Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointia ja asiakassuhteita

Kirjoitettu 15.05.16
Esseen kirjoittaja: Jarna Lehtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Muuttuva markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme Aitossa puhuneet viime aikoina markkinoinnista ja markkinointikampanjasta, sillä se on Piinapäivien tehtävänä. Täpitystä tehdessämme nousi keskusteluun myös asiakkuudet, niiden segmentointi ja ylläpito. Otin lukuun Kotlerin kirjan Muuttuva markkinointi, sillä siinä käsiteltiin kyseisiä asioita. Vaikka kirja onkin vanha, pätevät samat asiat nykypäivänäkin. Hyödynsin myös markkinoinnin bootcampilla käytyjä teorioita.

 

”On kolmenlaisia yrityksiä: niitä, jotka panevat toimeksi; niitä, jotka seuraavat sivusta ja niitä, jotka ihmettelevät mitä on tapahtunut.”

 

Aito ei valitettavasti kuulu mielestäni ensimmäiseen kategoriaan. Karkeasti sanottuna ilman markkinointia ei ole myyntiä. Eikä myyntiä ole myöskään, jos ei ole asiakkaita, kenelle myydä. Jos ei ole myyntiä, ei tule rahavirtaa, ja yritys ajautuu konkurssiin. Piinapäivien markkinointikampanjan teko on mielestäni ihanan ajankohtainen. Se onkin ehkä Aiton yksi ensimmäisistä markkinoinnin teoista, jos ajatellaan tiimiyritys –eikä projektitasolla. Nyt meidän on tavallaan pakon saattelemana tehtävä markkinointikampanjaa, jossa testataan meidän kykymme ja luovuutemme.

Markkinoinnin bootcampilla puhuimme kampanjoiden vaiheista. Ja kuten kaikessa tekemisessä, myös tässä pitää asettaa tavoitteet ja kartoittaa kohderyhmä. Kenelle me kohdistamme mainoksemme? Kenet me haluamme saada asiakkaaksemme ja ostamaan meiltä? Mihin pyrimme kampanjalla? Päädyimme siihen, ettemme mainosta mitään tiettyä projektia vaan mitä voimme ja osaamme tehdä. Kampanjan aloittaminen jäi vähän myöhäiseksi, joten suunnitelma ei ole ehkä loppuunhiottu. Kirjassakin kerrotaan, että markkinoinnilla on tarkoitus tehdä myynti tarpeettomaksi. Toki markkinointi alkaa jo ennen kuin varsinainen myynti mutta hyvä ja onnistunut markkinointi helpottaa myyntiä. Bootcampilla opin uuden termin ”inbound- markkinointi” ja siihen pyrimme kampanjallamme. (Jos et tiedä mitä inbound- markkinointi tarkoittaa, niin KVG). Toki tässä onnistuaksemme pitää olla oikeat kanavat käytössä ja toimia siten, että ostaminen on mahdollisimman helppoa!

 

”Markkinointi tarkoittaa tuottoisien asiakkaiden löytämistä ja säilyttämistä sekä asiakassuhteiden kehittämistä koskevaa taitoa ja tietoa.”

 

Tiimiakatemialla voimme jakaa asiakkaita A3, A2 ja A1 asiakkaisiin. Optimitilanne olisi, että asiakassuhteet kehittyisivät A1 -tasolle. Tällä hetkellä Aitolla on A3 asiakkaita ja parisen kakkosta. Emme ole tehneet kartoitusta, minkä tason asiakkaita kukin on. Meillä on käytössä asiakasrekisteri mutta se ei ole ajan tasalla, sillä itse en tiedä puoliakaan yrityksemme asiakkaista. Jokainen ikään kuin pitää omat kontaktinsa salassa muilta, ja tämä estää osaltaan asiakassuhteiden kehittämistä. Toki asiakkaista puhutaan mutta ne eivät ole ylhäällä. Tärkeää olisi myös pitää kirjaa asiakaskäynneistä muutenkin kuin vaan kirjaamalla yritys ja kontakti. Tiedot asiakaskäynneillä nousseista tarpeista, mielenkiinnonkohteista ym. helpottaisi jatkokauppoja ja asiakassuhteiden kehittämistä.

Kuten olen aiemminkin esseessäni kirjoittanut, kuka tahansa voi olla asiakkaamme, kuka tahansa saattaa ostaa meiltä. Eri asia on sitten se, minkälaisia asiakassuhteita haluamme. Luulen kuitenkin, että meillä on vähän kuin kriteerit asiakkaille, ja niitä täyttävää asiakasta ei ole tai emme sellaisia etsikään. Monesti unohdamme, että asiakassuhteet usein lähtevät liikkeelle pienin askelin. Tapaamme yrityksen edustajan ja saatamme vaihtaa jopa käyntikortteja. Kontaktoimme hänet myöhemmin ja sovimme tapaamisen. Yritys tarvitsee kahvittajaa tapahtumaansa ja me hoidamme sen. Seuraavan kerran yritys tarvitsee apua tapahtuman markkinoinnissa. Sen jälkeen hän pyytää mukaan järjestämään tapahtumaa. Valmistumisen jälkeen yritys haluaa palkata sinut tapahtumatuotannon johtajaksi. Eikö kuulostaisi aika kivalta lopputulemalta? Näitä mahdollisuuksia on jos vain jaksamme ja haluamme niitä löytää. Kuitenkin, jos et tapaa taikka kontaktoi uudelleen ja uudelleen mahdollisia tai jo olemassa olevia asiakkaitasi, mahdollisuudet menevät ohi, eikä asiakassuhde kehity.

 

TO DO

  • markkinointikampanjaan panostaminen
  • virheistä oppiminen ja uudelleen kokeilu markkinoinnin saralla
  • markkinoinnin tavoitteet kuntoon
  • asiakasrekisterin päivittäminen ja asiakkaiden segmentointi
  • asiakassuhteiden kehittämisen suunnitelma
  • markkinointi kohdennetuille asiakkaille

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!