Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi 3.0 – Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Kirjoitettu 18.04.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi 3.0 - Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi 3.0 – Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

 

Tämä kirja antaa toivoa. Toivoa siitä, että yrityksistä on ehkä sittenkin poistumassa pelkkä raha raha- ajattelu. Pelkkä tuloskeskeisyys ei enää ole kaikki kaikessa, vaan yritykset alkavat asiakkaiden valveutuneisuuden myötä ajatella vähän pidemmällä tähtäimellä. Panostamaan arvoihin ja kestävään kehitykseen. Hienoa!

 

Markkinointi 1.0 vaiheessa tuloskeskeisyys jylläsi ja tuote oli keskiössä. Millään muulla ei ollut väliä, kunhan tuote meni kaupaksi. Tuotteita markkinointiin isoille massoille isolla volyymilla ja kenelle tahansa kuluttajalle yritettiin saada tarve tuotteen ostamiselle, sen kummempia miettimättä.

 

Markkinointi 2.0 muutti suuntaa asiakaskeskeisemmäksi. Huomattiin, että kuluttajilla on ajatuksia sekä tunteita ja, että he toimivat niiden mukaan. Alettiin panostamaan asiakastyytyväisyyteen, tyytyväinen asiakas saattoi ostaa toistenkin. Myös kohderyhmä ajattelu tuli mukaan ja tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia alettiin räätälöidä eri kohderyhmien mukaan. Kulku suunta oli kuitenkin vielä selkeästi sisältä ulospäin. Asiakkaat olivat passiivisia yrityksen markkinoinnin kohteita.

 

Nyt markkinointi 3.0 aikaan kuluttajia on vihdoin alettu kohtelemaan yhä enemmän ihmisinä. Valta on yltäkylläisen tarjonnan, sosiaalisen median ja suosittelun kautta siirtynyt kuluttajille. Yritysten on ollut pakko parantaa tapansa. Miettiä oikeasti rehellisiä, ekologisia ja maapalloa auttavia toimintatapoja, koska kuluttajat ovat heränneet niitä vaatimaan. Kuluttajat perustavat ostopäätöksensä arvoille ja merkitykselle. Heitä ei ole enää yhtä helppo manipuloida ostamaan tuotteita markkinoinnilla kuin ennen, sillä he kuuntelevat yrityksen sijasta ennemmin toisten kuluttajien kokemuksia ja suositteluja. Kulku suunta on muuttunut ehdottomasti ulkoa sisälle päin. Ja yritysten on vain sopeuduttava siihen. Mietittävä toimintatapojaan ja alettava tuottamaan rehellistä ja aitoa arvoa asiakkaillensa ilman mitään peittelyitä tai vippaskonsteja. Huijaus yritykset tulevat ennemmin tai myöhemmin esille ja koituvat yrityksen kohtaloksi.

Kirjassa esitettiin kymmen ohjenuoraa yrityksille, jotka haluavat menestyä Markkinointi 3.0 aikana. Vaihteeksi markkinointi kirjassa näkyy hyviäkin käskyjä, joita yritys, kuin yritys voi hyödyntää. Kirja oli positiivinen yllätys!

 

  1. Rakasta asiakkaitasi, arvosta kilpailijoitasi.
  2. Ole herkkä muutokselle ja valmis muuttumaan.
  3. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi.
  4. Asiakkaat ovat erilaisia, lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnastasi eniten.
  5. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan.
  6. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia.
  7. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä.
  8. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa.
  9. Säädä liiketoimintaprosessien laatua, kustannuksia ja toimivuutta.
  10. Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!