Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoitettu 24.03.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Juha Wikström

 

Yrityksen tehtävä- se miksi se on olemassa ohjaa kaikkea toimintaa. Kaikki mitä yritys tekee, on markkinointia. Brändiä luodaan systemaattisesti ja kustannustehokkaasti yhdessä asiakkaiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa ja se näkyy kaikessa toiminnassa tinkimättömästi.

 

Joidenkin ihmisten mielestä asiakasyritykseni vaikuttaa harrastustoiminnalta, josta on vasemmalla kädellä kyhäilty yritystoimintaa. Joltakin osin tämä pitää paikkansa, sillä liiketoiminta lähti ”pelkästä” intohimosta ja harrastuksesta liikkeelle. Vaikkakaan yrityksen jokaista kehitysaskelta ei ole strategisesti suunniteltu ja mietitty jokaisesta näkökulmasta. On yrityksellä, jotain mitä useat koittavat saavuttaa turhaan vuosien palaveripähkäilyllä. Yrityksellä on sydän. Missio, tehtävä tai tarkoitus miksi sitä nyt haluaa kutsua. Se jokin joka ohjaa tiedostamatta ja tiedostetusti kaikkea toimintaa. Se jota ei voi väkisin päättää, vaan joka syntyy kuin itsestään tietä valaisemaan.

 

Tämä sydän on alusta asti levittänyt viestiään ja saanut asiakkaat ja muut verkostot magneetin lailla tarttumaan itseensä. Henkilöstö, asiakkaat ja muut verkostot ovat pala palalta terävöittäneet sydäntä ja tehneet siitä entistäkin toimivamman ja vahvemman. Yhtenäinen selvä tehtävä on liimannut lähimmät verkostot yhteen. Talkoolaishenki on kumonnut täysin normaalin yritys-asiakas-suhteen. Lähimmät asiakkaat kokevat yrityksen niin omakseen, että ovat valmiita osallistumaan kehitystöihin, talkoisiin täysin ilman korvausta. Heille riittää tieto siitä, että tässä viedään yhteistä asiaa eteenpäin.

 

Yrittäjä ja asiakkaat ovat yhdessä luoneet yrityksen brändin ja kertoneet sen tarinan. Kaikesta yhdessä elämisestä, kokemisesta ja touhuamisesta on syntynyt tämä hieman rosoinen, ei suinkaan täydellinen, mutta niin lämmin ja kotoisa tunnelma.

 

Aito, luonnollinen brändi ja tyytyväiset sekä osallistuvat asiakkaat ovat saaneet yrityksen kasvamaan. Kysyntää ja suuria kasvun mahdollisuuksia siintää edessä. Töitä ja muutoksia on tehtävä, jos kasvun polulle halutaan lähteä. Palapeliin tulee uusia osia: majataloa, ravintolaa, henkilöstöä, uusia kohderyhmiä ja asiakkaita. Kasvu tarjoaa mahdollisuuden jakaa tärkeää sanomaa eteenpäin, mutta se tuo mukanaan suuren haasteen. Muuttaako kasvava ja enemmän vaihtuva asiakaskunta yrityksen luonnetta ja siellä vallitsevaa tunnetta liikaa. Asiakkaitaan on isommassa mittakaavassa paljon vaikeampi valita. Vaikkakin oikeanlaisella viestillä voidaan puhutella halutun laisia ihmisiä.

 

Miten säilyttää tuo sydän sellaisena, että se ei muutu liikaa? Säilyttää tunnelma lämpimänä ja hieman rosoisena. Niin että henkilöstö ja asiakkaat ovat edelleen yhtä talkoolaisporukkaa, joka tuntee sydämen sykkeen omakseen.

 

Avain asemassa näen, että sydämen on kasvusta huolimatta annettava ohjata toimintaa edelleen. Valita henkilöstö, palvelut, sisutus, viestintä kaikki edelleen sydämen äänen mukaan. On varmistettava, että kaikki mikä yrityksestä on havaittavista, viestii tuon sydämen sykettä. Ja annettava sen jatkossakin magneetin lailla vetää uusia ihmisiä puoleensa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!