Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0

Kirjoitettu 11.12.15
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi nykyaikana on paljon tunteisiin vetoamista. Henkilökohtaisempaa. Rupeamme fanittamaan brändejä ja väittelemme niiden puolesta. Markkinointi on siis onnistunutta kun se herättää keskustelua. Olen huomannut tämän muutoksen ehkäpä parhaiten tv-mainoksista. 2000-luvun taitteessa mainokset käsittelivät itse tuotetta ja sen hyötyjä, kun taas nykyään on vaikea muistaa edes mistä mainostettiin. Tarinat jäävät mieleen. Ne herättävät tunteita paremmin kuin niveltulehdusvoide. Kenellä on siis paras, puoleensa vetävin, huomiota kiinnittävin ja muistettavin tarina voittaa. Mitä näiden tarinoiden tulee sitten sisältää ja miten voimme itse tätä tietoa käyttää?

 

Kuka mä oon?

 

Yhä enemmän yritykset pyrkivät antamaan itselleen kasvot. Ne eivät olisi enää jotain elottomia ja pelottavia yrityksiä, laitoksia, tehtaita, vaan ne ovat tavallisia tuntevia ihmisiä. Näillä ihmisillä on omat arvonsa ja visionsa, joiden avulla pyritään saamaan mukaan samoja arvoja ja visioita seuraavia ihmisiä, eli asiakkaita. Heidät halutaan ottaa mukaan yhteiseen missioon. Ostat x tuotteen niin autat. Tulet tilaajaksi niin autat vielä enemmän. Kaikki on henkilökohtaisempaa ja hieman jopa syyllistävää. Jos et osta Bonaqua vesi pulloa, niin joku sairas nälkää näkevä lapsi ei saa puhdasta vettä. Auttaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa.

Suomalaiset mainokset ovat lähteneet aika hyvin huumorin kautta ja se toimii. Esimerkkinä otan Elisan mainossarjan oravasta joka lähtee raketilla avaruuteen. Mainos herättää huomiota laadulla ja komedialla. Itse tuotetta/palvelua mainostetaan niin vähän, että ei tänäkään päivänä ole mitään käryä mitä siinä mainostettiin. Me odotamme jotenkin vieläkin mainoksissa olevan tuote tai palvelu itse pointtina. Kyse on nykyään enemmän brändin luomisesta. Itsensä luomisesta. Halutaan kertoa miksi me teemme mitä teemme ja me olemme parhaita siinä omalla tavallamme. Miksi meiltä siis kannattaa ostaa, ostitpa sitten mitä ostit. Elisan mainossarjasta jäi minulle parhaiten käteen kuinka laadukasta heidän toiminta on ja kuinka korkealle heidän 4G verkkonsa yltää, vaikka kukaan ei sillä tiedolla käytännössä mitään tee. Heidän visionsa on olla paras alallaan ja tarjota vain parasta. Se miten Elisa otti katsojat mukaan missioonsa, on hyvällä suomalaisella huumorilla ja samalla vakavalla kotimaisella laadulla. Kätevää. Markkinointi herätti kiinnostusta, naurua/hymyä ja minä kerron siitä esimerkkinä esseessäni. Kaikilla ei tosin ole samanlaisia resursseja samanlaiseen markkinointi tempaukseen. Miten Driimi lähtee hakemaan kasvoja?

 

Mä oon.

 

Osuuskunta Driimin kasvojen kohotus on nyt ajankohtaista. Lähdetään ensin perusilmeestä, eli kohotetaan hieman poskilihaksia ja otsa ryppyjä pois. Ketä me olemme. Nettisivuilla on hieman vanhentunutta tietoa. Jokaisen henkilökohtaiset presikset omien taitojen ja referenssien pohjalta uuteen kuosiin. Helppoa. Sitten Driimin yhteinen kuva. Mitkä ovat oikeasti ne arvot mitä haluamme välittää? Mikä on meidän visiomme minkä jaamme? Mihin missioon haluamme kaikki mukaan? Tiimiakatemian aikana olen jo nähnyt jos monenmoista nettisivua ja usein törmään samanlaiseen kömpelöön tapaan välittää nämä. Kerrotaan suoraan että: tässä on meidän arvot, missiot ja visiot, joten deal with it. Herättääkö tunteita? Ei.

Lähdemme siis jakamaan Driimin tarinaa. Mehän teemme kaikenlaista hullua mistä monet voivat vain unelmoida. ”Driimi: Sytytämme unelmasi” on meidän tämän hetkinen hätäpäissään valittu slogan. Hyvähän tuo on missä kaikki muutkin sloganit. Sillä ei ole väliä mitä siinä lukee, vaan sillä että toteutammeko lupauksemme ja miten se herättää keskustelua. Selkeästi meidän täytyy ottaa siis asiakas mukaamme. Tarttua hänen kädestään kiinni ja sanoa: ”Nyt let’s mennään”.

Driimin arvot, missio ja visio ovat olleet lähiaikoina jo lähes kirosana. Syy: meillä ei ole mitään hajua mitä ne voisivat olla. No se on nyt onneksi kohta takanapäin. Tiedämme jo missä olemme hyviä ja mitä haluamme tehdä. Suunnilleen. Tieto tästä on tullut tekemisen kautta. Tehdään lisää. Tavoitteeni on että meillä on sellainen markkinointi käydessä viimeisenä vuonna, josta voi olla ylpeä vielä pitkään. Markkinointi jota tulevat tiimiyrittäjät ja valmentajat tulevaisuudessa, käyttävät esimerkkinä. Tämän toteuttaakseen, täytyy meidän ruveta tekemään. Tekemään sitä mitä meidän pitäisikin tehdä. Itse en halua keskitason väkerryksiä, koska sillä hetkellä meillä ei ole tarpeeksi paljoa tarinoita tai resursseja. Ennemmin tehdään valmiiksi täydellinen, jota voimme muokata ja täydentää sitä mukaan kun sisältöä tulee. Tässä meillä onkin suurimmaksi osaksi homma hallussa, vaikkemme sitä sillä hetkellä huomanneetkaan. Nettisivumme ovat todella hyvät, johon ei tarvitse kuin lisätä materiaalia, kuten videoita, kuvia, referenssejä ja ennen kaikkea tarinoita.

 

Ai nää oot tommonen

 

Kirjan mukaan markkinoinnin toinen käsky on olla herkkä muutoksille. Olen aina pienen aikuisikäni ajan ollut sitä mieltä, että yritys kuin yritys ei tule menestymään jos ei ole valmis muuttumaan. ”Maailma muuttuu, niin minäkin” lauloi eräs pieni Kaapo kerran aikoinaan. Tiimiakatemian aikana osuuskunnat käyvät tavallisen yrityksen perustoiminnot miniskaalassa, kuin nopeutettuna. Driimissä markkinointi lähti 90-luvun tyyliin, yrityksenä joka on juuri vasta tutustumassa uuteen markkinointi tyyliin. Tiedetään mitä pitää tehdä, mutta toteutus on vielä todella kömpelö. Jos siihen kömpelyyteen jää ja sanoo että kyllä me yritettiin, antaa helposti väärän kuvan osaamisestaan. Osaaminen pitää näyttää, sillä sitä meillä myös on. Nykyään stalkataan muita yrityksiä puolin ja toisin todella paljon. Nettisivut ovatkin siis todella tärkeä mielikuvan välittäjä nykypäivänä. Halutaan olla Driimi 2.0, mutta olisiko pikku hiljaa 3.0 deadline lähestymään? Varataan asiakaskäynti niin voi olla erittäinkin mahdollista että asiakas käy katsomassa nettisivujamme, facebookkia, linked-iniä ja jopa tätä esseetä. Minkälaisen kuvan siis haluamme välittää ja tärkeimpänä on, minkälaisen tunteen ja tarinan? Miten arvomme näkyvät teoissamme ja teemmekö sen minkä lupaamme? Onko perässämme jo valmiiksi suuri joukko ihmisiä, jotka jakavat visiomme ja osallistuvat missioomme?

 

Tuleva mie

 

Tulevaisuudessa nykyajan markkinointimme painottuu koko ajan enemmän. Asioista tulee henkilökohtaisempia ja jopa pelottavaa ajatella kuinka syvälle ihmisten tunteisiin ja käyttäytymiseen puututaan. Kaikki lähtee mielikuvista ja tunteista. Ihan kuin muoti. Mistä muoti tulee ja kuka sen päättää? Catwalkeilla nähdään jos monenmoista hullua asua. Ne ovat kokeiluja. Kaikkea kokeillaan ja reaktioista nähdään mikä on sen ajan ihanne mielikuva. Käydään ääripäästä ääripäähän ja herätetään keskustelua. Tarinat ja helppous samaistua ovat tämän ajan ihanteita. On iholla sarjaa sun muuta. Kaiken lähtiessä mielikuvista tulee markkinointi vaikuttamaan tulevaisuudessa yritystoimintaankin. Kohta ei ole enää mitään väliä onko myynti B to C tai B to B tai mitään muutakaan vitamiiniryhmää. Tulevaisuus tulee olemaan H to H, eli henkilöltä henkilölle. Markkinointi on jo sitä ja myynti tulee olemaan myös. Ole siellä missä kiekko tulee olemaan.

Driimissä olisi hyvä jo nyt käsittää tämä ajatus. Siinä me olisimme ajan tasalla , ellei jopa edellä. Edelläkävijöinä meitä olisi helppo seurata ja olemme mielenkiintoisia. Herätämme keskustelua kiinnostuksen kautta ja jopa tunteita. Kaikki tekemisemme tulisi siis noudattaa tätä arvoa. Siitä on hyvä lähteä.

 

Teemu Kukkonen

Osuuskunta Driimi

teemu@driimi.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!