Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkanopas

Kirjoitettu 22.03.15
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkanopas
Kirjan kirjoittaja: Tuominen Saku & Kuulasmaa Risto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Matkanopas

Siitä onkin pitkä aika kun viimeksi luin tämän kirjan. Koko kirja tuntui aivan toiselta enkä muistanut siitä ollenkaan. Tulikin mieleen, että kuinkahan monesta akatemian aikana lukemastani kirjasta onkin jo opit valahtaneet unholan puolelle. Matkanopas on kuitenkin edelleen todella mielenkiintoinen kirja. Kirja kertoo kansainvälistymisestä. Koko kirjan pointti ei kuitenkaan ulkomaille ole menossa. Samoja oppeja ja teorioita voisi käyttää hyvin myös Suomen sisälläkin.

 

Kiinnostava(ko?)

 

Kaikki lähtee siitä, että täytyy olla kiinnostava. Kuinka tuotteesta saadaan kiinnostava ja miten siitä tulee sellainen, että se kiinnostaa monia. Kiinnostavaa tuotetta ei kuitenkaan löydä hetkessä, eikä sitä kannata väkisin yrittääkään. Me olemme muutaman kerran poikien kanssa miettineet, että mikä olisi sellainen tuote, jolla voisimme vallata suomen markkinat. Yleensä ollaan melko myöhässä, jos jokin tuote löytyy jo suomalaiselta nettikaupalta tms. Tuotteet tuntuu olevan kiinnostavampia esimerkiksi Yhdysvalloissa. Toki on muutamia suomalaisia brandeja ja tuotteita, jotka ovat lähteneet lentoon, mutta miksi niin harva tuote kuitenkin loppujen lopuksi lyö läpi?

 

Toki Angry Birds, Supercell, Nokia. Nämä ovat suomen lippulaivoja, jos ajatellaan kuluttaja puolella. Ainakin omasta mielestäni. Kirjassa oli paljon esillä myös hyvänä oleminen. Tämähän nyt on selvää, että sitä ei ainakaan opi hetkessä, vaan tulee kokemuksen kautta. Hyväksi tulemiseen ei välttämättä tarvitse aina tehdä virheitä. Voit olla hyvä ilman virheitäkin. Tiimiakatemialla minun mielestä liikaa mainostetaa virheiden hyvyyttä. Ovatko ne sitten lopulta? Meillä kävi vähän aikaa sitten puhumassa hyvin menestynyt liikemies, joka sanoi, että virheistä oppii vain yhden asian, kun onnistumisesta oppii monia. Mielestäni tämä on juuri niin, kuin itsekin ajattelen. Mielestäni hyvin tekemällä oppii paljon enemmän, kuin virheitä tekemällä.

 

Kiinnostava/hyvä taulukko

Alla on Hyvä/kiinnostava teoria taulukko. Tämä kolahti mieleeni hyvin.

nayttokuva-2012-05-24-kohteessa-6-14-02-pm

 

Selitänpä hieman, mikä tässä on homman pointti.

 

Ei hyvä, eikä kiinnostava. Kaikki alkaa yleensä siitä, että tuotetta aletaan testailemaan ja korjailemaan. Minkään tuotteen ei tarvitse olla valmis heti aluksi, vaan sitä voi kehittää vapaasti kokeilujen ja muiden keinojen avulla. Tärkeintä on saada tuotteesta kokemuksia paljon ja parantaa sitten samalla. Alussa siis moni tuote ei ole kiinnosta eikä hyvä. Mutta innolla ja kovalla työllä nämä kehittyy!

 

Hyvä, ei kiinnostava laatikko näkyy varmaan parhaiten rakennusalalla. Monet insinöörit luulevat tietävänsä kaikesta kaiken. (tämä ei niinkään liity tuotteeseen vaan enemmänkin ihmisiin). Monet jotka työskentelevät raksoilla ovat yleensä melko happamia nuoria insinöörejä vastaan, joilla ei ole yhtään kokemusta, mutta silti painavat menemään johtotehtävissä. Tuotteessa tämä voisi tarkoittaa jotain erittäin teknistä laitetta, joka olisi todella hyvin rakennettu ja siinä olisi paljon hyviä puolia, mutta se ei kuitenkaan ole kiinnostava.

 

Ei hyvä, kiinnostava. Moni tuote voi kaatua helposti siihen, että idea on todella hyvä, mutta ammattitaito ei vain riitä viemään sitä läpi. Onneksi tähän löytyy yleensä apu ulkoistamalla. Täytyy olla vain tarpeeksi rohkea alussa repimään omasta persnahasta toisen ihmisen palkan. Toki tässä on riskinsä, kun alkuvaiheessa palkkaa jonkun ulkopuolisen. Kuitenkin jos idea ja tuote on oikeasti kiinnostava, niin siitä saadaan hyväkin. Jos se vain on mahdollista.

 

Hyvä, kiinnostava. Tästä ei varmaan tarvitse paljon sanoa, mitä tässä tarkoitetaan. Tämä on se laatikko, johon jokaisen tulee pyrkiä. Kun nämä molemmat täyttyy, ei ole ongelmia suomessa eikä sen ulkopuolella. Tälläisen tuotteen kanssa kannattaakin lähteä heti kohti isoja markkinoita. Moni hyvä ja kiinnostava tuote on tullut loppunsa eteen, kun sen kanssa ollaan jämähdetty paikoilleen. Täytyy olla tarpeeksi uskallusta myös lähteä viemään asiaa eteenpäin ja kehittämään entisestään tuotetta!

 

Huipulle pääsee kyllä, mutta tie sinne ei ole maailman helpoin. Alussa täytyy muistaa kehittää tuotettaan sekä omaa osaamista. Niiden tulee olla linjassa, kun aletaan tekemään esimerkiksi prototyyppiä. Kun prototyypistä ollaan saatu jonkinlainen ja se on saanut edes vähän vihreää valoa voikin pistää isomman vaihteen sisään. Tässä vaiheessa monella voi toki loppua oma osaaminen, niin sitä kannattaa samalla hakea lisää. Mutta voit myös palkata jonkun, kuka asian taitaa hoitamaan tuotetta eteenpäin. Samalla itse tottakai opiskellen.

 

Tuotteiden kannalta kiinnostavuus on kuitenkin aina melkeinpä tärkeämpi, kuin hyvyys. Esimerkiksi puhelimissa huomaa, että aina, kun tulee uusi puhelin markkinoille, ei se välttämättä ole heti parempi, kuin vanha. Tätä kuitenkin päivitetään uusilla virheitä poistavilla softilla, jolloin siitä tulee taas uusi ja parempi. Kuitenkin monia kiinnostaa uusi malli heti sen tultua markkinoille, vaikka moni tietää, että alussa siinä on pieniä heikkouksia.

 

Hyvä porukka

 

Hyvä porukka ja henkilöiden välinen yhteistyö on tärkeää työelämässä. Kirjassa mainittiin, että henkilöiden välinen kemia on todella tärkeää. Kannattaakin siis pyrkiä siihen, että se on mahdollisimman vaivatonta. Mielestäni kaikkien tulisikin miettiä juuri sitä, että kenen kanssa haluaa työskennellä.

 

Meillä oli kesällä todella hyvä porukka Kievarilla tekemässä hommia. Meillä ei tullut suurempia tappeluita ja kaikki toimi. Onkin todella tärkeää, että vaikka painaa pitkää päivää, niin silti jaksaa työtovereitaan. Meilläkin oli kuitenkin 13 h per päivä töitä, joten siinä oikeasti joutui jo ihan kunnolla tekemään töitä kolmen muun ihmisen kanssa parhaimmillaan. Tila oli pieni ja siinä kyllä vaadittiin hermoja, ettei tappeluita syntynyt.

 

Opin kuitenkin kesällä sen, että ei kannata tuhlata aikaa siihen, että yrittää väkisin tuusailla jotain pientä sellaisella porukalla, josta näkee heti, että se ei toimi. Miksei siis voi suoraa valita henkilöitä kenen kanssa homma toimii ja laittaa alkunahinoiden ja erimielisyyksien sijaan homman heti käyntiin. Mielestäni tämä on paljon energia tehokkaampaa, kuin se, että ensin nahistellaan viikko, että mitä edes tehdään.

 

Matkanopas antoi minulle enemmän ajatuksia nyt, kuin aikaisemmin. Kirja tiivistää hyvin mielestäni tuon hyvä/kiinnostava teorian ja se on todella hyvä teoria. Se loi minuun vähän uskoa, kun itsekkin olen tässä muutoksen ja tulevaisuuden pelon välissä. Minun täytyykin miettiä, miten mahdollisesti juuri minun tuotteestani sitten tulee kiinnostava sekä hyvä. Tällä hetkellä en voi varmuudella sano onko se kumpaakaan! Näistä siis vain pohtimaan!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400 774 653

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!