Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

MARKKINOIJAN YHDEKSÄN KÄSKYÄ

Kirjoitettu 21.05.13
Esseen kirjoittaja: Marjo Heiskanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoijan yhdeksän käskyä
Kirjan kirjoittaja: Micael Dahlen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

MARKKINOIJAN YHDEKSÄN KÄSKYÄ, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

MARKKINOIJAN YHDEKSÄN KÄSKYÄ

Micael Dahlen

 

 

Miacael Dahlenin kirjoittama kirja Markkinoinnin yhdeksän käskyä antaa uudenlaista näkemystä brändeistä, mainonnasta ja mediasta. Siinä esitellään yhdeksän uutta käskyä markkinointiviestinnän parissa työskenteleville. Kirjassa kyseenalaistetaan vanhat markkinoinnin ajattelumallit ja pistetään lukija miettimään brandejä, mainoksia ja mediaa ihan uudella tavalla. Jo esipuheessaan Dahlen kääntää markkinoinnin vallitsevan ajatusmaailman ja käytännön nurin. Tällä hän tarkoittaa, että meidän ei tulisi katsoa asioita sisältä ulospäin vaan ulkoa sisäänpäin.

Hän tutkii kirjassaan yhdeksää brandin, mainonnan ja median käskyä, joita useimmat saattavat pitää hynin ristiriitaisina heidän omaan markkinoinnin ajatusmaailmaan verrattuna. Yhdeksää käskyä lukiessani, ajattelin, että tämä kirja on todella erilainen markkinoinnin kirja, mitä olen aikaisemmin lukenut. Käskyt vaikuttivat aluksi vähän oudoilta, mutta luettuani niitä oikein ajatuksen kanssa, niistä sai uudenlaista ajattelemista ja oppia omaan markkinointiosaamiseeni.

Dahlen tulkitsee kirjassaan markkinointiviestintää erilaisilla kokeilla, joissa hän on käyttänyt käskyjään. Itselleni tuttu koe oli lukion psykologian tunneilta Ivan Pavlovin viime vuosisatojen vaihteessa tekemä koe, jota kutsutaan klassiseksi ehdollistumaksi. Siinä hän alkoi sytyttämään lamppua, ennen kuin antoi koirille ruokaa. Ensin koirat alkoivat erittää kuolaa nähdessään ruoan, mutta myöhemmin ne alkoivat kuolata jo silloin, kun näkivät lampun, vaikka ruokaa eivät saanetkaan. Vielä, kun hän lisäsi kellon soittamisen ennen lampun sytyttämistä, alkoivat koirat yhdistää kellon ja lampun sekä ruoan ja alkoivat kuolata jo kellon soidessa.

Edellä mainitulla tavalla käy lähes myös ihmiselle monen brandin kanssa. Esimerkiksi meillä omassa tiimissämme Soulincissä. monella on suosittu Applen Mac- tietokone ja monet siitä haaveilevat vielä kovasti. Miksi niin monet haluavat juuri sen? Applen brandi on kasvattanut suosiotaan huimasti viime vuosina. Yksi syy miksi niiden tietokoneet on  niin haluttuja, on varmasti se, että ne mielletään kestäviksi ja helppokäyttöisiksi sekä mielestäni Apple- tuotteilla on selkeä design ja itsekin iPhonen omistajana sen omena logo on erittäin onnistunut logo-valinta. Apple- tuotteet herättävät monissa ihmisissä sellaisia tunteita, että tuote on saatava hinnalla millä hyvänsä. Brändi on myös antanut asiakkaiden ja median hoitaa markkinoinnin. Tämä on synnyttänyt monia myönteisiä mielikuvia ja tunteita Apple- brandistä. Jos brandistä halutaan vahva, siihen pitää liittää erilaisia positiivisia mielikuvia. Tässä Apple on onnistunut todella hyvin.

Toisen esimerkin haluan ottaa esiin kauneuden- ja muodin maailmasta kuinka luodaan kauniilla pakkauksella ja ulkonäöllä haluttu brandi. Kaunis ja seksikäs myy aina. Maailmalla suosittu laukku ja kenkien luxus brandi Jimmy Choon tuoksut lanseerattiin myös Suomeen muutama vuosi sitten. Tuoksut ovat saaneet inspiraationsa itsevarmuudesta, naisellisuudesta ja seksikkyydestä sekä tyylikkäästä luxuksesta. Jimmy Choon johtaja oli aina unelmoinut siitä, että voisi vangita maailman naisten sydämet tarjoammalla heille luxusta päästä varpaisiin. Tätä todella antaa Jimmy Choon eau de Parfyymi. Ihana hedelmäinen chypre – tuoksu, jossa päärynänektari, tiikeriorkidea ja toffee tuovat iholle ihanan tuoksun. Tuoksu on suunnattu itsevarmalle ja modernille naiselle ja tuoksun pullo on kaunis kuin kallisarvoinen korukivi, jota jokainen nainen himoaa. Tuoksun vielä viimeistelee pinkki pythoninnahkainen pakkaus, josta jokainen voi omilla sormillaan tuntea aidon käärmeennahkan suomut. Tuoksun pullo ja pakkaus merkitsevät monelle asiakkaalle paljon. Ne luovat tuoksusta tietyt mielikuvat ennen kuin tuoksua edes kokeillaan sekä antavat tuoksulle viimeisen silauksen. Tietysti ostopäätöksen lopuksi ratkaisee, miellyttääkö tuoksu asiakasta.

Kirjassa kuvataan markkinoinnin yhdeksän käskyä seuraavasti:

1.Älä rajaa brandia tarkasti. Ensimmäisessä käskyssä puhutaan brandin rajaamisesta. Kehotetaan, että brandia ei rajattaisi tarkasti. Brandia neuvotaan laajentamaan ja tavoittamaan sille mahdollisimman paljon myönteisiä mielikuvia. Kun brandi on suuri ja vahva, jää se paremmin ihmisten mieliin.

2.Tee brandista irrationaalinen. Toisessa käskyssä brandia kuvaillaan kuin se olisi parisuhteen osapuoli. Kehoteaan brandin jatkuvaan kehittämiseen ja parantamiseen. Käskyssä varoitetaan, ettei suhde muuttuisi liian arkiseksi niin kuin parisuhteissa joskus käy. Tärkeää olisi, että brandi tarjoaisi joskus käyttäjälleen jotain yllätyksellistä, etteivät käyttäjät liikaa ikävystyisi. Aina kaikki salaperäisyys herättää mielenkiintoa.

3.Asemoi brandin ulkopuolelle. Pääpaino on keskittyä asiakkaaseen ja hänen mielikuviin, heikkouksiin sekä vahvuuksiin. Brandin uudelleen asemointia tulisi käyttää, jos brandilla on huono imago tai se ei ole muuten tunnettu. Asemoidessa uudelleen brandia, sen toimintaympäristö tulisi muuttaa, mutta on varottava, ettei muuta itse brandia. Huonon imagon omaava brandi voidaan asemoida toiseen tuotekategoriaan ja tärkeää olisi brandi tuoda esille oikeassa asiayhteydessä.

4.Älä tee mainoksesta mieleenpainuvaa. Mielestäni näin ei kannattaisi tehdä. Mainoksen tarkoitushan on edistää tuotteen tai palvelun myyntiä. Ja mitä enemmän mainos jää ihmisten mieliin, sitä paremmin mainostettavalla asialla on mahdollisuudet onnistua myynnissä. Tässä käskyssä kuitenkin neuvotaan, ettei mainos saisi olla liian muistiin painuva. Mainoksen pitäisi jäädä alitajuntaan, jottei liikaa ärsytettäisi ihmisiä ja näin se olisi myös tehokas. Mainos ei siis saa olla liian mieleenpainuva, koska brandi ja mainos kilpailevat liian usein keskenään.

5.Puhu kivikauden kieltä. Tässä käskyssä kehotetaan yksinker-kertaistamaan mainos. Se, joka ottaa mainonnan vastaan ei ehdi eikä halua ajatella. Ihmisten tunteisiin tulisi vedota, sillä tunteelliset mainokset jäävät ihmisten mieliin paremmin.

6.Minimoi viesti. Mainoksesta ei saisi tehdä liian selkeää. Myös ihmisten yli- ja aliarvioiminen on vaarallista. Jos mainos on vaikeasti ymmärrettävä, ihmiset eivät välttämättä osaa yhdistää brandia siihen. Lyhyt ja ytimekäs viesti tehoaa aina parhaiten.

7.Anna median hoitaa puhuminen. Media vaikuttaa suuresti niihin tunteisiin ja ajatuksiin, joita mainokset ihmisissä herättävät. TV- ohjelman ja sen mainoskatkolla pyörivän mainoksen tulisi olla samaan aihepiiriin oleva, jotta se toimisi parhaiten. Esim. Nelosella pyörivä Matkaoppaat- sarjan yhteydessä mainostetaan usein Turkin matkailua. Kun mietimme Vauvamessuprojektimme mainostamista Keskisuomalai- sessa, saimme hyvää neuvoa eräältä toimittajalta, minne kohtaa mainos kannattaisi sijoittaa. Välttämättä etusivu ei ole se paras mahdollinen paikka. Siellä se saattaa hukkua muiden mainoksien joukkoon. Parem-  pia paikkoja monta kertaa voi olla takasivu tai mielipidesivut, joihin lukija pysähtyy lukemaan pitemmäksi aikaa.

 

8. Uudista markkinointi. Markkinoinnin muotoa tulisi koko ajan uudistaa. Monesti perinteiset ja tavalliset ajatusmallit vievät mainonnalta tehokkuuden. Vauvamessuprojektissamme käytimme perinteisen mainosjulistemainonnan rinnalla myös mm. blogimainontaa, mikä on tämän päivän kasvava mainontatapa. Lapsiaiheisen Kideblogin bloggaaja kertoi vauvamessuista blogissaan.

9. Minimoi mainoksen ja ostoksen välinen aika. Viimeisessä luvussa puhutaan, miten mainoksen ja ostopäätöksen välinen aika vaikuttaa ratkaisevasti mainoksen tehoon. Mainos on sitä tehokkaampi, mitä lähempänä sen ostopäätöstä asiakas on mainoksen nähnyt.

 

Tykkäsin aika paljon kirjasta, koska siinä oli monia opettavaisia käytännön esimerkkejä, joista voi ottaa oppia myös omiin Tiimi-akatemian projekteihin. Vaikka kaikista kirjan käskyistä en ollut samaa mieltä, kirja antoi erilaista ajattelutapaa markkinointiviestinnän maailmasta.

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!