Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 20.11.13
Esseen kirjoittaja: Sara Savolin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seuraa äärimmäisen sekava koonti Markkinoinnin mustan kirjan annista.

 

Tell me and I will forget                                                                     Kerro minulle ja unohdan
Show me and I might remember                                                   Näytä minulle ja saatan muistaa
Involve me and I will understand.                                                 Osallista minut ja ymmärrän.
-Benjamin Franklin

Tälle lainaukselle ja ajatukselle perustuu paljolti Markkinoinnin musta kirja. Markkinointia tulvii nykypäivänä ovista ja ikkunoista ja massamedioiden viehätys on laskussa sillä ne eivät ole tarpeeksi kustannustehokkaita. Mutta engagement-markkinointi, se on kova juttu. Monet ihmiset muistavat asioita, tuotteita ja palveluita, kun he pääsevät itse vaikuttamaan niihin ja tekemään. Siitä tulee sana engagement -sitouttaminen. Liikemuistimme tuntuu olevan sen verran parempi kuin kuulo-tai näkömuistimme. Markkinoimaasi juttuun jollain tapaa sitoutuneet ihmiset ovat parhaita viemään viestiä eteenpäin. Harva kertoo nähneensä jonkin mainoksen tv:ssä, mutta kertoo kyllä, jos hän on sen mainoksen takia lahjoittanut rahaa kehitysmaiden lapsille soittamalla mainoksessa mainittuun numeroon.

 

LUPAA oikea asia —->  Sano se YLLÄTYKSELLISESTI —-> Toteuta OSALLISTAVASTI

 

 

Miksi tv-mainonta ei ole enää kustannustehokasta?

Mainoskatkosta sisällöksi jonka kohderyhmä toivottaa tervetulleeksi- kappaleen alla se todettiin hyvin. Mainoskatkot keskellä hyvää sarjaa ovat kuin pirun keksintö, joka ärsyttää itsessään niin paljon, ettei mainoksia jaksa katsoa (ainakaan muut kuin pikkulapset, koska heille riittää mielenkiintoa katsella lelumainosten värejä ja muuta mielenkiintoista). Mutta meille aikuisille, mainoskatkot ovat kuin piikki lihassa, ja itse en enää selviäisi ilman tallentavaa digiboksia, jolla voin ohittaa mainokset parissa sekunnissa. Ei ihme että tv-mainonnan suosio on laskussa. Joten itse en ainakaan lähtisi käyttämään tv:tä markkinointikanavana, ellei minulla olisi TODELLA erottuva mainos. Jos silloinkaan.

Markkinoinnin ja myynnin osastojen yhteistyö- elintärkeää!

Kuten rakkaassa Pop Up Pilkkeessämme huomasimme, markkinoinnin ja ”itse projektiryhmän” olisi tullut tehdä enemmän yhteistyötä keskenään. Ne olivat lähinnä kaksi täysin erillistä osastoa, ja tuloksen tiedämme, ei hyvä. Kohderyhmä ei esimerkiksi tuntunut loppuviimeksi kenellekään varsin selkeältä, mikä hankaloittaa aina hyvin paljon. Aluksi oltiin ajateltu että kohderyhmämme ovat yliopisto ituhipit, kunnes tajusimme ettei heillä ole varaa tuotteisiimme, jolloin kohderyhmämme kääntyi suorastaan yläalaisin ja se vaihtui rikkaiksi keski-ikäisiksi naisiksi. Vähän liian myöhään, tuossa vaiheessa oli jo koittanut ”markkinointidarra” ja suuri epätoivo kun kaikkeen epäselvyyteen liitettiin huono liikepaikan sijainti. Usein markkinointi jätetään vähempipätöiseksi ja low-budget-jutuksi verrattuna myyntiin panostamiseen. Näin kävi tälläkin kertaa. Kuitenkin olisi tärkeää ajatella kunkin asiakkaan ”lifetime valueta”, eli kuinka paljon asiakas tulee tuottamaan pitkällä aikajänteellä. Siinä markkinoinnilla on suuri merkitys, ja budjettia kannattaisi laskea sen mukaisesti. Toki tässä kahden kuukauden projektissa ei asiakkaalle tällaista arvoa voinut laskea tai edes ajatellakaan, mutta kuitenkaan markkinointikulut eivät ehkä olisi olleet ne kulut, joista nipistää.

 
Ja segmennoinnista vielä. Segmentointia ei ole 18-30 vuotias nainen, vaan segmentointia on:

1. Kohderyhmän koko ja kehityssuunta (kasvava/pienenevä)

2.demografisten tietojen kerääminen (ikä, sukupuoli, koulutus, varallisuus, perheen koko jne…

3. Elämäntyyli

4.Mediakäyttömix

5.Osallistamisen todennäköisyys.

 

Jos markkinoit kaikille, et markkinoi kellekään.

 

TOP 3 käytäntöön:

1. Segmentoi oikein

2. Osallista aina kun mahdollista niin tulet muistetuksi

3. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö tulee tehdä tiiviiksi jotta kaikilla pysyy sama fokus.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!