Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 16.02.14
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiedätkö kuinka monta mainosviestiä ihminen kohtaa päivässä? Noin 3000-5000. Jari Parantainen sanoi mainoksen olevan monistettua myyntipuhetta jota tarvitaan, koska myyntimies ei joka paikkaan kerkeä. Kuvitteleppa että perässäsi juoksisi tuhansia myyntimiehiä. Minkä heistä valitsisit vai valitsisitko ketään? Markkinoinnin mustan kirjan mukaan valituksi tulisi se joka on osannut osallistaa asiakkaan toimintaansa.

Voepi olla. Nykyteknologia helpottaa saman aiheen ympäriile kiinnostuneiden verkottumista. Se helpottaa brändin keskustelemista asiakkaan kanssa ja se helpottaa brändin haukkumista suurille massoille. Pointtina siis se, että valta on kuluttajilla ja jos kuluttaja ei tunne tuotetta omakseen hänelle taitaa olla ihan sama mitä siitä puhutaan. Siksi siis Engagement. Siksi siis kuluttajat mukaan rakentamaan brändiä. Mutta miten? Osallistuttamisessakin pitää löytää sininen meri. Kilpailut ja logon suunnittelut alkavat vanhentua.

Esseessä käsitellään aihetta markkinointi Aivomyrsky 2014 peilaten.

Perusasiat

Jotta voidaan markkinoida tarvitaan tuote, yritys, yhdistys, hanke jne jne. Tässä tapauksessa se on Aivomyrsky 2014 nuoryrittäjyyseminaari Espoon Dipolissa. Päivämääränä 23.4, puhujina Alf Rehn sekä Ville Miettinen. Tapahtuman tarve syntyi siitä, kun halusimme valottaa sitä miten harrastuksista ja ideoista saadaan liiketoimintaa.

Kohderyhmänä ovat kolmannen asteen opiskelijat. Suurin yksittäinen ryhmä on Suomen triimiyrittäjät. Toinen tärkeä kohderyhmä on yrittäjyydestä kiinnostuneet kolmannen asteen opiskelijat pääkaupunkiseudulla sekä sen läheisyydessä.

Tiimiyrittäjät tavoittaa omista yrittämisahjoistaan ympäri Suomea. Yrittämisestä kiinnostuneet kolmannen asteen opiskelijat tavoittaa ammattikorkakoulujen, Yliopistojen ja yrittäjyys pumppujen kuten ES:n kautta.

Markkinointikanavina ovat valmiit paketit kouluille, koulukiertueet tiimiyrittäjyyden opinahjoille, yhteistyökumppanien kanavat, media ja sähköisestä nettisivut, facebook, twitter sekä google.

Sticy message

Malcholm Gladwellin termein, jotta ihmiset saadaan massoittain tekemään jotain tarvitaan Sticy message. Tähän vielä osallistuttaminen niin mainosviestin näkökulmasta homma on bueno.

Kyseinen Sticy message on siis viesti jota pusketaan läpi mainonnassa. Jokin mihin tapahtuma kiteytyy. Voi myös olla tarpeen ollen hieman erillainen kohderyhmästä riippuen (tai sitten pääviesti sisältää supporting pointteja).

Ohessa idelogiaa aiheesta:

Sticky message markkinoinnin mustan kirjan mukaan:

Lupaa oikea asia —–> Kerro se yllätyksellisesti
Toteuta se osallistuttavasti

Aivomyrskyssä lupaamamme asia on seuraava: Valoitusta siihen mitä vaatii, että harrastuksista ja ideoista saadaan liiketoimintaa. Kontakteja projektien ympärille.

Yllätyksellinen kerronta ja osallistuttava toteutus ovatkin kysymysmerkkejä. Videoita joissa ihmiset jotka ovat tehneet ideoistaan tai harrastuksistaan liiketoimintaa kuvataan ja kysellään. Osallistuttaminen saisi mukaan sillä, että näitä ihmisiä voitaisiin ilmiantaa. Ilmiantaja ja ilmiannettu saisivat ilmaisen lipun Aivomyrskyyn. Any idea?

Ideana hyvä mytta perusviestiä pitää kehittää. Twitter frendly headline? ”Aivomyrsky luo ideoistasi&harrastuksistasi liiketoimintaa.”

Tavoitteet

Toiminta tarvitsee tavoitteita. Muuten suoritetaan aina joko liikaa tai liian vähän. Pelkkää liikevaihtoa ei kuitenkaan kannata mitata. Ei ainakaan jatkuvuuden kannalta. Nykyään niin paljon pilkattu tunnettuus on ihan hyvä kohde mittaukselle.

Kun teet markkinointikampanjaa voi olla fiksua tehdä jokaiselle kanavalle seuraavat tavoitteet

Kaupallinen tavoite
Toiminnallinen tavoite
Tunnettuus ja halukkuus tavoite
Tavoitettavuus

Otetaampa esimerkkicaseksi Aivomyrskyn Facebook

Kaupallinen tavoite: 100 lippua
Toiminnallinen tavoite: Ihmiset päätyvät Aivomyrskyn nettisivuille ja ostavat liput
Tunnettuus ja halukkuus tavoite: Pääviesti tutuksi kohderyhmälle tämän kautta pyörivien mainosten ansiosta
Tavoitettavuus: Lähdetään tavoittelemaan 2% kohderyhmästä. Mainokset pyörivät pääkaupunkiseudun alueella. 5000 ihmisestä 100 on 2% joten mainonnan pitää tavoittaa 5000 ihmistä.

Nämä olivat siis kirjan esimerkkimittarit. Toiminnallisen tavoitteen mittariin on helppo liittää osallistuttaminen. Millä tavalla ja kuinka monta ihmistä saatiin osallistettua?

Markkinointi on johtamista

Sitäpä se. Suuri kokonaisuus missä on paljon osa-alueita ja yhteistyökumppaneita. Monesti joudut valjastamaan substanssiosaamista mihin itselläsi ei ole aikaa opiskella (esim. Valokuvaus tai videon teko). Tässäpä yksi kultakimpale markkinoinnin johtamiseen. Yksi hetki joka pitää vetää oikein, koska muuten hommat voivat mennä ketuilleen. Briiffaus.

Tässäpä selkeä asialista briiffaukseen.

1. Missä olemme nyt, mistä tulemme
2. minne haluamme päästä
3. kenet meidän pitää vakuuttaa
4. mitä teemme tavoitteiden eteen
5. mitä haluamme teidän tekevän

Aivomyrskyssä on paljon asioita joita oman aikataulumme takia joudumme ulkoistamaan. Markkinointimateriaalin teko, agenttiverkosto you name it. Briiffauksen etukäteen pohtiminen on tärkeässä roolissa, jotta tapahtuma pysyy käsissä.

Kirja antoi hyviä käytännön koppeja hyvin spesifikoituihin aiheisiin kuten tavoitteen teko sekä briiffaus. Juuri tällaisia koppeja itse kaipaan. Harmi vain, että kirja ei täysin pystynyt vastaamaan kysymykseen mihin itse kaipaisin apuja eniten. Markkinoinnin aikataulutus nimittäin. Ei edes toimivan kuuloinen markkinointisuunnitelma 2.0 pystynyt auttamaan tässä. Mutta muuten hyvä yhdistelmä engagement ideologiaa ja sitä miten se liitetään perusasioihin kuten esimerkiksi mittareihin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!