Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 06.04.20
Esseen kirjoittaja: Juho Ristolainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kun Tiimiakatemian alussa kysyttiin, että mitä haluamme oppia Tiimiakatemiassa, niin vastaukseni oli, että markkinointia ja myyntiä. Tämä kirja onkin ”jo” toinen markkinoinnin kirja josta olen reflektiota kirjoittamassa. Markkinoinnissa itseäni kiehtoo se, että miten esimerkiksi oikein sanotuilla sanoilla tai hyvällä kuvalla voi vaikuttaa ihmisten ostopäätökseen. Tämä kirja mielestäni opetti minulle hyvin paljon siitä, että millaista on hyvä markkinointi ja mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota.

 

Mitä on markkinointi

Lyhyesti sanottuna markkinointi on kaikkea, mikä edistää kaupan syntyä. Postaus Instagramissa tai facebookissa tai vaikka hyvä asiakaspalvelukokemus. Kirjassa sanotaankin, että kaikki paitsi taloushallinto on markkinointia. Tämä opetti itselleni sen, että yrityksessä kannattaa oikeasti panostaa kaikkeen ulospäin näkyvään täysillä. Ei pelkästään siihen miltä sometilit näyttävät. Varsinkin palveluyritystä luodessa kannattaa miettiä miten saa luotua mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen.

 

Brändikokemus

Brändikokemuksen neljä elementtiä ovat

  1. Mitä vastaanottaja aistii
  2. Mitä vastaanottaja tekee
  3. Mitä vastaanottaja tekee
  4. Mihin vastaanottaja tuntee kuuluvansa

Ensimmäiseen kohtaan kuuluu juurikin kaikki aistien tuntemat asiat. Mitä näemme, kuulemme, haistamme, maistamme jne. Esimerkiksi lähikaupan leipäosaston pullantuoksu tekee sinut nälkäiseksi, mutta myös kotoisaksi.

Toiseen kohtaan kuuluu kaikki mitä asiakas kokee asioidessaan meidän kanssamme. Esimerkiksi hyvin hoidettu puhelu jättää asiakkaalle hyvän fiiliksen ja todennäköisesti hän saattaa joskus käyttää palveluani. Toisaalta taas, jos kohtelen asiakasta huonosti tai epäkunnioittavasti vaikkapa somessa, niin asiakas tuskin tahtoo asioida kanssani.

Kolmanteen kohtaan, eli vastaanottajan tekemiseen me emme voi vaikuttaa, mutta voimme tehdä esimerkiksi ostamisen ja tuotteen suosittelun mahdollisimman helpoksi.

Neljäs, ja mielestäni tärkein, kohta eli mihin vastaanottaja tuntee kuuluvansa. Brändi tulisi luoda siten, että sen käyttäjän tuntisivat yhteenkuuluvuuden tunteen. Esimerkiksi millaiseen ryhmään koet kuuluvasi, jos omistan iPhonen. Entäpä silloin, jos omistat vaikka uuden näyttävän auton?

 

Kenelle markkinoida?

1960-luvun alussa Sosiologi Everett M. Rogers esitti innovaatioiden diffuusioteorian, joka kertoo, että mikä ihmisryhmä ostaa ensimmäisenä jonkin uuden tuotteen. Kyseinen lista on seuraavanlainen:

  1. Innovoijat: 2,5%
  2. Varhaiset omaksujat: 13,5%
  3. Varhainen enemmistö: 34%
  4. Myöhäinen enemmistö: 34%
  5. Hitaat omaksujat: 16%

Listassa ensimmäisenä olevat innovoijat ovat normaalisti korkeampaa sosiaaliluokkaa ja heillä on enemmän rahaa. Heillä on yleensä ensimmäisenä uudet laitteet ja vaatteet. Toisena tulevat varhaiset omaksujat ovat myös korkeampaa sosiaaliluokkaa, mutta he ovat hieman valikoivampia, kuin innovoijat, mutta heilläkin on yleensä hyvin hallussa uudet asiat. Varhaisilla omaksujilla on myös usein mielipidejohtajan asema muihin.

 

Varhainen enemmistö ja myöhäinen enemmistö on isoimmat ihmisryhmät, mutta heitä ei kiinnosta niin paljoa uudet asiat ja myöhäiseen enemmistöön kuuluvat edustavat usein alempaa sosiaaliluokkaa, joten heillä ei välttämättä ole varaa edes uusimpiin asioihin. Hitaisiin omaksujiin kuuluvat yleensä vanhukset ja muut reilusti köyhemmät ihmiset, ja heidän käyttämänsä asiat ovat jo vanhoja juttuja edellä oleville ryhmille.

Kun tulet markkinoille uuden tuotteen kanssa, niin kannattaa panostaa markkinoinnissa juurikin noihin kahteen ensimmäiseen ryhmään. Näin tehdessä ei tarvitse koittaa mainostaa kaikille, vaan riittää että mainostat 16%:lle kansasta ja voit kohdentaa markkinointisi paremmin ja halvemmin. Loput ryhmät seuraavat edellä olevia ryhmiä ja kun saat innovoijat ja varhaisen omaksujat innostumaan tuotteestasi, niin ennemmin tai myöhemmin tuotteesi löytyy myös muilta ryhmiltä. Yleensä siinä vaiheessa, kun tuote menee yhden ryhmän eteenpäin, niin kannattaa tuoda uusi ja paranneltu tuote markkinoille.

 

Älä myy tuotetta

Älä myy yritykselle tuotetta, vaan tuotteen tuomaa arvoa. Jos myyt vaikka uutta älypuhelinta jollekin, niin älä myy puhelinta sen teknisillä tiedoilla, vaan sillä, että mitä arvoa puhelin tuo ostajalle. Esimerkiksi puhelin voi helpottaa ihmisen elämää siten, että hänen ei tarvitse käyttää aikaa tietokoneella laskujen maksussa, vaan hän voi maksaa ne nopeasti puhelimella. Jos taas myisin läppäriä yrittäjälle, niin en yrittäisi myydä sitä teknisillä tiedoilla, vaan sillä, että yrittäjä saa enemmän aikaan päivän aikana, kun on nopeampi tietokone.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!