Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnilla menestykseen

Kirjoitettu 05.04.14
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnilla menestykseen - hehkeys- ja ilahduttamismarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Markkinoinnilla menestykseen, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Markkinoinnilla menestykseen – hehkeys ja ilahduttamismarkkinointi

Timo Rope

 

Olen kuluneen lukuvuoden aikana lukenut jos jonkinlaista markkinointikirjallisuutta. Esseepankkiin asti päätyneiden kirjaesseiden määrä ei silti päätä huumaa. Miksi? Kirjat ovat olleet liian samanlaisia; markkinoinnin tulee nykypäivänä olla vuorovaikutuksellista, asiakasta tulee osaallistaa, asiakkaan kanssa täytyy tehdä yhteistyötä, asiakkaalle täytyy luoda tarve jne.

Kyllästyin, olin jo kiinnittänyt huomiotani kyseisiin seikkoihin projekteissani.

 

Timo Rope ei jättänyt kylmäksi. Löysin jotain etsimääni, eli jotain uutta.

Kirjassaan Rope käy laajaa markkinointiprosessia läpi paloitellen.

 

Kirja lisäsi ymmärrystäni. Olen kuullut, lukenut ja nyökytellyt puheille, että oli kyseessä kuinka suuri tai pieni firma taikka yksilö, ostajana on aina ihminen. Sisäistin asian viimein. Ostotilanteissa tunne ratkaisee. Aina. Sillä ihmisellä on tunteet, myös yrityksen ostopäättäjällä on tunteet. Tunne jonka yrityksen logo, myyjämiehen olemus ja kaikki mahdolliset ympäristöt ostajalle luovat ratkaisee.

 

On syynsä, miksi vaatteiden osto on minulle helppoa, ja ruuan ostaminen vaikeampaa. Vaatteet herättävät suurempia ja voimakkaampia tunteita, järki on hyvin kaukana näistä päätöksistä. Saatan ihastua väriin, rakastua materiaaliin tai yksinkertaisesti vaan näyttää mielestäni hyvältä jossain paidassa. En tarvitse järkeä, joskin raha toisinaan asettaa jonkinsuuntaisia raameja.

Ruuan kohdalla päätökset ovat hankalampia, ja esimerkiksi hinnalla suurempi vaikutus. Makaroni on halpaa, mutta pahan makuista ja pelkään sen lihottavan. Colajuomaa saisi halvemmallakin, mutta Pepsi maistuu parhaalle (oikeasti maistuu!) ja brändi miellyttää. Järkeen perustuvia puolia on enemmän, mutta silti tunne ratkaisee, mieliteot ja mielikuvat määrittelevät jääkaappini sisällön.

 

Myydessä pystyn luomaan asiakkaalle tunteita. Ja mielikuvat merkitsee oikeasti, sillä tunteille ei voi mitään, ne toimivat itsestään.

 

Oivallus ja sisäistys. Näitä kaipaan, lukuelämyksiä!

 

 

Tykkääminen ja halu.

Kaksi epäkonkreettista, mutta ehdottoman tärkeitä asioita.

Tykkääminen esimerkiksi myyjästä/asiakaspalvelijasta ovat ykkösasioita kaupan kannalta.

Paljonpaljon psykologiaa. On osattava lukea vastapeluria, hyvin ja nopeahkosti, ja toimittava oikeialla tavalla, asiakkaalle sopivasti.

” Kaikki myydään tunteella. Ostajalle on tärkeää pystyä perustelemaan oma päätös itselle ja muille järkisyillä. ” – Pertti Teinilän lausahdus / Rope 1986

Hyvä tuote on siis myyty tuote.

Oon ilonen, että Tiimiakatemialla ei ole liikaa rahaa käytettävissä markkinointiin (kuin oikein muuhunkaan. Innovatiivinen ja käytännönläheinen työskentely markkinoinnin parissa ei tee kenellekkään pahaa. Kun ei ole varaa mainostaa televisiossa, radiossa tai lehtimainoksissa, ja saa bisneksensä tästä huolimatta pyörimään, on varmasti oppinut jotain tärkeää. Kun saa aikaan jatkokauppaa pienillä markkinointi-investoinneilla, onnistuu siinä budjetin ollessa suurempikin.

Rope opasti myöskin markkinoinnillisen hehkeyden eli vetovoimakyvyn rakentamiseen. Peilaan tätä tulevan kesän haasteisiin, Joutsan hotelli-ravintola-kompleksiin.

 

” Segmentin tulisi olla niin kapea, että hirvittää. Ja kun alkaa oikein hirvittää, tulee ottaa vielä puolet pois.” (Rope, 2005, s.46)

 

Rope kehottaa valitsemaan kohderyhmän ennen loppulisen tuotteen suunnittelua. Kaikki lähtee kohderyhmästä ja heidän tarpeistaan. Olemme tehneet tässä vahingossa oikein. Päätimme, että haluamme tarjota jotain Joutsan nuoremmalle väelle. Niinkin pienellä paikkakunnalla kuin Joutsa, on parempi tarjota jotain erikoistuotetta.

  1. Kohderyhmä

    Kohderyhmäksi on valikoitunut 20-45 -vuotiaat Joutsalaiset miehet. Rope esitteli segmentoinnin perusteita, pystyn allekirjoittamaan ne kyseisen kohderyhmän kohdalla:

    a) yritykselle otollisin → helppo saada ostamaan

    b) riittävän lähellä yritystä

    – yrityksen vahvuuksien mukainen → mahdollistaa kilpailuedun

    – yrityksen taloudellisten resurssien puitteissa luonteva (mahdollistaa yrityksen toiminnan taloudellisesti kannattavasti)

    c) yritykselle henkisesti luonteva (hyvä ja mielekäs toimia)

2. Imagotavoite

Haluamme ravintolamme muotoutuvan ”olohuoneeksi” paikallisille. Tämän vuoksi näytämme jalkapallon mm-kisat ravintolassamme, sekä luomme mahdollisuuksia yleiseen hengailuun.

Peruspositiointi oli minulle myöskin täysin uusi asia. Tämän pariin palaammekin projektiryhmän kanssa myöhemmin.

3. Tuotteet/Palvelut

Ravintolassamme on tarjolla meksikolaishenkistä ruokaa, tortilloita ja salaatteja sekä nacholautasia. Lisäksi tarjoamme kunnan parhaat jäätelöannokset, seuraa ja rentoa olemista pääkadun varrella.

Tarjontamme on kustomoitavaa omiin mieltymyksiin, tarjonnasta löytyy kuitenkin valmiita suosituksia huonoja päättäjiä ajatellen (Pizzerioiden tyyliin)

 

4. Tapa toimia

Olemme paikalla asiakasta varten, huomioimme toiveet ja pyrimme ylitoimittamaan kaikessa. Tavoitteena on, että jokainen asiakas lähtee iloisena, ja tulee heti huomenna uudelleen.

 

Töitä on kyllä vielä tehtävänä, ja paljon. Kiireisestä aikataulusta huolimatta menestyksekkään kesän mahdollistaminen on markkinoinnin käsissä. Asioiden, niin pienten kuin suurten, tulee olla mietittyjä. Aivot töihin käsien ohella. Asiakas tulee uudelleen. Sillä koki saavansa jotain tärkeää vierailustaan itselleen.

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!