Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin musta kirja – TA-synttärit ’14

Kirjoitettu 15.10.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin mustaa kirjaa ovat muutamat hehkuttaneet ja päätin ottaa sen kevyeksi lukemiseksi. Tiimiakatemian synttäreissä on meillä markkinointihaaste, kuinka ne markkinoidaan eri kohderyhmille? Etsin kirjasta muutamia vinkkejä synttäreiden markkinointiin, ja sen suunnitteluun. Markkinoinnin musta kirja on yksi niistä kirjoista joiden olen ajatellut olevan must-luettavia.

Kenelle näitä hommia tehdään?

Aikaisemmin kun olen ajatellut markkinointia, on sen merkitys ollut minulle esimerkiksi sellainen että näen tv-mainoksen. Engagement-markkinointi kuulostaa ihan uskomattoman paljon mielekkäämmältä kuin vanha asiakkaille syötettävä markkinointi. Engagement ihan oikeasti osallistaa kohderyhmää ja tekee markkinoinnista vuorovaikutuksellisempaa. Esimerkiksi synttäreissä tämä toimii varmasti superhyvin. Pääkohderyhmämme ovat siis alumnit (valmistuneet) ja nykyiset tiimiakatemialaiset. Tämä on siis välivuosi synttäreiden osalta, emme aio tavoitella määrällisesti niin suurta jengiä (esimerkiksi ulkomaalaisia) vaan haluamme tehdä intiimin, ihmisten ympärille rakennetun juhlan.

Meitä auttaa synttärihommissa se, että tunnemme kohderyhmämme melko hyvin. Nykyiset tiimiakatemialaiset ovat hyvin ulottuvilla, ja saamme heiltä jatkuvasti kuulla että mitä he haluavat. Alumnit ovat helposti tavoitettavissa mm. hommaamiemme agenttien avulla. Myös edellisvuosien synttäreiden tarinat auttavat meitä eteenpäin. Näin ollen markkinoinnin pitäisi olla melko helposti uppoamassa kohdesegmentteihin ja sitä on suhteellisen helppo suunnitella.

Engagement on markkinoinnin tekemistä merkitykselliseksi kohderyhmän ja yrityksen kannalta.

Mikä on merkityksellistä alumneille? Kävin itse muutaman alumnin luona juttelemassa kahvikupin ääressä siitä, mikä on heille tärkeää ja mitä he toivovat juhlilta. Jokaisen suusta tuli sanapari ”vanhat tutut”. Vanhojen tuttujen, omien tiimiläisten, valmentajien ja muiden oman akatemia-ajan tärkeiden henkilöiden näkeminen ja heidän kanssaan kuulumisten vaihtaminen tuntuu olevan yksi tärkeimmistä asioista miksi alumni synttäreille tulee. Toinen esillenoussut asia on palkintojenjako, mutta sitä ei koeta läheskään niin tärkeänä kuin tuttujen kanssa rupattelua.

Uskon että tämän nykyisille tiimiyrittäjille ovat samat asiat merkityksellisiä. Ehkä halu tutustua alumneihin on suurempi kuin toisinpäin, mutta tuttujen kanssa bailaaminen ja yhteenkuuluvuus ovat niitä tärkeimpiä juttuja.

Mikä näille tyypeille toimii?

Muistojen verestäminen ja vanhat tyypit ovat siis keskiössä. Miten näitä voisi hyödyntää markkinoinnissa? Projektiryhmän kanssa meillä jokaisella oli tehtävänä keksiä erilaisia markkinointikikkoja joita voidaan hyödyntää markkinoinnissa, tässä muutamia mielestäni parhaita:

  • menestyneen alumnin haastattelu
  • valokuvakilpailu parhaasta akatemia-aikaisesta kuvasta
  • menestyneiden akatemialaisten tarinoita siitä kuinka hekin ovat joskus munanneet
  • hauskin TA-muisto
  • kenelle akatemia-aikaiselle kaverille haluat antaa tunnustuksen hyvänä tyyppinä olemisesta?
  • valmentajien tarinat mieleenpainuneista tapauksista/akatemialaisista
  • kuolemattomin TA-lausahdus

Nämä ovat mielestäni sellaisia jotka pohjautuvat ihmisten muistoihin ja ne osallistuttavat jollain tavalla porukkaa. Markkinoinnin isoa ideaa synttäreille ei ehkä vielä ihan ole saatu kirkastettua mutta kaukana se ei ole. Kirkastamiseen oikeastaan tarvitaan mielestäni alla olevien kolmen asian pähkäily ryhmämme kanssa.

Markkinointisuunnitelmaa tehdessä esimerkiksi siitä vastaavaa Nikoa varmasti auttaisi seuraava tarkistuslista:

  1. Mistä tulemme ja missä olemme nyt
  2. Minne haluamme päästä ja mistä tiedämme että olemme onnistuneet?
  3. Kenet meidän täytyy vakuuttaa?
  4. Mitä me teemme tavoitteiden eteen? (markkinointistrategia)
  5. Käytännön asiat

Nämä voitaisiin käydä koko projektiryhmällä läpi, ja sitä kautta Nikon olisi helppo lähteä johtamaan meitä muita markkinoinnin toteuttamisessa.

Loppujen lopuksi pääviesti kirjassa toteuttamisen saralla oli mielestäni seuraava:

  1. Lupaa oikea asia
  2. Kerro se yllätyksellisesti
  3. Toteuta se osallistavasti

Oikean asian kirkastaminen markkinoinnissa on ensimmäinen askel. Sen jälkeen pähkäilemme miten yllätyksellisyys toteutuu. Tiimiakatemialaisille tärkeää on se, että toimintamme on osallistavaa, siihen on totuttu. Joten mielestäni Tiimiakatemian syntymäpäivien markkinoinnin on todella tärkeää olla osallistavaa ja yhteishenkeä luovaa!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!