Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Kirjoitettu 20.10.13
Esseen kirjoittaja: Jonna Pekkarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Älä keskeytä mua! – Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Teemu Korpi

 

 

Aloittaessamme verkkokauppa-projektin lupauduimme myös tuottamaan kyseisen kaupan facebook-sivulle sisältöä. Helppo homma, sopivan hauskoja tai mielenkiintoisia päivityksiä riittävästi. No, ensimmäiseksi ongelmaksi huomasin sen, että koskaan ei meinaa löytyä aikaa miettiä päivityksiä, saati postata niitä. Niin pieni homma, joka todella helposti jää tärkeämpien hommien jalkoihin. Sovimme, että kaksi projektiryhmän jäsentä vuorotellen päivittää facebookia. Sekään ei oikein toiminut, kun vastuu ei varsinaisesti ollut kummallakaan. Pikku hiljaa myös tajusin, että eihän facebook-päivityksissä ole mitään järkeä, jos niitä klikkauksia ei jotenkin saada muutettua rahaksi. Meidän tapauksessa nämä facebook-tykkääjän pitäisi jotenkin saada vierailemaan ja ostamaan verkkokauppaan. Aika pihalla taidetaan vielä olla some-markkinoinnin suhteen.

Kirja lupaa perustietoja osallistumisesta sosiaaliseen mediaan markkinointimielessä. Juuri tällaista tietoa tarvitsenkin!

Missä pitää olla aktiivinen?

Sosiaalisessa mediassa pitää olla aktiivinen, se on itsestään selvää. Vaikka itse olisimme kuinka aktiivisia, emme ole saaneet asiakkaita aktiivisiksi. Näemme kuitenkin, että monta sataa ihmistä lukee päivityksemme. Kirjasta sain hyvän idean, että voisimme mennä sinne, missä asiakkaatkin ovat. Asiakkaamme ovat juuri sitä kohderyhmää, jotka metsästävät, kalastavat, korjaavat autoja, rakentavat taloja… Näiden alojen ammattilaisten keskustelupalstoja löytyy pilvin pimein netistä. Aluksi aktiivisuus voi olla pelkkää keskustelujen seuraamista, mutta pikkuhiljaa myös omien kommenttien tuomista. Anonyymina on varmasti helppoa osallistua keskusteluun, mutta se pitää tehdä hyvin varovaisesti, ettei paljasta henkilöllisyyttään. Keskustelupalstat näen myös hyvänä kanavana suositella tuotteita ja jakaa kokemuksia asioista kiinnostuneille.

Jotta saadaan keskustelupalstojen aktiiviset ihmiset tykkäämään meistä facebookissa, pitää facebookin sisällön jotenkin hyödyttää heitä. Olemme lähteneet kokeilemaan facebookiin kahta päivitystä viikossa, toinen informaatiota antava ja toinen hauskempi/asiakkaita osallistava päivitys. Yksi tärkeimpiä tekijöitä sosiaalisessa mediassa on ajankohtaisuus. Asiakas ei hyödy mitään vanhentuneesta tiedosta.  Koska google käyttää myös vanhoja hakutuloksia, olisi tärkeää että tiedot ovat ajankohtaisia.

Kohderyhmän täytyy myös olla sopiva juuri minun asialleni, jotta se herättää kiinnostusta. Tai minun täytyy olla sopiva juuri kohderyhmälleni. Varmasti kaikki päivitykset eivät herätä kaikissa tykkääjissä mielenkiintoa, mutta jokin punainen lanka olisi hyvä olla jutussa mukana. Jos tykkääjien keski-ikä on 40-50 vuoden välissä, on heidän mielenkiintonsa kohteet luultavasti erilaiset kuin omani.

 

Kuinka vaikutan oikeaan henkilöön?

Kaikki sosiaalisen mediat käyttäjät eivät kuitenkaan koskaan tule ostamaan verkkokaupasta, vaan menevät mieluummin kivijalkamyymälään (jos sellaisia löytyy, kuten meidän tapauksessa.) Ostoprosessiin kuuluu tietoisuus-harkinta ja ostovaiheet. Sosiaalisessa mediassa on hyvä iskeä harkintavaiheeseen. Harkintavaiheen sisältöön vaikuttaa suuresti oikeiden ihmisten oikeat arvostelut. Kuten olen jo monesti asiakkaallemme ehdottanut, olisi tärkeää saada verkkokaupassa myytävistä tuotteista kunnon arvosteluja saataville. Kauppa ei ole vielä tunnettu Keski-Suomen ulkopuolella, joten luottamuksen lisääminen olisi erittäin tärkeää.

Kuinka voisin sitten vaikuttaa henkilöön, joka ei ole sosiaalisessa mediassa? Tätä olen monesti miettinyt, koska uskon että meidänkin verkkokaupan asiakkaista kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa. Heitä varten ovat esimerkiksi lehtimainokset, mutta usein lehtimainoksen nähtyään he päätyvät ostoksille suoraan myymälään. Eikä kaikkia lehtimainoksen tuotteita saa edes verkkokaupasta. Kuinka voisimme somen avulla tavoittaa sitä käyttämättömät henkilöt? Ratkaiseva sana on vaikuttaja. Muistuuko mieleesi tilanne, jossa joku toinen ihminen on saanut sinut ostamaan jotain? Tai hänen sanomisensa takia et ole ostanut jotakin tuotetta?

Kuvitellaanpa tilanne, kun Tuula 45v huomaa, että piha pitäisi laittaa talvikuntoon. Syksy on saanut lehdet putoamaan ja haravoimista riittäisi. Tuula, tässä tarinassa aloitteen tekijä on päättänyt, että tähän talouteen hankitaan lehtipuhallin. Hän jankuttaa asiasta miehelleen Keijolle, joka sitten puoliksi vaimon pakottamana alkaa etsiä perheeseen lehtipuhallinta. Koska Keijo on harkitseva ja fiksu ihminen, hän alkaa vertailemaan eri valmistajien ja kauppojen lehtipuhaltimia. Päätökseen vaikuttaa varmasti hinta ja ominaisuudet, sekä mahdollisesti postikulut. Mikä tärkeintä, Keijo haluaa käyttäjäkokemuksia joka on oikeaa, sekä luotettavaa tietoa. Hän haluaa myös oikeita tuotetietoja, sekä kuvia. Kaikki tuotteesta saatava tieto ohjaa asiakasta kohti ostopäätöstä.  Keijo on tämän tarinan vaikuttaja. Vaikuttaja on se henkilö, johon sosiaalisen median avulla pitäisi vaikuttaa. Vaikuttaja on se henkilö, joka vaikuttaa ostopäätökseen tekijään. Tietenkin vaikuttaja ja päättäjä voivat olla yksi ja sama henkilö.

 

Kuten aikaisemmin jo totesin, kirjasta sai hyvin perustason tietoja, jotka vain vahvistivat omia aatteitani verkkokaupan markkinointiin liittyen. Nyt olisi sitten aika viedä nämä jutut käytännön tasolle!

 

Käytäntöön:

-Oikeiden asiakkaiden oikeat suosittelut!

-Kuinka vaikutan asiakkaisiin, jotka eivät ole somessa

 

Jonna Pekkarinen

Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!