Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matka Siperiasta Saharaan

Kirjoitettu 13.04.13
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Jäävuoremme sulaa
Kirjan kirjoittaja: John Kotter, Holger Rathgeber
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jäävuoremme sulaa

intro
Mikä saa meidät ihmiset kiinnostumaan asioista? Mikä saa meidät oppimaan? Keillä on tupakkapaikan parhaimmat jutut? Tietysti heillä, jotka kertovat tarinoita. Ne voivat olla omia kokemuksia tai satuja. Itse aiheella ei olekaan niin suurta merkitystä, kuin yleisesti luullaan. Vaan sillä, kuinka itse tarina kerrotaan. Ne jäävät mieleen, jos niissä on paljon liioittelua, eleilyä, ilmeilyä, hieman väkisin väännettyä draamaa sekä paljon vertauskuvia.

Tiedätte varmasti ihmisiä, jotka saavat maailmanympärysmatkan kertomisestakin tylsän. Toisena ääripäänä ovat henkilöt, kuten meidän tiimimme Antti. Hän sai vessareissustakin väännettyä viiden minuutin tarinan, niin että kuulijat nauravat vedet silmissä. Vielä englanniksi. Valitettavasti tämän Antin vessareissun muistan vielä seuraavat 30 vuotta.

Miten nämä tarinat sitten liittyvät kirjaan? Kirjan tekijä, Kotter oivalsi asian, että ihmiset oppivat parhaiten tarinoista tai saduista. Kirjailija kertookin muutosjohtamisesta ja muutoksen läpikäymisestä. Kirjailija tiivistää onnistuneen muutoksen kahdeksaan eri vaiheeseen:
(Vaiheet yhdistän esseessä omaan tiimiyritykseen.)

1. Saa aikaan kiireen tuntu. Auta muita havaitsemaan muutoksen ja pikaisen toiminnan tarve.
Tiimissämme on neljä johtoryhmän jäsentä. Jokaisella heistä on oma solu, Itse kuuluun asiakaspäällikön Ap-soluun. Ongelmana tiimissämme oli riittämättömät asiakaskäynnit, tarjoukset ja kaupat. Hyvänä puolena kaikki tiimiyrityksen jäsenet tiedustivat asian. Johtoryhmä & Ap-solu otti vastuualueekseen kyseisen ongelman ja pyrki kehittämään siihen ratkaisua.

2. Kokoa ryhmä muutosta vetämään.
Hyvä ryhmä sisältää johtajan taidot, luotettavuus, kommunikointikyky, auktoriteetti, analyysikyky ja kiireen sisäistäminen. Mielestäni edellä mainitut taidot löytyvät solumme sisältä, joten ryhmän muodostaminen oli helppoa. Jokaisella ryhmämme jäsenellä on sama päämäärä: saada aikaan asioita! Tämä helpottaa työskentelyä entisestään. (Lisäksi tiedämme, että olemme paras solu, vaikkei sitä ääneen sanota.)

3. Päätä mitä tehdään.
Tajuttuamme, että meillä käydään liian vähän asiakkaissa, otimme visioksi ja strategiaksi lisätä huimasti asiakaskäyntejä. Yksinkertaisesti päätettiin luoda Siperiasta Saharaan  – kuukausi, jonka aikana asiakaskäynnit ainakin kaksinkertaistuvat. (Siperia kuvastaa leikkimielisesti pahasti miinuksella olevaa tiliä, kun taas Sahara korkeasti plussalla.)
Paljon asiakaskäyntejä = enemmän tarjouksia = enemmän kauppoja = enemmän €.

4. Toteuta.
Tarkan vision ja tavoitteiden selvittämisen jälkeen lanseerattiin Siperiasta Saharaan kuukausi. Tässäkin käytimme hyödyksi tarinan voimaa. Mitä enemmän Asiakaskäynneistä, tarjouksista ja kaupoista tulleita pisteitä, sitä nopeammin sai omaa pelimerkkiä liikuttaa kylmästä Siperiasta kohti lämmintä Saharaa. Lisäksi tiimillämme oli yhteinen pelimerkki, kameli, joka pääsi kotiin Saharaan, kun tiimimme sai tarvittavat 204 asiakaspistettä. Tässä huomasi, kuinka pikkuasiat voivat vaikuttaa enemmän. Leikkimielinen kilpailu voi saada ahdistavasta ja vaikean tuntuisesta asiasta helpomman!

5. Valtuuta toiset toimimaan.
”Poista mahdollisimman moni este matkan varrelta, jotta halukkaat voisivat tehdä visiosta totta.” Tähän olisi pitänyt enemmän vaikuttaa ja laskea ihmisten kynnystä lähteä asiakaskäynneille. Ratkaisu voisi olla esimerkiksi kertoa selvästi asiakaskäynnin hyödyt ja rohkaista enemmän ihmisiä käymään käynneillä, vaikkei olisi mitään järkevää tarjottavaa. Mennä  yritysvierailulle opiskelijana mieli avoimena.

6. Kehitä lyhyen aikavälin voittaja.
”Saa aikaan muutama näkyvä, yksiselitteinen onnistuminen niin pian kuin suinkin.” Palkitsimme voittajat vasta lopussa. Enemmän olisi voinut kuukauden aikana luoda voittajakulttuuria. Onnistuneiden asiakaskäyntien hehkuttaminen olisi varmasti innostuttanut ihmisiä käymään enemmän asiakaskäynneillä. Kuukausi muutenkin oli liian pitkä aika, tehokkuus ja innostus kärsi. Mielestäni olisi pitänyt tuoda esille enemmän pieniä välitavoitteita esim. palkita kerran viikossa henkilö, jolla sen viikon ajalta eniten asiakaspisteitä.

7. Älä luovuta.
Jos joku aloitetaan, tehdään se kunnolla loppuun. Siperiasta Sahara –kuukausi kyllä vedettiin alusta loppuun. Seuraavan vastaavanlaisen kuukauden kohdalla muistetaan enemmän hehkuttaa teemaa alusta loppuun sekä saamaan ihmiset enemmän innostumaan!

8. Luo uusi kulttuuri
Siperiasta Saharaan kuukauden pysyvän muutoksen tarkoituksena oli saada ihmisten tietoon asiakaskäyntien merkitys. Laskea ihmisten kynnystä käydä asiakkaissa ja luotua uusi perinne, jossa asiakasta arvostetaan entistä enemmän.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!