Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 19.02.14
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin sysimusta kirja

 

Paljon tätä kirjaa on akatemialla hehkutettu ja mainostettu. Vihdoinkin kirja osui silmiini Rajakadun kirjaston syövereissä. Ajattelin että nyt on jackpot, kerrankin kovan luokan teos vapaana lainattavaksi.  Odotukset olivat korkealla.

 

Ei mennyt kuitenkaan kauaakaan, kun tajusin, ettei tämä ole välttämättä se paras teos tiimiyrittäjän markkinointitaitoja parantamaan. Kirja kertoi engagement-markkinoinnista ja hujahti ohi korkealta ja kovaa. Mitä tämä lähes muoti-ilmiöksi noussut engagement markkinointi sitten on?

 

Engagement markkinointi:

 

  • osallistaa ihmiset sinun asiaasi
  • on vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä
  • on asiakkaalle palkitsevaa
  • saa aikaan toimintaa
  • tuottaa hyötyä asiakkaan elämään
  • sitouttaa asiakasta

 

Perinteisessä markkinoinnissa sanotaan oikea asia ja kerrotaan se yllätyksellisesti. Engagement markkinoinnissa luvataan oikea asia, kerrotaan se yllätyksellisesti ja toteutetaan osallistavasti.

 

Hyvähän tuo engagementin idea on, mutta menee mielestäni Tiimiakatemian arjesta aika kauas. Markkinointi akatemialla on mielestäni aika huonolla mallilla, ensin tulee laittaa perusasiat kuntoon jonka jälkeen voi alkaa miettimään näitä hienompia markkinoinnin strategioita. Tähän sopii hyvin Markkinoijan tie 11- valmentajan sanat: ”onnistunut markkinointi on sarja hyvin hoidettuja perusasioita”.

 

Olen ollut akatemialla monessa projektissa markkinoinnin parissa. Kun mietin projekteja, niin mielestäni vain kerran olemme toimineet engagement markkinoinnin filosofian mukaan. Meille paljon tärkeämpää olisi keskittyä juuri näihin perusasioihin. Karkeana esimerkkinä jos meillä on ravintola, niin aukioloajat laitetaan selkeästi esille ja ollaan auki niin kuin on luvattu. Kun perusasiat ovat kunnossa, niin sitten on engagement markkinoinnin aika.

 

Engagement markkinointia päätyi kuitenkin huomaamatta Laivurin viimekesän markkinointiin. Teimme lahjakorttikampanjan, eli piilotimme lahjakortteja ympäri Pielaveden pitäjää. Piilopaikoista otettiin kuvavihjeet ja ne julkaistiin Laivurin facebookissa. Kampanja oli onnistunut, koska ihmiset lähtivät sankoin joukoin etsimään lahjakortteja.

 

Toisena tarkoituksena oli pöhinän luominen facebook sivuillemme. Tässä onnistuimme myös. Kampanjaa kommentoitiin, tykkäiltiin ja tökkäiltiin hyvällä tahdilla. Saimme siis hyvää näkyvyyttä ja samalla positiivista mielikuvaa kuntalaisille. Mielestäni tämä oli juuri kirjassa mainittua engagement markkinointia koska:

-Saimme aikaan toimintaa. Kuntalaiset laittoivat lenkkitossua jalkaan ja lähtivät metsästämään lahjakorttejamme. Kortin löydettyään he kiiruhtivat kuppilaamme nauttimaan antimistamme. ”Perinteisessä” markkinoinnissa olisimme vain päivittäneet facebookiin hauskan postauksen, asiakas olisi lukenut sen ja jatkanut surffailua. Hyvässä tapauksessa jopa tykännyt, kommentoinut tai jakanut päivityksemme, mutta silti jatkanut istumista tietokoneella.

 

-Lahjakorttikampanja oli asiakkaalle palkitsevaa. Ainakin jos sattui löytämään kortin.

 

-Saimme aikaan vuorovaikutusta asiakkaiden ja Laivurin välillä. Asiakkaat kommentoivat kampanjaamme aivan mehuissaan facebookissa. Samanlaisia kampanjoita toivottiin lisää ja positiivista palautetta tuli rutkasti.

 

Vastaavalla konseptilla julkaistiin myös PlayStation 3 aikoinaan. Luin tämän jostain muusta kirjasta, jonka jälkeen idea otettiin käyttöön Laivuriin. Nyt kyseinen homma on testattu käytännössä ja tulokset olivat hyviä. Myös NoStatus tulee käyttämään engagement lahjakorttikampanjaa omille asiakkailleen.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!