Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 09.12.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Teemu Takalan Markkinoinnin musta kirja on helppolukuinen ja avartava katsaus engagement markkinointiin. Kirja vie lukijan markkinoinnin uudelle aikakaudelle, jossa brändejä ei määrittele enää metaforiset tarinat, vaan brändien kyky aidosti rikastuttaa ihmisten elämää.

On brändejä, jotka auttavat vanhempia olemaan parempia vanhempia ja on brändejä, jotka saavat meidät paremmalle tuulelle. Kaikki tämä tapahtuu vuorovaikutuksen kautta. Yhtenä työkaluna painottuvat uudet aktiiviset välineet kuten blogit ja katumarkkinointi. Kohderyhmän osallistamisen kautta näytetään, mitä yritys tekee asiakkaan hyväksi.

Engagement markkinointi perustuu kohderyhmän kohdentamiseen ja sitouttamiseen. Siinä markkinointi hakee kohderyhmänsä kanssa win & win- tilanteita ja on aidosti kiinnostunut siitä, miten hän voi rikastuttaa kohderyhmänsä edustajien elämää ja tuottaa aitoa hyötyä. Siihen sisältyy rationaalisen hyödyn lisäksi myös vahva emotionaalinen aspekti.

Lähden käsittelemään esseessäni ompelimo Sopivan markkinointia. Teimme muutama viikko sitten kovat tavoitteet ensi vuodelle.  Haluamme ompelutyötuntien ja liikevaihdon kasvavan suuresti mikä tarkoittaa asiakasvirran lisäämistä ja entisten asiakkaiden sitouttamista vielä paremmin. Tärkeässä roolissa on yhteistyö ja vuorovaikutus Sopivan ja asiakkaittemme välillä.  Pyrin kirjasta saamieni oppien pohjalta soveltamaan engagement markkinointia näihin seikkoihin.

Kirjan mukaan, kuluttajat kohtaavat päivittäin 3000-5000 markkinointiviestiä. Muistatko sinä viimeisimmän kuulemasi mainoksen? Itse en äkkiseltään osaa vastata kysymykseen.

Väitetään, että huomaamme markkinointiviesteistä 2 % ja että alle 0,1 %:lla on mitään vaikutusta meihin. Se tarkoittaa, että 99,9 % markkinointiviestinnästä olisi turhaa. Näiden lukujen ja faktojen valossa saattaa tuntua hämmästyttävältä, että ratkaisuna mainonnan tehon
vähentymiseen on haettu lisäämällä viestien määrää.

Itse en näe sitä tarpeellisena, sillä viestit häviävät helposti eri markkinointikanavien massaan. Näen, että onkin keskityttävä yksittäisten kampanjoiden sijaan toisiaan täydentävien tekojen sarjaan, jotka muodostava kokonaisuuden.

Sopivan markkinoinnin yhtenä tavoitteena on nostattaa kävijämäärää ja antaa efforttia kanta asiakkaille. Alla oleva kaavio mallintaa prosessia, jonka Sopivan asiakkaat parhaassa tapauksessa kulkevat. Tavoitteena on, että asiakkaat siirtyisivät vaihe vaiheelta Sopivan tunnistamisesta kohti mielikuvia ja mieltymyksiä aina kokeiluun ja lopulta uskollisuuteen ja suositusvaiheeseen.

 

Meidän mielessä on pari hyvää ja osallistavaa markkinointikampanjaa; Mumma turnee ja Etelä- Pohjanmaan palomiesten asiakkuuksien haaliminen.

Markkinoinnin mustan kirjan mukaan markkinoijan on hyvä aloittaa kampanjasuunnittelu määrittämällä tavoitteet. Kysy itseltäsi yksinkertainen kysymys: mitä oikeastaan haluan saada markkinoinnilla aikaan?

Mumma turneella haluamme saada näkyvyyttä lehdistöissä ja mennä sinne, missä asiakkaita on ja luoda uusia asiakkuuksia Ilmajoen lähiseuduille. Pitkällä tähtäimellä se tukee meidän visiota: Sopiva tunnetaan yleisesti Etelä- Pohjanmaalla vuoteen 2015 mennessä.

Meillä on entuudestaan yksi Etelä- Pohjanmaalainen VPK asiakkaana. He korjauttavat palohousujaan meillä, mikä vaatii erikoislankaa eikä se onnistu joka ompelimossa. Ilman Sopivaa kyseinen VPK joutuu kuskaamaan useiden kymmenien kilometrien päähän varta vasten rikkinäiset housut ja näkemään ylimääräistä vaivaa. Näin tekee useat muutkin palokunnat tällä hetkellä Etelä- Pohjanmaalla. Tavoitteenamme on luoda kontaktit Etelä- Pohjanmaan VPK:en kanssa ja käynnistää yhteistyö. Yhteistyö helpottaa heidän arkeaan ja Sopivan yksi erikoisuus olisi palomieskorjauspalvelut.

Kun tavoitteet on laadittu, tulee keskittyä muutamiin tavoitteisiin, joiden uskon vaikuttavan eniten varsinaiseen ostokäyttäytymiseen.  Niistä saa johdettua tavoitteita. Ensimmäisenä aloitetaan taloudellisista tavoitteista, joista johdetaan toiminnalliset ja lopulta asenteelliset tavoitteet (tunnettavuus, mielikuvat ja ostopreferenssit).

Nämä laadin erikseen kampanjoiden markkinointisuunnitelmiin lähempänä kampanjan tapahtumia.

Tavoitteiden tukena Takalan kirjassa oli luova ja tehokas engagement- markkinointi idea. Sen pohjalta on hyvä kiteyttää idea. Kiteytys koostuu kolmesta osasta:

Lupaa oikea asia –> kerro se yllätyksellisesti –> toteuta osallistavasti.

”Iso idea” ei engagement- markkinoinnissa tarkoita oikeaa sanomaa vaan oikeaa lupausta. Mitä sellaista voimme luvata kohderyhmälle, joka:

  1. Aidosti rikastuttaa heidän elämää
  2. On kohderyhmän omaksuttavissa
  3. On totta, mikä voidaan luovassa toteutuksessa konkretisoida eli näyttää toteen.

Esimerkiksi Kanadan Vancouverissa toteutettu nykytaiteen gallerian pinssikampanja, jossa ihmiset pääsivät osallistumaan nykytaiteeseen itse sitä tiedostamatta.  Ihmisten yleiset mielenmallit nykytaiteesta olivat suurimmaksi osaksi vääristyneitä, johon nykytaiteen galleria halusi puuttua. He tekivät ison pinssiseinän, jossa oli erilaisia adjektiivejä. Ohikulkijat saivat ottaa itselleen itseään kuvaavia adjektiiveja. Ihmiset innostuivat siitä todenteolla ja yhdessä keräsivät mieleisiä pinssejä tiedostamatta, että he itse olivat osa nykytaidetta.

Tein edellä mainitun kolmen kohdan oikean lupauksen mumma turneesta.

Mumma turnee

  1. tuo palvelutaloon nuoret kädentaitajat palvelemaan ja korjauttamaan vanhempien ihmisten vaatteita. Mahdollisuutena yhdistää ompelimon lisäksi esimerkiksi suutaripalvelut. Mummat ja paapat saavat palvelun kotiovelle ja samalla seuraa. Liikuntaesteiset vanhukset jäisivät Sopivan palveluiden ulkopuolelle normaaleissa olosuhteissa.
  2. On syytä ottaa hyvissä ajoin yhteyttä vanhainkoteihin, jotta he voivat tiedottaa asukkaita Mumma turneesta. Lisäksi on keksittävä omaksuttavissa oleva viestintämuoto. Uskon, että vanhemmat ihmiset ovat onnessaan siitä, että tuomme perinteikkäät palvelut heidän luokseen
  3. Mumma turneen vaatetoimitus on maksimissaan kaksi viikkoa niin kuin tavallisissakin tilauksissa, jotka Sopivan liiketiloihin tulevat. Eli lyhyet toimitusajat ja vaatteiden/ kodin tekstiilien haku ja nouto kotiovelta.

Mumma turnee ja VPK:n asiakkuudet ovat pintaraapaisu kohti engagement markkinointia.

Benjamin Franklinin sanoihin on hyvä lopettaa:

”Tell me and I forget,

Show me and I might remember,

Involve me and I will understand”

 

Tiia Lappalainen

Osuuskunta Mittava Innovations

tiia@mittava.fi

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!