi. Mikäli yhdistän haluni tuotteen mainokseen, jätän sen ostamatta. Kukaan ei halua olla mainosten orja tai edes vaikutuksen alaisena tarkoituksenmukaisesti.

Itse suosisin piilomainontaa. Paras mainos on mainos, joka on huomaamatonta markkinointia, mutta tuo tuotteen esille. Antamalla tuotteen asiakkaalle, hän on osa käyttäjäkuntaa ja ostaa. Nähdessään jonkun tuttavan/julkimon käyttävän jonkun brändin tuotetta esimerkiksi instagramissa, facebookissa tai paparazzikuvassa, imee vaikutteen. Halu samaistua on suuri, joten ihminen kiinnostuu ja luultavasti hankkii tuotteen.

Kyseisenkaltaiseen toimintaan haluaisin päästä kesän aikana Joutsassa. Ravintolamme suosio tulisi kuntalaisten keskuudessa jollakin tavalla esiin, oli se sitten some-markkinointia tai vaikkapa t-paita tai aurinkolasit. Jotain jolla asiakas kokee kuuluvansa johonkin.

Joutsan ravintolamme tulisi saada myös liitettyä johonkin tunnettuun brändiin. Brändäämällä ravintolan ”viralliseksi MM-kisakatsomoksi” tulisimme asiakkaan mieleen jalkapallosta. Niinpä asiakkaan lukiessa päivän tv-ohjelmistoa tulisi mm-kisojen kohdalla mieleen nachoplate, jonka hän tulisi nauttimaankin lopulta.

Puhu kivikauden kieltä ja minimoi viestisi

Keep it simple, ja panosta tunteiden aikaansaamiseen. Jäät mieleen ja muistut mieleen tunteiden myötä. Älä ylityöllistä aivoja. Pyri ehdollistuvaan muistijälkeen, joka aktivoituu useista erilaisista ärsykkeistä.

Nykypäivänä kilpailun kovetessa mainonnassa koitetaan jos jonkinlaista kikkaa. Välillä en tiedä mitä mainoksessa mainostetaan, sillä en löydä asiayhteyttä. Toisaalta taas jonkin tuotteen tai firman nimi ei jää päähän itsellään, vaikka välillä niin haluaisikin (”ton vois tsekkaa kotona” – hups, en muista enää mitä piti tsekkaa).

Tämä on hyvä pitää mielessä myös kesää ajatellen. Haasteena markkinoinnissamme näen juurikin asiakkaan yli-/aliarvioimisen. Emme tunne paikallisia. Paikalliset eivät tunne meitä. On vaikeaa arvioida, mitä tietoja mahdolliset asiakkaamme kaipaavat, ja mikä taas luo heille tunteen aliarvioinnista. Tulevalla viikolla aionkin paneutua paikallisten tapahtumien ja ravintoloiden mainontaan, ja pohtia kuinka erottua edukseen joukosta, ansaitakseen kutienkin arvostuksen.


Anna median hoitaa puhuminen ja Uudista markkinointi

Kirjassa mainittujen käskyjen numero 7 ja 8 toteuttamisen en usko ainakaan Tiimiakatemialaiselle olevan ensimmäinen haaste. Ymmärtäähän sen jokainen itsekin, että samaan lauluun kyllästyy sen soidessa yötä päivää. Nykyisillä käytettävissä olevilla markkinointibudjeteillani ei kuitenkaan vielä turtumaan ehdi, monipuolisuus, sosiaalisuus ja vaihtuvuus kunniaan. Kun itseään alkaa kyllästyttää, on hyvä jatkaa vielä hetki, mutta kun ideoita alkaa pursuamaan uusia, on hyvä vaihtaa soittoa.

Näidenkin käskyjen kohdalla on hyvä muistaa maailman olevan pullollaan ihmisiä. Saamalla jonkun (oli se sitten henkilö tai jokin media) mainitsemaan sinut/tuotteesi, on markkinointi ottanut jo askeleen eteenpäin.

Minimoi mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika

Tai pidä se kuinka pitkänä tahansa, kunhan luot asiakaspolun! Olen itse innostunut nyt pohtimaan asiakaspolkuja, ja ymmärtänyt muistijäljen aktivoimisen tärkeyden ja markkinoinnin jatkuvuuden. Parhainkaan mielikuva ei säily mielessä ikuisuutta, ainakaan ehyenä. Joten aktiivisuus palkitaan. Asiakasta tulee musituttaa omasta ylivoimaisuudestaan toistuvasti, muttei jatkuvalla syötöllä.


Tässä esimerkki asiakaspolusta, jonka teimme asiakkaan markkinointihaasteeseen.

Vielä sananen Nikestä. Miksi brändi menestyy? Mikä on markkinoinnissa tärkeää?

Kokonaisuus.

On osallistamista, julkkista, sankaritarinaa ja afrikan maiden lapsia. Liikkuminen on tärkeää ja Nike haluaa kannustaa siihen. Siksi minä pidän siitä.

Nike on kaikille. jokaisen onnistumisen takana on kova työ. Write the future. Just Do It. Find your Greatness. ja mitä näitä nyt on. Unelmoi ja näe vaivaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YyYV0TBY3rU

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!