Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

markkinoinnista

Kirjoitettu 31.01.14
Esseen kirjoittaja: Alli Laukkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 80 konseptia menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja oli aika kivassa muodossa, aakkosjärjestyksessä termeittäin. Se oli kuitenkin tähdätty isommille yrityksille, joten se jätti siinä mielessä vähän kylmäksi ilman kosketusta todellisuuteen. Kylmyyttä lisäsi jotenkin konkretian puute; ehkä odotukset kirjalle oli liian kovat. Ehkä oletin jotain markkinointivalaistusta, kun oikeasti se hoki paljon asioita joita jo tiesinkin.

Mitä nyt koin hyödylliseksi, ja mitä kirjassakin useasti toitotettiin, oli asiakkaat: Kohtele kaikkia hyvin mutta eriarvoisesti. Esimerkkinä, jos sinulla on asiakas joka uhkaa lähteä, se kaipaa pikaisempaa apua kuin pitkäaikainen, ihan hyvä, asiakas. Pidä myös huoli vanhoista asiakkaista äläkä keskity vain uusien asiakkaiden hankintaan, sillä se ei ole pelkästään kalliimpaa, vaan myös taloudellisesti tyhmää, sillä vanhoista uskollisista asiakkaista se rahuli tulee. Kuuntele heitä ja heidän halujaan (asiakaslähtöisyyttä tuotekeskeisyyden sijaan), ja ota oppia asiakkaiden reaktiosta samointein ja ole varpaillasi.

Erilaistu tai kuole. Siihen on monta tapaa: paketointi, toimitus, palvelu, mainonta, neuvonta, varastointi, imago, ominaisuudet, toimivuus.. Take your pick, sinulla pitää olla jotain paremmin ja eri tavalla kun kilpailijalla. Lisäksi välikäsien määrä kannattaa miettiä: Vähemmän on enemmän, elleivät ne tee asioita paremmin paremmalla hinnalla kuin sinä. Ainakin näin tienestit mielessä.

Kirjassa oli siistejä markkinointijuttuja: mainittiin sellaisia kikkoja, missä ferrari oli parkkeerattu liikennevaloihin, ja että Blairwitch project –elokuvaa oli promottu jakamalla lappusia kadonneista ihmisistä. Muutenkin kaikki luovuus on avainasemassa, sillä ketään ei kiinnosta enää perinteiset ja tylsät keinot. Jotain päräyttävää!

Jotain konkreettista tuli markkinointisuunnitelman laatimisen mukana: 1. Tee tilanneanalyysi, määrittele ympäristön voima ja tee SWOT-analyysi yrityksestäsi. 2. Määrittele tavoitteet, eli katso SWOTin mahdollisuus-kohdan asiat tärkeysjärjestykseen ja muodosta niistä tavoitteet aikatauluilla. 3. Tee strategia, eli valitse tehokkain toimintatapa tavoitteiden saavuttamiseksi. 4. Valitse taktiikat, eli strategia avataan 4P:n avulla (joita on tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä). 5. Laadi budjetti. 6. Kontrolloi suunnitelman toimivuutta esimerkiksi markkinointitutkimuksella, johon kuuluu muun muassa laadullisia ja määrällisiä menetelmiä sekä havainnointia.

Joku, mikä ei tullut edes mieleen, on se, että mainonnan kuuluu myydä unelma tai ratkaisu, ja myyjä kertoo faktoista. En ole kyllä hirveästi antanut ajatusta mainoksille, mutta olen jotenkin aina ajatellut vain faktojen latomista pöytään, kun se on selkeästi aika urpo liike. Mainoksien tehtävänä on tiedottaa ja maanitella, tuoda tuotteen arvo esiin mahdollisen tuotantotehokkaassa kanavassa. Mainittiin myös se, että sen kuuluisi olla kaksisuuntainen tie, sillä kuluttajat ovat ulisseet siitä, ettei pääse vuorovaikuttamaan. Mainonta selittää miksi kannattaa ostaa tuote, ja myynninedistäminen (palkkio jolla asiakas saadaan ostamaan heti) antaa aloitteen ostaa sen.

Älä ole se urpo joka jumittaa muutosta vastaan, sillä markkinoilla pitäisi olla jatkuvasti askeleen edellä. Paras tapa ennustaa tulevaisuutta on keksiä se itse.

Pitää myös muistaa oma brändi, sen rakennus ja ylläpito on tärkeää: Mainonnalla, pr:llä, lobbaajilla ja tapahtumilla on tärkeä osa brändin muodostamisessa. Pidä sitten huoli, että valitsema suunta näkyy kaikessa toiminnassa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!