Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoitettu 25.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi boksin ulkopuolelta
Kirjan kirjoittaja: Laura Ahonen & Sampo Luoto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Laura Ahonen ja Sampi Luoto ovat kirjoittaneet kirjan ”Markkinointi boksin ulkopuolelta”. Nimi herätti heti alkuun kiinnostukseni sillä olen kiinnostunut markkinoinnista ja vielä siitä mikä markkinointi toimii paremmin kun toinen taas ei. Markkinointi boksin ulkopuolelta on kirja ihmisläheisestä markkinoinnista.  Kirjassa on käsittelyssä henkilöbrändit, tarinallisuus ja kuluttajaheimot. Kuulostaa siis aivan minun kirjaltani ja todella mielenkiintoinen se olikin! Olen aina pitänyt konkretiasta mutta tässä kirjassa sitä ei niinkään ollut, vaan markkinointia käsiteltiin psykologisesta näkökulmasta.

 

Itse vihaan sitä, että minulle myydään tavaroita. Niin on varmaan myös monella muullakin. Pidän kuitenkin ostelusta, vaikka olenkin kuluttamista tietoisesti halunnut vähentää ympäristösyistä mutta tämän takia markkinoinnissa on tärkeää luoda illuusio asiakkaalle, ettei hänelle myydä mitään. Onneksi tähän on hyviä keinoja kuten esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi. Käytämme Kotolla vaikuttajamarkkinointia paljonkin eli seuraajamäärältään suuret bloggarit esittelevät tuotteita stooreissaan seuraajilleen kertoen mistä ovat kyseisiä vaatteita saaneet ja sitten asiakkaat kipittävät meidän myymälään. Kaikki eivät ehkä ymmärrä tämän olevan markkinointia ja eivät koe sitä myymiseksi. Myös jos herätät tunteita vaikutat kuluttajaan voimakkaammin verrattuna siihen, että sisältömarkkinointisi on tylsää ja ei herätä ollenkaan tunteita.

 

Asiakkaat yhdistävät brändin muistoon ja mitä enemmän tunteitä pystyt markkinoinnillasi herättämään ja mitä enemmän markkinointi on jättänyt tunnemuistoja aivoihin, sitä paremmin brändisi muistetaan. Eri aistien välittämä tieto (näkö, kuulo, haju, tunto ja maku) tallentuu aivoihin jokainen eri kautta. Mitä enemmän aisteja markkinointi pystyy koskettamaan sitä tehokkaampaa markkinoinnista tulee.

Maailma muuttuu kokoajan ja markkinoijan on kokoajan yritettävä pysyä mukana. Itsellä on monia sellaisia brändejä joiden tuotteista en ihan heti vaihda. Esimerkiksi Applen ja Vansin kanssa minulla on pitkäaikainen ystävyyssuhde. Mitä se kertoo? Selkeästi nämä brändit ovat täyttäneet tarpeeni ja omat toiveeni esimerkiksi elektroniikan suhteen. Ihminen haluaa tuntea paljon mutta ajatella vähän.

 

Markkinoitavan tuotteen markkinointi tulisi tähdätä vain siihen, että tuote on kaikkein suosituin. Suurinosa ihmisistä ei halua ajatella ja siitä kertoo paljon se miten paljon käytämme aikaa Netflixiin tai Spotifyhyn tai muihin sovelluksiin jotka eivät kehitä meitä. Nykyään Spotifyssa on onneksi paljon eirlaisia podcasteja joissa on asiapohjaista sisältöä. Jos ihminen ei halua ajatella älä pakota häntä ajattelemaan.

 

Kun brändistä pidetään:

-Brändi arvioidaan eirttäin pidetyksi

-Brändin näkeminen herättää käyttöhalun ja motivaation

-Brändin näkeminen aktivoi aivojen palkitsemiskeskuksen

-Brändi vahvistaa positiivisella tavalla identiteettiämme

-Brändi sopii yhteen ruumiinkuvamme kanssa.

 

Somessa viestinnän tulee olla jatkuvaa. Enää ei riitä se, että postataan kerran viikkoon lyhyt teksi ja hämyinen kuva. Sisällön tulee puhutella kohderyhmää ja sisältö tulee olla suunniteltua ja lähes jokapäiväistä. Kaikille yrityksille ei sovi samanlainen somemarkkinointi vaan jokaisen markkinoijan täytyy käyttää aikaa siihen suunnitteluun ja miettimiseen mikä juuri minun kohderyhmääni kiinnostaa ja mitä kaikkea erilaista sisältöä minun kuuluisi jakaa. Someen täytyy laittaa riittävästi voimavaroja, juuri sen takia, että sisällöntuotanto on jatkuvaa ja laatu tasaista. ”Lähestymistavaksi tulisi aina valita se, mikä parhaiten vastaa kulloinkin kyseessä oleviin haasteisiin ja asetettuihin tavoitteisiin.”

 

Kirjasta konkreettisena asiana minulle valkeni se, että nyt viimeistään minun täytyy ruveta käyttämään Linkediniä. Vaikka profiili minulta löytyy ja olen päivittänyt sen ajantasaiseksi en kuitenkaan ole siellä niin aktiivisesti mitä minun pitäisi. Varsinkin tulevaisuuden tavoitteita silmälläpitäen minun tulee hyödyntää kaikki mahdollisuudet mitä minulla on, jotka helpottavat ja auttavat tulevia koitoksia. Ehkä tuleva työnantaja näkee viestini tai menee katsomaan profiiliani ja sitä kautta saan uuden projektin tai jopa työpaikan. En näe tätä täysin utopistisena ajatuksena.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!