Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointia ”laatikon ulkopuolelta”

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Henri Niemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi on itselleni erittäin kiehtova markkinoinnin muoto. Sen avulla on mahdollista saada paljon huomiota huomattavasti perinteisiä keinoja halvemmalla. Sissimarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista useallakin tavalla. Sissimarkkinoija ei usko aina perinteisiin ja yksittäisiin keinoihin vaan on valmis yhdistelemään niitä ja luomaan jotain uutta. Jari Parantaisen ”Sissimarkkinointi”-kirjan mukaan sissimarkkinoija mm. voi etsiä mahdollisuuksia toimia kilpailijoidensa kanssa tai niiden kustannuksella, luo asiakassuhteita, hyödyntää uusia tekniikoita, työskentelee lähempänä myyntiä, selvittää miten ratkaisee asiakkaan ongelman sekä usein suuntaa huomionsa ihmiseen, ei organisaatioihin. Perinteinen markkinoija puolestaan tavoittelee usein mahdollisimman suurta näkyvyyttä ja pyrkii usein miellyttämään mahdollisimman monia, herättämättä välttämättä sen suurempia tunteita. Sissimarkkinoija puolestaan etsii tunnettavuuden sijasta suoraa ratkaisua ihmisten ongelmiin ja ratkaisee ne tavalla tai toisella. Tämä näkökulma on mielestäni hyvä ja aion käyttää sitä hyödykseni tulevaisuudessa, kun kehitän tiimiyritykseni toimintaa.

 

Koska perinteinen markkinointi ja näkyvyyden tavoittelu perinteisissä kanavissa kuten televisiossa tai sponsorimainoksissa maksaa usein maltaita, tiimiyrittäjänä ja pienempänä toimijana aion suosia halvempia sissimäisiä keinoja. Suurilla brändeillä kuten Coca Colalla on varaa toteuttaa suuria miljoonia maksavia kampanjoita ja suurella budjetilla on helppo tuoda itsensä esille ympäri maailmaa. ”Alusta” aloitettaessa kuitenkin on helpompaa etsiä kohderyhmä tuotteelle ja iskeä sen kimppuun. Parantaisen kirjassa sanotaan tähän liittyen, että ”massamarkkinoija huudattaa sireenejään 110 desibelin voimalla, sissimarkkinoija valitsee toisin ja kuuntelee stetoskoopilla”. Tämä on mielestäni myös oman tiimiyriykseni markkinoinnin lähtökohtainen ero isompiin jo pidempään toimineihin kilpailijoihin verrattuna. Suurempien yrityksien on myös hyvä muistaa, että pitkäaikainen ja joka puolelta tulviva ”sireenien huudatus” saattaa saada ihmiset tukkimaan korvansa jossain vaiheessa, kun se alkaa rasittaa.

 

Tunnettuus ei välttämättä takaa aina menekin edistymistä. Myönteinen maine on ansaittava omaamalla tuote tai palvelu joka on tarkoitettu asiakkaalle, ratkaisee hänen ongelmansa, on edullinen tai mahdollinen hänelle ostaa, hänellä on lupa ostaa, jota hän tarvitsee, joka on helppo hankkia ja jonka ostamisen riskit tuntuvat vähäisiltä. Markkinoinnissa saatetaan usein osua tiettyihin miinoihin, joihin Parantainen erittelee mm viestien vähäisyyden ja sen, että ne eivät tavoita asiakasta tai varsinkaan oikeaa kohderyhmää. Asiakas ei välttämättä myöskään aina huomaa viestiä jos se on lähetetty epäselvänä tai väärää kanavaa pitkin. Voi myös olla, että kohdistaminen epäonnistuu ja asiakas uskoo ettei viesti kuulu hänelle. Asiakas ei välttämättä ole sillä hetkellä vielä kiinnostunut tuotteestasi ja saattaa sivuuttaa sen tai voi olla, että hän ei ymmärrä täysin viestisi pääpointteja ja tuotteesi tarkoitusta. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa myös se, että mieleenpainuvat mainokset eivät välttämättä lisää tuotteesi myyntiä. Itse tajusin asian vasta nyt, luettuani Sissimarkkinointi- kirjaa. Asiakkaan tulee tunnistaa oma tarpeensa ja hyvä markkinoija onnistuu luomaan asiakkaalle tarpeita ja tottakai sen jälkeen ratkaisuja. Asiakas täytyy saada siis uskomaan, että hänellä on tarve ja sinulla on oikea ratkaisu siihen. Mikäli hän on tyytyväinen lopputulokseen saattaa hän jopa kehua tuotettasi eteempäin ja mainostaa yritystäsi puolestasi. Asiakkaalle on syytä siis luoda tarve, ja ratkaisu, tuoda ne hänen tietoonsa ymmärrettävästi ja tehdä ratkaisun hankkiminen mahdollisimman helpoksi. Keinoja tähän on monia ja vain mielikuvitus on rajana.

 

Erilaisesta markkinoinnista ja mainonnasta on hyviä ja osittain hauskojakin esimerkkejä. Mm Virginia beachilla sijainnut McDonald´s sai yllättäen kilpailevan pikaruokaketjun samalle alueelle. McDonald´s teki yllättävän ratkaisun ja sulki omat ovensa kilpailijan avajaispäivänä kehottaen vieläpä asiakkaitaan juhlistamaan tätä ja menemään uuteen paikkaan syömään. Tulos oli kuitenkin edullinen McDonald`sille, sillä uudessa ravintolassa ei oltu varauduttu niin suureen määrään asiakkaita. Palvelu ei pelannut kiireessä ja jopa raaka-aineet loppuivat kesken. Uusi ravintola jouduttiin pian sulkemaan koska suurin osa asiakkaista oli saanut paikasta negatiivisen kuvan. Toinen mieleenpainuva esimerkki oli pyörkorjaamo joka toteutti todella erikoisen, mutta tehokkaan kampanjan. Korjaamon väki kävi kiinnittäämssä kaupungilla satunnaisiin polkupyöriin lappuja, joissa oli lueteltu pyörässä ilmenneitä vikoja ja listattu tarvittavat korjaustoimenpiteet. Asiakkaalle luotiin tarve korjauttaa pyöränsä ja ratkaisu siihen: korjaamo korjaisi viat. Molemmissa erimerkeissä tempaukset olivat niitä toteuttaneille yrityksille todella edullisia ja tulokset loistavia. Nämä esimerkit avarsivat omaa mieltäni ajattelemaan ns. ”laatikon ulkopuolelle”. Vaikka oma toimialani ja tiimiyritykseni projektit eivät olisikaan samanlaisia kuin McDonald´silla tai pyöräkorjaamolla, aion silti miettiä kuinka asiakkaan huomio saadaan kiinnitettyä ja kuinka kilpailija voidaan pelata pois pelistä yksinkertaisesti.

 

Oma palvelu tai tuote on syytä tuotteistaa hyvin. Jotta asiakkaat saadaan muistamaan mistä on kyse ja ymmärtämään mitä tuotteesi hänelle antaa, on hyvä jos tuotteestasi tulee ”käsite” ihmisille. Tuotteelle on syytä antaa nimi ja vain tätä yhtä nimeä on syytä markkinoida. Tiimiyrittäjänä aion kiinnittää tähän suuresti huomiota, sillä olisi paha virhe puhua asiakkaalle saman aikaisesti Tiimiakatemiasta, osuuskunnastani sekä tuotteestani. On parempi valita yksi jota edustan. Mikäli asiakas ei sekoa moniin eri yksityiskohtiin hänen on helpompi keskittyä itse palveluun tai tuotteeseen. Asiakas ei saa myöskään olla epävarma mistään, sillä epävarmuuden mainitaan olevan ostamisen suurimpia esteitä.

 

Sissimarkkinointi-kirjassa oli monia hyviä esimerkkejä sissimarkkinoinnista ja erilaisista ”massasta” poikkeavista kampanjoista. Itse kuitenkin halusin pohtia tässä esseessä markkinointiin liittyviä perusopetuksia ja ohjeita ja sain niihin kirjasta hyviä vastauksia. Siitä huolimatta uskon myös itse sissimarkkinoinnin olevan hyvä keino pienen budjetin yritykselle ja aion käyttää sen kaltaisia keinoja jatkossa. Sissimarkkinointi ei välttämättä tarkoita aina, että pitäisi tehdä kaikista erikoisimpia ja mieleenpainuvimpia tempauksia, kuten eräs yritys maalasi logojaan helsingin katuihin ja sai tästä myöhemmin sakot. Idea on silti sama, halvalla tehdään jotain tunteita herättävää. Markkinoidessa on aina parempi herättää edes pienen joukon mielenkiinto ja saada loppujen vihat niskaansa kuin vain olla hajuton ja mauton ja esiintyä mahdollisimman monessa paikassa. On vaikea osoittaa tuotteelle minkäänlaista arvomaailmaa tai tarkoitusta jos sitä mainostetaan aivan kaikille. Esimerkiksi naisten meikkejä on turha mainostaa miesten tapahtumissa vain siksi, jotta tuotteet saisivat tunnettuutta. Keskeisimmät markkinoinnin opit joita aion käyttää jatkossa ovat siis tuotteen asiakasryhmän kohdentaminen, tarpeiden luominen asiakkaalle, palvelun tai tuotteen ostamisen helppous asiakkaalle sekä kaiken tämän toteuttaminen edullisesti ja tavalla joka herättää tunteita.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!