Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointitietoutta yrityksille ja yrittäjille

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Halusin lukea digitaalisesta markkinoinnista tai markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, ja löysin ”Digitaalinen jalanjälki” -kirjan ypk:sta kontaktivapaalle luettavaksi. Halusin lukea aiheesta koska mediat ja markkinointi kiinnostavat. Kirjaan tarttuessani ajattelin oppivani siitä eri kanavien käytöstä ja markkinoinnin tehostamisesta niissä. Kirja on selkeästi kirjoitettu yrittäjille ja yritysten johtoportaalle tai markkinoinnista vastaaville työntekijöille.

 

Kiteytän tähän kirjasta irronneita pääpointteja:

  1. Jokainen yrityksen työntekijä vaikuttaa osaltaan yrityksen näkyvyyteen ja kuvaan mediassa. Erityisesti Facebookin, Twitterin, blogien ja muiden sosiaalisten medioiden kautta työntekijöiden vapaa-ajallakin voi olla vaikutusta yrityksen mediakuvaan.
  2. Yritysten tulisi ohjeistaa ja käyttää hyödykseen työntekijöiden osaamista netissä. Suurin osa yrityksistä kieltää medioiden käytön työaikana, ja yrityksen nimissä saa kirjoittaa vain tehtävään palkattu henkilö, jota ei usein ole. Parempi olisi vain ohjeistaa, miten medioita tulee käyttää.
  3. Markkinoinnin määrä on saanut aikaan sen, että pelkkä nettisivujen, lehtien ja tv:n mainospaikkojen täyttäminen ei enää tehoa tarpeeksi hyvin. Kaikki mainonta joka ei säväytä, menee enemmän tai vähemmän hukkaan. Parasta mainontaa ovat omaperäiset ja huomiota herättävät mainoskampanjat. Esimerkkinä kampanja, jossa piilotettiin 3 PlayStation 3 -konsolia Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun. Konsoleiden paikoista annettiin vihjeitä hämärissä kuvissa ja videoissa eri medioissa (YouTube, IRC-Galleria,…). Kampanja sai viikon kestonsa aikana yli 20 000 katselukertaa ja toteutus oli todella halpa.
  4. Nykyisin helpoin tapa erottua muista saman alan yrityksistä on markkinoida omaa yritystä monipuolisesti. Siihen ei välttämättä tarvitse mainostoimistojen apua, vaan riittää kun työntekijät päivittävät nettisivuja, Facebookkia, Twitteriä ja blogeja, sekä myös herättelevät keskustelua ja vastaavat kommentteihin

Kirja on kirjoitettu vuonna 2010, mikä haittasi yllättävän vähän. Ainoat kohdat joissa tajusi kirjan iän olivat Twitterin vähättely ja se ettei Suomessa muka ole Burger Kingejä… Mikäli markkinoinni kehittäminen ja median hyödyntäminen kiinnostaa, suosittelen kirjaa. Kohtuullisen helppolukuinen ja opittavaa löytyy.

”Et ole olemassa, jollet näy Googlessa!”

Aion viedä kirjasta oppimiani asioita käytäntöön osuuskuntamme ja järjestämiemme tapahtumien markkinoinnissa. Pidetään nettisivut mielenkiintoisina ja käytetään fiksusti hyödyksemme sosiaalisen median kanavia. Markkinointiprojektin tekeminen tulevaisuudessa olisi myös mielenkiintoista.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!