Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoitettu 07.09.17
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi boksin ulkopuolelta
Kirjan kirjoittaja: Laura Ahonen & Samp Luoto
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Meidän käyttäytymiseemme vaikuttavat monet psykologiset tekijät. Perussäännöt ja vaikuttamisen mekanismit, jotka purivat jo luolamieheen, pätevät myös sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa ympäristöissä. Kovenevassa kilpailussa taistellaan kuluttajien sydämistä ja näiden asioiden ymmärtäminen tuo sinulle selvän edun.

Pakko myöntää, olen aika ummikko somemarkkinoinnissa ja ajattelinkin hieman lisätä tietouttani aiheesta. Olen aikalailla sillä tasolla, että tekisin facebook sivun tuotteelleni tai palvelulleni ja ostaisin markkinointia Jyväskylän alueelle. Katsoisin hieman tykkäyksiä, klikkauksia ja jakoja. Pyrkisin laittamaan paljon kuvia ja ehkä muutaman amatöörimäisen videonkin. Some on luonut yrityksille paljon uusia tapoja viestiä ja olla vuorovaikutuksessa kuluttajan kanssa. Myös kuluttajat kuitenkin odottavat vastavuoroisesti läpinäkyvämpää viestintää. Sosiaalinen mediahan luo yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia syventää esimerkiksi kuluttajaymmärrystä ja tunnistaa motiiveja.

Onnistunut some-strategia edellyttää selkeitä tavoitteita, mittareiden rakentamista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Korkealaatuinen some-tekeminen ei ole irrallinen osa, vaan osa yrityksen kulttuuria ja liiketoimintaa. Sosiaalisen median hyödyntäminen vaatii kuitenkin eri kanavien tuntemusta, roolittamista ja riittävää resursointia. Olen siis tehnyt Tiimiakatemian aikana ”somemarkkinointia” ihan vain muutamassa projektissa. Vähän jopa hävettää, että tietotaso on näin heikko. Ja eihän se nimenomaan mitään markkinointia ole ollut, vaan vähän siinä sivussa näppäilyä. Esimerkiksi Kaltevassa Kaktuksessa, me päiviteltiin somea siinä samalla, kuin kerkesi. Tavoitteita ja mittareita ei kuitenkaan luotu, eikä kokeiltu kehittää sitä. Silloin somemarkkinointi oli meille irrallinen palikka, josta kukaan ei ottanut kunnolla vastuuta. Somen avulla yritykset voivat kuitenkin helpommin jakaa omia tarinoitaan, sekä muokata kuluttajan mielikuvaa itsestään. Tätä mekin harjoittelimme ja se oli kyllä oppina hyvä asia. Jatkossa kun tiedän olevani tekemisissä somen kanssa, teen heti sosiaalisen median strategian.

 

Kuluttajien mediakäytöstavat ovat muuttuneet paljon. He kontrolloivat ja suodattavat informaatiota entistä tehokkaammin. Tämä tarkoittaa markkinoijalle sitä, että kuluttajia tavoittaessa on kohderyhmätuntemus oltava yhä paremmalla tasolla. Myös markkinoijan viestintä tulee olla entistä kohdennetumpaa. Täytyisi itsekin alkaa tutustumaan paremmin sisällöntuottoon ja tarinankerrontaan. Somemarkkinoinnissa täytyy uudistua jatkuvasti ja kokeilla monipuolisesti erilaista viestintää ja sen myötä katsoa mittareista, että mikä toimii ja ei. Olisi kuitenkin hieno tulevaisuutta varten oppia hieman paremmin siitä, että minkälaisista asioista ihminen helpommin kiinnostuu. Viestisi saattavat nykyään hukkua helposti informaatiotulvaan tai niitä voidaan suodattaa helpostikin. Siksi olisi hyödyllistä olla tietoinen siitä miten homma toimii, vaikka ei työskentelisikään markkinoinnin parissa.

Markkinointiviestintää ei oikeastaan ole edes olemassa siinä muodossa kuin me usein ymmärrämme. On harhakäsitys, että markkinointiviestinä olisi irrallista muusta viestinnästä. On syntynyt olettamus, että me pystyisimme kognitiivisesti erottelemaan mikä on markkinointiviestintää ja mikä ei. Mutta kun aivot ottavat viestin vastaan,

  • eivät ne ajattele onko viesti digitaalinen vai analoginen
  • onko viesti rationaalinen vai emotionaalinen
  • tai onko kyseessä markkinointi- tai muu viestintä

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!