Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi on taidetta

Kirjoitettu 11.12.13
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita… No kuulemma eivät olekaan. Tämä teos avaa markkinoinnin syvempää olemusta, mitä ihmiset ostavat ja miksi? Millä keinoilla ihmiset saadaan ostamaan? Itse olen todennut, että eivät ainakaan odottelemalla puhelimen ääressä, mutta tekemisen lisäksi on myös muita keinoja, joilla ainakin kirjan teorioiden mukaan saadaan ihmisistä kaivettua ostoherkkyys esiin.

Itselläni on ollut vähän väärä käsitys markkinoinnista, niinkuin varmasti monella muullakin. Ajatusmallina markkinointi on mainontaa. No, se  malli ei ole toiminut enää 1950-luvun jälkeen. Ennen ihmiset ostivat tavaraa, koska tarvitsivat sitä. Ostivat mielellään sen, mikä oli hyvä ja halpa. Näinhän sitä luulisi vieläkin, mutta ei. Ihmiset ostavat sitä mitä haluavat, eivät vain sitä mitä tarvitsevat.  Asiat menevät siis monimutkaiseksi, miten ihmeessä saan sattumanvaraisesti kuluttajan valitsemaan juuri minun tuotteeni? En todennäköisesti saakaan, minun täytyy ensin löytää tuotteelleni oikeat asiakkaat. Asiakkaita, joiden maailmankuva on sellainen, että he voivat innostua tuotteestani. Lisäksi tuotteellani täytyy vielä olla uskottava ja aito tarina, jotain mikä saa asiakkaan huomaamaan sen, siinä täytyy myös olla jotain uutta ja ihmeellistä. Yhtälö kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta, mutta paneutumalla markkinoinnin saloihin sen pitäisi olla mahdollista.

Godin käsittelee kirjassaan markkinointia tarinoiden kerrontana, täytyy pystyä kertomaan tarina, jotta tuote tai palvelu on uskottava. Tarina, joka saa kuulijan valehtelemaan itselleen, että tarvitsee kyseisen tuotteen tai palvelun tai minkä vain asian.

Kirjassa painotetaan, että ihmisen maailmankuva määrittelee paljon, mitä hän haluaa ja millaisia ennakkoluuloja hänellä on mistäkin. Tämä vaikuttaa suoraan ostokäyttäytymiseen jo ennenkuin on edes nähnyt tuotetta tai kuullut siitä. Itse aloin miettiä tässävaiheessa, että tämänkin hetkisissä projekteissa en ole tarpeeksi keskittynyt etsimään potentiaalisimpia asiakkaita, olen vain sattumanvaraisesti lähtenyt kokeilemaan. Täytyy löytää henkilöitä, joiden maailmankuva on samantyyppinen ja tarjota tuotettaan ensimmäisenä sille porukalle, jos se onnistuu ja he ostavat, niin on todennäköistä että he kertovat siitä kavereilleen ja levikki kasvaa. Kun oikea segmentti on löydetty, niin vielä täytyisi pystyä kohdentamaan tuotteen tarina heidän maailmankuvalleen sopivaksi. ”Kehystä tarinasi kyseisen maailmankuvan mukaan ja se tulee kuulluksi.” (Seth Godin.)

Kun olen lähtenyt myymään tuotetta tai palvelua, en ole juuri miettinyt, millä keinoilla saan sen erottumaan muista. Perinteiset tarjoukset ja mainoslauseet eivät ainakaan tuota toivottua tulosta. Täytyisi pystyä luomaan jotain uutta, minkä ihmiset huomaavat. Kun saan uudella asialla asiakkaan huomion herätettyä, hän alkaa jo luoda ennusteita ja arvailuja siitä, mitä myytävä tuote tai palvelu pitää sisällään. Ihmiset eivät jaksa lukea pitkiä pätkiä ominaisuuksista ja teknisistä tiedoista. Riittää, kun huomio saadaan herätettyä, ensivaikutelma on hyvä ja tarina on uskottava. Helppo homma vai miten se oli. Olen samaa mieltä, kuin Seth Godinkin sen sanoi ”Markkinointi on taidetta”.

Nyt mietin, miten näin pieni kirja voi saada näin paljon ajatuksia aikaan. Erittäin hankalaa saada ajatukset jäsenneltyä järjestykseen ja päästä kartalle miten lähteä markkinoimaan näillä uusilla ja ihmeellisillä keinoilla. Ehkä minun on hyväksyttävä se tosiasia, että en voi oppia hyväksi markkinoijaksi lukemalla yhden kirjan. Asioita täytyy alkaa kokeilemaan käytännössä ja oppia sitäkautta. Todennäköisesti menee pieleen ja unohdan kaikki kirjan opit, jos lähden niitä kerralla yrittämään. Mutta alkuun aion ottaa edes yhden vinkin kerrallaan käyttöön. Esimerkiksi alan kohdentamaan tuotteitani oikealle segmentille. Sitten kun se onnistuu, panostan siihen, että hion tuotteeni parhaista puolista aidon ja uskottavan tarinan, johon itsekin uskon. Pieniä asioita kerralla tekemällä uskon pääseväni vielä hyviin tuloksiin.

Kirjan loppuosassa oli bonus osioina hyviä esimerkkejä onnistuneista markkinoinnin tapauksista, niitä lukemalla saa inspiraatiota lähteä tekemään ja pistämään paremmaksi.

Tämä oli hyvä hetki lukea kirja markkinoinnista, kun olen järjestänyt itseni tilanteeseen, joissa kahdessa isommassa projektissa pääpainona on markkinointi. Nyt vaan pää kylmänä ja tekemään parhaani!

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!