Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0
Kirjan kirjoittaja: Kotler, Kartajaya, Setiawan
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi 3.0 käsittelee uudenlaista markkinointia, joka on totutun tuotelähtöisen markkinoinnin sijaan arvo- ja asiakaskeskeisempää. Enää ei riitä, että yritys valmistaa alallaan parhaimmat tuotteet, nykyään asiakkaat kiinnittävät entistä enemmän huomiota yritykseen, josta tuotteensa tai palvelunsa ostavat. Tässä nousevat esille yrityksen arvot. Itse käsitän asian niin, että ihminen tarvitsee tuntea samaistuvansa johonkin, jotta ostaminen on tälle helpompaa.

Yksi kirjan tärkeimpiä pointteja, joka kylläkin on jo monesta kirjasta on tullut selville, että kuluttajat ovat parhaimpia markkinoijia. Nykyään yhä enemmän ja enemmän luotetaan muiden kuluttajien arvioihin omassa ostopäätöksessä. Tämän ilmiön myötä palvelu kuten osuma.fi on noussut todella merkittäväksi tiedonhaku paikaksi. Kyseisessä paikassa voidaan lukea toisten asiakkaiden arvioita tietystä yrityksestä. Tämä voi olla yritykselle erittäin haitallista, mutta myöskin loistava markkinointikeino, mikäli asiakkailta saatu palaute on positiivista. Tällaista palautetta yrityksen tuleekin jakaa asiakkailleen, sillä se luo yrityksestä heti luotettavamman kuvan. Nämä palvelut ovat loistavia myös siitä, että ne ovat puolueettomia, joten asiakkaat luottavat näihin. Tämän myötä laitoinkin Internet-sivuillemme palautettaosion, jossa on asiakkaiden kirjoittamia palautteita yrityksestämme.

 

 

Kirjasta kerätyt 10 käskyä

 

1. Rakasta asiakkaitasi, arvosta kilpailijoitasi 2. Ole herkkä muutokselle ja valmis muuttumaan 3. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi 4. Asiakkaat ovat erilaisia, lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnastasi eniten 5. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan 6. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia 7. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä 8. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa 9. Säädä liiketoimintaprosessien laatua, kustannuksia ja toimivuutta 10. Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!