Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 20.10.13
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viime NJL:ssä sivuutettiin hieman Markkinointi 3.0 kirjaa ja keskusteltiin asian tiimoilta, mikä vaihe Tiimiakatemialla on menossa. Kirja vaikutti yhden luvun perusteella sen verran mielenkiintoiselta yhdistelmältä markkinoinnin historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta, joten päätin lukaista läpi sen.

Markkinoinnin ensimmäisessä vaiheessa tuotteet olivat keskiössä. Tavoitteena oli saada vain tuote myydyksi. Tuotetta yritettiin myydä jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalle ja markkinoinnin tärkein tehtävä oli lisätä kuluttajien tarvetta tuotteisiin. Markkinointi 2.0 muutti ajattelun asiakaskeskeiseksi. Tavoitteena oli asiakastyytyväisyys ja asiakkaita alettiin pitämään valveutuneina, ajattelevina ja tuntevina kuluttajina. Tuotteita ruvettiin segmentoimaan markkinoiden tarpeisiin ja ominaisuuksia räätälöimään kohderyhmien mukaan. Markkinointi 2.0 ja asiakaskeskeinen lähestyminen perustuvat kuitenkin vielä siihen, että kuluttajat ovat passiivisia markkinointikampanjan kohteita.

Nyt olemme siirtymässä kovaa vauhtia kohti markkinointi 3.0:aa ja osaltaan olemme jo siinä hyvinkin sisällä. Ihmiset ovat heränneet sosiaalisen median tullessa ja heitä ei voi enää kohdella pelkkinä kuluttavina kohteina. Kuluttajat täytyy nähdä ihmisinä, markkinoinnin täytyy kyetä luomaan merkitystä. Yrityksen arvoista on tullut tärkeä osa kuluttajia ohjaavaa toimintaa. Näin ekologisuuden ja maailmanparantamisen aikakautena ihmiset valitsevat tuotteensa yhä useammin juuri ekologisuuden mukaan. Jos yrityksen arvot ovat aidosti ”hyviä”, yhteiskuntaa parantavia tai ekologisia, niin monesti myös asiakas ostaa ennemmin siltä. Ja tämä on kyllä hyvä asia, pelkkä tulosnäkökulma on poistumassa yrityksistä ja asioita ajatellaan kestävän kehityksen ja pitkälle katsovan ajattelun kannalta.

Markkinoinnista on tullut yhteistoimintaa massojen kanssa. Kuluttajat itse osallistuvat sisällöntuotantoon hyvin vahvasti ja perinteiset markkinointitempaukset eivät enää toimi pitkällä jänteellä, koska tuotteiden oikea hyödyllisyys leviää käyttäjäkokemusten jakamisena sosiaalisessa mediassa hetkessä. Nielsenin maailmanlaajuinen tutkimus osoitti, että ostopäätökset perustuvat entistä enemmän muiden kuluttajien suosituksiin ja käyttäjäkokemuksiin. Noin 90 prosenttia tutkimukseen vastanneista luottivat tuttaviensa suosituksiin ja jopa 70 prosenttia tuntemattomien suosituksiin! Asiantuntijoidenkin suosittelut jäävät jopa tuntemattomien ihmisten mielipiteiden alle.

Mietin suosittelun toimimista musiikkiteollisuudessa. Nykyäänhän jokainen pystyy kuuntelemaan ennen ostopäätöstään yhtyettä netistä ja tekemään vasta sen jälkeen ostopäätöksen, mutta suurin kysymys onkin miten saada yhtyeen nimi ensiksi kuluttajan mieleen ja sen jälkeen vielä kuuntelemaan edes näyte musiikista? Musiikissa ei ole voinut ”huijata” kuluttajaa aikoihin, koska sisältö on aina ollut se, joka saa ihmisen kuluttamaan. Kirjan pohjalta heräsi mielenkiintoinen ajatus. Itse ainakin seuraan arvosteluja ja pidän (ainakin tiettyjen) kriitikoiden makua suhteellisen hyvänä. Jos täysin tuntematon yhtye tai artisti on saanut ylistävät arvostelut, niin on suuri todennäköisyys, että tutustun siihen. Tietysti helpottaa tutustumista, jos moni kriitikko kehuu artistia. Mutta voisikohan semmoinen toimia, että perustaisi levyblogin, jossa arvostelisi kaikenlaisia uutuuslevyjä eli hankkisi tietynlaisen uskottavuuden itselleen kriitikkona ja sitten aina välillä arvostelisi markkinointilasit silmillään levyjä, joita promoaa? Tietysti henkilöllisyys olisi pidettävä todella salassa tai sitten paljastaisi henkilöllisyytensä myöhemmässä vaiheessa, jolloin olisi aika hyvät mahdollisuudet lööppeihin. Tosin nyt kun kerron tämän täällä, niin kaikki tietävät kuka se mystinen sitten kriitikko on. Blogiarvostelukokeilua tukisi myös kirja, koska sen mukaan 34% prosenttia kaikista blogien lukijoista on vaikuttajia ja blogit saavat 28 prosenttia lukijoista toimimaan. Täytyypä miettiä, arvosteluja on kyllä mukava kirjoitella.

Ainiin, ja missäs vaiheessa me NJL:n porukan mukaan olemme Tiimiakatemialla tällä hetkellä? Aika yksimielisesti tulimme siihen tulokseen, että olemme vielä markkinointi 1.0:ssa, koska missään tiimissä ei nähdä asiakkaita, strateginen markkinointi puuttuu ja tunnemarkkinointi puuttuu. Mutta toisaalta meillä on monia osia markkinointi 3.0:sta, varsinkin aitouden ja rehellisyyden muodossa.

Aku Oikari / Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!