Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 10.05.21
Esseen kirjoittaja: Antti Lyytikäinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wicström
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Alussa oli Tiimiakatemia, Hassu markkinointi ja Antti. ja siitähän se idea sitten lähti. Olen viimeisen vuoden aikana alkanut miettiä, mitä sitä rupeiasi tämänä opiston jälkeen tekemään elämässään. Palkkatöihin ei huvita mennä. Yksi yritys on jo, eli Maalausliike Väriveicot, sillä pystyn työllistäämään itseni kesäisin ja kasvu potenttiialia on olemassa, mutta mitä tehdä ne loput kahdeksan kuukautta oli pimenossa. Tiimiakatemian aikan olen kiinnostunut markkinnoinnista, En oikeastaan ole hyvä millään tietyllä normaalilla osa-alueella. En osaa tehdä videoita, En digi markkinointia, tai sisällön tuotantoa. Nämähän ovat ne mitä tarkoitetaan kun Tiimiiakatemialla puhutaan markkinoinnista. Hassumarkkinoinnin koulutus ohjemassa joku vieras juuri sanoi, että pitää se oma juttu, mutta en kyllä ottaanut vaaria tämän kaverin opeista. Semmoinen exel insinoööris mies, kun oli. No jotain kuitenkin jäi hassumarkkinoinnista käteen. Olen huomannut, että olen parissa asiassa oikeasti hyvä nimittäin hahmottamaan eri liiketoimien kokonaisuuksia. Mistä yrityksen tulovirrat tulevat tai voisivat tulla, Mitkä ovat ydin osa alueet, mini pitää keskittyä, mistä yritys löytää asiakkaansa, ja millä tavalla asiakas hemoille pitää tehdä markkinointi viestintää. Tästä omasta ideasta ja Aava bangin mikon puheista liittyen markkinoinnin koulutuksiin tuli idea siitä minkälainen tulevaisuuden markkinointi toimiston tulisi olla. Tai eihän se markkinoititoimisto olisi vaan liiketoiminnan managerointi toimisto.

A.L.Explore

A.L.Explore on tulevaisuuden yritys managerointi toimisto. Se tarjoaa aloittaville tai kasvua hakeille yrityksille palvelut liiketoiminnan kasvattamiseen. Palveluitamme ovat:

Outside the box ulkoistettu markkinoitipäällikkö/markkinointi

Ulkoistetun markkinointi palvelut. Tämä on osa yrityksemme brändiä. Miksi olemme olemassa? Meidän tarkoituksemme on tarjota asiakkalille mahdollisuus keskittyä ainoastaan siihen mitä he osaavat. Pää kohderyhmänä tälle palvelulle on Pk-yritykset, jotka tiedostavat markkinoinnin osana kasvua, mutta eivät ole vielä niin suuria, että heidän kannattaisi palkata omaa markkintointi tiimiä tai päälikköä. Kartoitamme yrityksen toimialan ja sen  eri asiakasheimot joiden pohjalta valitsem kanvat josta asikkaat tavoitetaan, sekä teemme kohderymählle sopivaa sisältöä. Käytämme asiakas yrityksen vahvuuksia ja tuntemusta asiakkaistaan hyväksi. Ideana on että asiakas yrityksen ja meidän väillä syntyy sulava dialogi yrityksen kasvuun liittyvästä markkinnoista ja sen tuottamisesta.

Explorer yrityksen kasvu polut

Explorer on palvelu kokonaisuus, jossa asiakkaalle tarjotaan liiketoiminnan kehitysprosessi. Asikaskuntana aloittavat start up yritykset (Explorer Start up) Tai jo olemassa olevat kasvua tai kehitystä hakevat yritykset (Explorer) Explorer paketit. Aloitavalle yritykselle luomme asikastukimuksen, kilpailu edut, liiketoiminta sunnittelmat sekä kasvu strategian. Yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakas yrtiksen johtajat valmennetaa kannattavaan liiketoimintaan. Rahoituksen aloittava yrits voi hakea businees finland tukena tai Te-toimiston yrittäjä koulutuksena. yritykselle tarjotaan samalla markkinoinnin ja brändin rakennus palvelu. Eli explorer paketti sisältää outside the box palvelun ostettavana lisäpakettina. Innovatiivisena ihmisenä mieleeni tulee voisiko tässä samalla tarjota yritykselle rahoitusta. Esimerkiksi niin, että yritys ostaa palvelun sopimuksella jossa rahoitamme yritystä summalla 20 000e jolla saamme yrityksen omistuksesta 20% joka maksettaisiin takaisin esim 3 vuoden sopimuksella näin olisimme kehittämässä asiakas yritystä ja samalla sitouttaisimme asiakkaan suhteeseen. Rahoituksen raha tulisi joltin rahoitus alan toimijalta. Tässäkin jokainen yritys keskittyy siihen mikä heille on tuottavaa liiketoiminassa.

Flight to moon kansainvälistymis polut

Ulkomaille kasvua hakeville yrityksille kehittymispalvelu. Jolla kartoitetaan potenttiaali tavoitelluilla markkinoilla, hankitaan kontaktit ulkomaille sekä selvitetään vaadittavat lainsäädännölliset asiat tavoite kasvun maasta/maista.

Jos tätä ideaa oikeasti aikoo lähteä toteuttamaan alku olisi noin 3-4 ihmisen löytämien yrityksen projekti tiimiksi. Osaamisen alat tulisivat olla toisiaan täydentäviä. Digi-markkinointi, Sisällön tuotanto, Talousjohtaminen, tiimityö ja yrityskonsultointi. Ilman asikastutkimusta voisin ajatella tämän tapahtuvan niin, että pyrin syksyn aikana rakentamaan projekti ryhmän ja etsimään potenttiaalisia asiakkaita nimenomaan markkinoinnin ja ulkoistetun markkinoiti päälikön paveluiden puolelle. Tähän ponnahduslautana voisi käyttää opinnäytetyön asiakkaita, Keväällä olisi sitten aika perustaa osakeyhtiö yhtiö kumppaneiden kanssa. Unelma olisi jos yritykselle voisi saada liiketilat jostain katutasosta johon asiakkaiden olisi helppo tulla paikan päälle ja toimisto toimisi myös ohikulkijoille mainoksena, vaihtuvine näyteikkuna tempauksineen. Se mihin kaupunkiin se tulisi on vielä hakusessa, mutta ehkäpä Tampereelle. Tämä olisi sitten jo toinen yritys minkä haluan perustaa Tiimiakatemian jälkeen,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!