Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin tyylisuunnat sosiaalisessamediassa

Kirjoitettu 24.01.16
Esseen kirjoittaja: Noora Suokas
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sano se someksi 2- Organisaation käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kirjan Sano se someksi 2, joka käsittelee organisaation olemista sosiaalisessa mediassa. Ajattelin hyödyntää kirjaa koiravaatteiden- verkkokaupan markkinoinnissa. Kirjassa some-markkinointi jaoteltiin seuraaviin osiin:

Markkinoinnin tyylisuunnat sosiaalisessamediassa:

Hintaja tarjousmarkkinointi

Tämä markkinointi soveltuu erityisen hyvin silloin kun kyseessä on jokin käsin kosketeltava tuote. Hintamarkkinointia tehdessä ei ole tarkoitus kilpailla laadulla, ekologisuudella tai toimitusajalla. Tämän takia hintamarkkinointi ei mielestäni sovellu verkkokaupalleni, sillä se söisi uskottavuutta tuotteen laadusta. Lisäksi pyrin muutenkin pitämään tuotteen hinnan sellaisena, ettei katetta ole niin paljon, että siitä voisi alkaa tiputtaa hintaa.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on epäsuoraa markkinointia, jonka päätehtävä on kertoa tuotteesta/palvelusta ja antaa ostajan päättää itse haluaako hän ostaa. Sisältömarkkinoija tietää tuotteesta/palvelunsa olevan niin laadukas, että asiakas tajuaa sen itsekin. Kirjassa sanotaan sisältömarkkinoinnin soveltuvan paremmin palveluiden ja tiedon myyntiin kuin tavaroiden myymiseen. Tämä on varmasti osaltaan totta. Koira vaatteiden myynnissä kuitenkin jonkinlainen sisältömarkkinointikin on paikallaan. Esimerkiksi video siitä miten koiran mitat otetaan helposti ja oikein.

Viihdemarkkinointi

Viihdemarkkinoinnin on tarkoitus hauskuttaa asiakkaita. Tuote on mainonnassa mukana vain vähän, päätarkoitus on tuottaa lisäarvoa ja kohottaa brändiä. Viihdemarkkinointi voisi olla ihan hyvä juttu koiravaatteiden verkkokaupassakin, mutta ehkä tässä tapauksessa sen kannattaisi sisältää vain koiramaisia kommelluksia. En koe olevani vahvoilla viihdemarkkinoinnin tekemisessä, joten saatan ehkä kokeilla jonkinlaista viihdemarkkinointia, mutta saatan myös jättää sen tekemättä.

Tarinamarkkinointi

Tarinamarkkinointi sen sijaan varmasti sopisi tulevalle verkkokaupalleni. Ainakin alussa ajattelin tehdä tarinamarkkinointia instagrammissa, koska se on itselleni mieluisin ja tutuin somekanava. Olisi erittäin houkuttava ajatus tehdä Nanasta instakoira, jonka kautta voisin sitten markkinoida myös verkkokauppaa. Lemmikit herättävät myös paljon tunteita ja siksi koira (Nana) painotteinen tarinamarkkinointi voisi purra kohdeyleisöön. Jossain vaiheessa haluan verkkokauppaan myös blogi alustan, jonne voin alkaa kirjoittaa blogia tuotteista ja tehdä sen kautta tarinamarkkinointia.

Kampanjamarkkinointi

Kampanjamarkkinoinnilla on rajattu selkeä kesto ja sen tuloksia seurataan hyvin tarkasti. Itse voisin käyttää kampanjamarkkinointia silloin kun uusi malli vaatteesta tulee kauppaan. Tässä markkinoinnissa ei välttämättä mennä hinta edellä eli sitä ei ole tarvetta alentaa. Sen sijaan voidaan mainostaa esimerkiksi uutta tuotetta/makua ja seurata uuden tuotteen menekkiä. Tulen varmasti testaamaan tätä sitten kun verkkokauppa on ollut pystyssä jo jonkin aikaa ja uusia malleja tulee myyntiin.

Maksullinen displaymarkkinointi

Display-markkinointia voi ostaa esimerkiksi Googlelta ja Facebookista. En pidä tätä itselleni hyödyllisenä markkinoinnin välineenä, sillä kohde ryhmän rajaaminen on vaikeaa. Kohderyhmääni kun eivät kuulu kaikki koiraihmiset. Sen sijaan koen tehokkaampana tehdä päivitys-mainoksia tiettyjen rotujen facebook-ryhmiin. Esimerkiksi kääpiösanutserit- ja vinttikoirat-ryhmiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!