Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 24.10.20
Esseen kirjoittaja: Tatu Levänen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 3.5. Yrittämisen klassikot, 6. Markkinointi, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Teoksena Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle on varmasti yksi helpoimmista ja ensimmäisistäkin luettavista markkinoinnin kirjoista. Kuitenkin koen itse olevani todella noviisi markkinoinnin parissa, eikä minulle ole vielä kertynyt kattavaa osaamista markkinoinnin sisältämistä eri mahdollisuuksista. Minulle kirja sopi siis todella hyvin, ottaen eritoten huomioon uuden johtamishaasteeni Gravin markkinointipäällikönä. Tällä hetkellä meillä on menossa mietintä siitä mikä kärki edellä menemme. Onko parempi mennä tiimin markkinointi edellä vai projekteista viestiminen? Itse toivon kuitenkin pääseväni kokeilemaan molempien vaihtoehtojen yhdistämistä ja kokeilujen kautta luulen oikean balanssin löytyvän. Tiimin markkinoinnissa pitäisi päästä viestimään kanaviimme siitä mitä teemme arkena hoitaaksemme tiimiyrityksemme asioita.

Markkinoinnissa pitäisi samaan aikaan pystyä luomaan arvoa ja pystyä tekemään uusia kokeiluita jotka sisältävät riskejä. Riskittömyys on ainoa varma keino epäonnistua.

Kirja vahvisti omaa kuvaani siitä mihin myös Gravin markkinointia olisi syytä ohjata. Referensseillä eli suosittelijoilla saadaan kaikista tehokkaimmin lisää asiakkaita. Gravi voisi ottaa esimerkiksi alkuun kolmesta suurimmasta asiakkaasta talteen referenssivideot. Näkisin myös jokaisella projektiryhmällä roolin meidän markkinoinnissamme. Jokainen projektiryhmä tekisi meille sisältöä jolloin pystymme samalla viestimään kaikesta siitä keitä me olemme, mitä me teemme ja keille me teemme. Avaamalla Gravin markkinointipelin näin pystyisimme todennäköisimmin vastaamaan markkinoinnin itsellemme luomaan tavoitteeseen, jossa myyminen ei olisi tuntemattoman ihmisen kontaktointia vaan päinvastoin. Tarkoitushan on luoda järjestelmä jossa meillepäin soiteltaisiin ja nykyiset asiakkaamme puhuisivat meistä hyvää eteenpäin. Jossain välissä voidaan miettiä myös voisiko asiakasyrityksemme viestiä meidän toiminnastamme omissa kanavissa. Tämä on kuitenkin epätodennäköisin vaihtoehto lähteä toteuttamaan. Niin paljoa ei markkinointipeliäkään ihan vielä voida kääntää.

Asiakkaalle tuottamassamme markkinoinnissa meidän täytyy monesti olla todella innovatiivisia. Meidän toimintamallina on sisällönluomisessa toiminut toistaiseksi hyvin ideoiden heitteleminen ja villienkin ideoiden toteuttaminen (tähän voitaisiin varata enemmänkin aikaa). Kuitenkin sisältömarkkinoinnissa yhtenevää on meidän asiakkaissamme ollut se piirre, etteivät he ole täysin hököllä viime hetkien virtauksista sosiaalisessa mediassa, sekä etteivät he osaa toteuttaa laadukasta sisältöä itse välttämättä kovinkaan hyvin. Vaikka itselläni on digimarkkinoinnin opetteleminen jäänyt valitettavan vähälle todettiin kirjassakin kuitenkin osuvasti laadukkaan sisällön voittavan maksetun näkyvyyden. Tietenkin näiden asioiden oikeanlaisessa yhdistämisessä tulokset ovat parhaimmat.

Kirjassa koettiin tärkeänä markkinoinnin osalta myös se miten yrityksen työntekijät vastaavat kysymykseen mitä yritys tekee. Lego ei vain tee leikkikaluja tai muovipalikoita joihin vanhemmat voivat pimeässä astua ja satuttaa jalkansa, vaan he sanovat inspiroivansa huomisen rakentajia. Nike ei tee ainoastaan lenkkareita hikipajoilla, vaan he haluavat tuoda innovaatioita jokaiselle urheilijalle. Urheilijoiksi he määrittävät jokaisen jolla on keho.

Lähtökohtana on mietittävä mikä Gravin tehtävä on. Näkisin Gravin asiakkuuksien keskeisenä tehtävänä asiakkaan toiminnan kasvattamisen. Mikäli joku tulee minulta kysymään mitä teemme, voisi siihen vastata mielestäni jotakuinkin näin. Me mahdollistamme asiakkaillemme kasvun.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!