Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin avaimet

Kirjoitettu 12.06.13
Esseen kirjoittaja: Lauri Pisilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin avaimet
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Markkinoinnin avaimet, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Markkinoinnin avaimet oli oikeastaan ensimmäisiä markkinoinnin kirjoja Tiimiakatemialla, johon tartuin. Halusin kirjasta ajatuksia ja määritelmiä nykypäivän markkinoinnista. Toisaalta myös käytäntöön laitettavia asioita vuoden 2013 messujen markkinointiin oli hakusessa. Let’s roll.

Mitä markkinointi on?

”Markkinoinnin hallinta on kohderyhmän valinnan, asiakkaiden haalimisen, pitämisen ja asiakaskannan kasvattamisen taidetta ja tiedettä, jota tehdään luomalla, väittämällä ja toimittamalla ylivertaista arvoa asiakkaille.” – Philip Kotler

Tällaisen määritelmän kirja antaa markkinoinnista. ”…,jota tehdään luomalla, väittämällä ja toimittamalla ylivertaista arvoa asiakkaille.” Markkinointia tehdään siis luomalla ja toimittamalla ylivertaista arvoa asiakkaille: Se on siis hyvää, laadukasta työntekoa, laadukkaita palveluita ja asiakkaan kohtelua. Ja kaiken tämän väittämistä. Markkinointi onkin paljon laajempi käsite kuin itse olen ajatellut. Se ei ole vaan leiskoja, sosiaalista mediaa, hakukoneoptimointia tai muita myynnin tukitoimiksi monesti miellettäviä asioita. Sen sijaan sen kuuluisi olla myynnin vastakohta. Kuten Peter Druckeria kirjassa lainataan: ”markkinoinnin tarkoitus on tehdä myynnistä tarpeetonta.” Markkinoinnin tehtävä on muuntaa ihmisten vaihtuvia tarpeita tuottaviksi mahdollisuuksiksi.

Ydinviesti

Jokaisen tuotteen tai palvelun markkinoinnissa pitää olla tietty ydinviesti, mikä jää asiakkaan mieleen. Volvolla se esimerkiksi oli kirjan esimerkin mukaan turvallisuus, Wal – Martilla ylivertainen edullisuus. Hyvä ydinviesti vetoaa enemmän tunteisiin kuin järkeen. Nykyään yritykset konsultoivat antropologeja ja psykologeja kehittäessään markkinoinnin ydinviestejä. Tavoitteena on koskettaa tunteita syvemmin.

Mikä on meidän 2013 vuoden messujen ydinviesti. Tämän hetken luonnos siitä ei kyllä vielä ole tarpeeksi tunteisiin vetoava. Muistan tunteiden tärkeyden ja pyrimme luomaan hyvän ydinviestin. Mitä asiakas saa, kun hän tulee messuille? Mikä on lupauksemme? Tarinat, tunteet ja mielikuvat ovat johtavia ajatuksia onnistuneeseen markkinointiin nykypäivänä.

Markkinointi myynnin tukena

Markkinointi on myös myyntiä tukevia toimenpiteitä, vaikka se Drukerin mukaan sen vastakohta onkin. Kirja listaa markkinoinnin eri rooleja näin:

  1. Markkinoinnissa päätetään mainoksista ja ostetaan listoja mahdollisten asiakkaiden tunnistamiseksi.
  2. Markkinoinnissa valmistellaam lupaavimpien asiakaskandidaattien profiili, jotta muujät tietävät kenelle kannattaa soittaa ja kenelle ei.
  3. Markkinoinnissa kuvataan avainasiakkaiden päättäjät, käyttämättömät ostoperusteet ja vaikuttimet.
  4. Markkinoinnissa tuodaan esiin kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet ja kuinka yrityksen tuotteet sijoittuvat kilpailijoiden tarjontaan nähden.
  5. Markkinoinnissa dokumentoidaan ja pannaan jakeluun myynnin menestystarinoita, joita käytetään koulutusohjelmissa.
  6. Markkinoinnissa valmistellaan ja pannaan asiakkaille jakeluun viestintämateriaalia (mainonta, esitteet ja niin edelleen) luomaan kiinnostusta yrityksen tuotteita kohtaan ja tehdään myyjät tervetulleeksi.

Markkinoinnissa käytetään mainontaa ja puhelinmarkkinointia löytämään ja kelpuuttamaan johtolankoja, jotka voidaan luovuttaa myyntivoimille.

Laadukas palvelu

”Hymy on lyhin kahden ihmisen välimatka.” – Victor Borge

Kova kilpailu, samanlaiset tuotteet ja ylitarjonta aiheuttavat sen, että palvelun tason merkitys nousee huomattavasti. Kilpailijasta voi erottua loisteliaan palvelun avulla. Asiakaslähtöinen ajattelu on kaiken kulmakivi. Wal-Martin perustajalla oli tavoitteet korkella: ”Tavoitteenamme yrityksenä on tuottaa ei vain parasta asiakaspalvelua, vaan legendaarista asiakaspalvelua.” Markkinoinnin kolme ydinkohtaa ovat nopeus, joustavuus ja ystävällisyys. Huono palvelu on sitä, että VR:n junan tyhjässä palautelappulokerossa lukee: ”Palautteesi on meille tärkeää!” Ei se hirveän tärkeää tunnu olevan, jos lokero on tyhjä lapuista mihin palautetta voi jättää. Messuissa laadukkaan palvelun voimme taata yksilöllisellä, nopealla, avoimella ja reilulle viestinnällä asiakkaita kohtaan. Sähköposteihin on vastattava heti, eikä jättää niiitä roikkumaan. Siinä yksi helppo kikka erottua suurimmasta osasta kilpailijoitasi.

Top 3:

1. Markkinointi ei ole vain sarja toimia, se on kokonaisvaltainen yrityksesi/palvelusi luonne ja tapa toimia.

2. Nopeus, joustavuus ja ystävällisyys ovat avaimet laadukkaaseen asiakaspalveluun.

3. Hyvä markkinointi perustuu laadukkaaseen, tunteita herättävään ydinviestiin. Messujen ydinviesti vaatii vielä kirkastamista ja pohtimista.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!