Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 05.09.17
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi on mulle käsitteenä ollut aina jotenkin vaikea, tai oikeastaan vaikeasti lähestyttävä. Teemu Takala on kirjoittanut kirjan vuonna 2007 ja toteaakin heti kirjan alkuun, että markkinoinnille asetetut vaatimukset ovat muuttuneet viimeisen viiden vuoden aikana enemmän kuin 50 vuoden aikana yhteensä. Kuinkakohan paljon nämä vaatimukset ovat muuttuneet lisää kirjan julkaisusta, eli kymmenen vuotta sitten? En edes osaa kuvitella. Tiedän vain sen, että digitalisaatio vie maailmaa ennennäkemätöntä vauhtia eteenpäin. Esimerkiksi digitaalisen tiedon määrä on kasvanut erittäin kovaa vauhtia vuodesta 2009 eteenpäin, eikä merkkiä hidastumisesta näy.

 

Miksi markkinointi tuntuu minulle itselle vaikeasti lähestyttävältä? Ehkä en vain ole synnynnäinen markkinoija. Liekki sen teoriaan ja käytäntöön ei ole kolahtanut samalla tavalla, kuin esimerkiksi johtamisessa.  TAI sitten tietoni pohjautuvat liian suuresti perinteiseen markkinointiin. Markkinointiviestien jakeluteiden monipuolisuus, mediakentän pirstaloituminen ja kilpailevien viestien tulva on pakottanut tekijät katsomaan markkinointiviestinnän strategioita uudella tavalla. Kirjan mukaan ”nykymarkkinointi” ei ole kunnolla pystynyt vastaamaan kasvaviin tulospaineisiin. Viestiä on yritetty huutaa ulos yhä tehokkaammin ja joka puolella. Asiakas haluaa nykyään kohdistetumpaa, mitattavampaa ja tuloksellisempaa markkinointia, sillä valta on siirtynyt medialta kuluttajalle. Siitä olen itse näin kymmenen vuotta myöhemmin samaa mieltä. Sivustakatsojan mielestä kuitenkin myös digimarkkinointi on kehittynyt kovaa vauhtia ja se nimenomaan tarjoaa asiakkaalle nyt kohdistetumpaa, mitattavampaa ja tuloksellisempaa markkinointia. Ehkä suuntana tulevaisuudessa on se, että valta alkaa liikkumaan taas kuluttajalta medialle?

 

Kirjan ehdottomasti paras asia oli sen lopusta löytyvä markkinointisuunnitelma 2.0. Tämä engagement markkinointisuunnitelma kerää yhteen kaikki kriittiset seikat markkinointiviestinnästä. Tietysti tämäkin markkinointisuunnitelma tulisi nyt varmasti olla markkinointisuunnitelma 3.0 tai jopa 4.0. Rakenteellisesti se vaikuttaa kuitenkin siltä, että pienin päivityksin se olisi edelleen hyvä työkalu. Engagement markkinointisuunnitelma koostuu;
1. Startegisesta osuudesta
2. Markkinointiohjelmasta

Strategiaosuus taas koostuu kahdeksasta osasta;
1) Rooli ja tehtävä
2) Budjetti
3) Tavoitteet ja mittarit
4) Brändistrategia
5) Kilpailijat
6) Kohderyhmä
7) Kommunikaatiostrategia
8) Myynnin strategia

Oikein käytettynä tämä markkinointisuunnitelma on tiivis kiteytymä suuresta määrästä päätöksiä ja tietoa. Kohta kaksi eli markkinointiohjelma on tehty kokonaistavoitteiden saavuttamiseksi. Se on paljon taktisempi osio. Sen tehtävänä on kuvata kampanjat ja niiden jaksottuminen kalenteriin, sekä painopisteet ja tavoitteet. Se ei ainoastaan kuvaa näitä asioita, vaan se ottaa kantaa myös niiden toisiinsa linkittymiseen ja kokonaistavoitteiden saavuttamiseen. Se pakottaa siis ajattelemaan seuraavia kampanjoita pidemmälle.

 

Markkinointisuunnitelma 2.0 avulla markkinoinnin painopiste siirtyy siis pois kampanjakeskeisyydestä ja markkinointia hallitaan enemmän tavoitteellisena kokonaisuutena. Kampanjoista muodostuu toisiaan täydentävä kokonaisuus eli markkinointiohjelma.

Markkinointisuunnitelma 2.0 strateginen osio käsittelee seuraavia kysymyksiä;

1) Miksi markkinoimme? (tavoitteet ja mittarit)
2) Kenelle markkinoimme? (kohderyhmä ja kohderyhmäpersoonan määrittely)
3) Kenen kanssa kilpailemme? (kilpailijoiden viestit ja lupaukset)
4) Mitä tarjoamme? (Brändin ydin, -persoona, -lupaus, -erilaistaminen ja hyödyt kohderyhmälle
5) Millä keinoin välitämme viestimme? (kommunikaatiostrategia)
6) Mikä on myynnin strategia? (markkinoinnin ja myynnin roolien ja tavoitteiden keskinäinen linjaaminen)

 

Markkinointiohjelmassa tavoitteena on löytää kampanjakohtaisesti vastauksia kysymyksiin;
1) Mikä on kunkin kampanjan tavoite?
2) Mihin kommunikaation painopistealueeseen kampanjalla halutaan vaikuttaa?
3) Milloin kampanja on tarkoitus toteuttaa?
4) Mikä on kampanjan alustava keino- ja mediavalikoima?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!