Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkanopas

Kirjoitettu 28.06.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Kosonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkanopas
Kirjan kirjoittaja: Saku Tuominen, Risto Kuulasmaa
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lähdin sattumalta lukemaan Matkanopas – kirjaa. Varsinaisesti kansainvälistymiseen liittyvää projektia ei itselläni ole tällä hetkellä, mutta huomasin kirjan pointtien käyvän täydellisesti Juankosken Ruukkialueen kehittämiseen. Haasteena on herätellä Juankoski osaksi Kuopio-Tahko Markkinointia ennen vuoden 2017 liitosta Kuopioon ja näyttää että alueessa on potentiaalia. Tähän pyrkiäksemme haluemme tehdä alueesta menestyvän paikallisesti.

 

Haluamme olla hyvä ja kiinnostava a) toimiala b) kohderyhmä c) alue. Esimerkiksi haluamme olla hyvä ja kiinnostava elämyspalveluiden tarjoaja Pohjois-Kalotin alueella. Juankosken Ruukkialueen lause voisi olla: haluamme olla hyvä ja kiinnostava matkailukohde perheille Pohjois-Savossa. Tätä kohti pitää meidän lähteä rakentamaan suunnitelmaa ja tarkentaa sitä ensi vuoden lopussa sen hetkisillä tiedoilla.

 

Tavoitetta tulee tarkastella ajoittain, jotta se vastaa todellisuutta. Aika ja suunta tarkentuvat aina ajan myötä, kun on kuljettu osa matkasta.

 

Seuraavaksi on tärkeää tehdä kilpailija-analyysi. Matkailulla ja tapahtumilla on kilpailijoita useilla eri tasoilla. Ensinnäkin ihmiset pitäisi saada pois kotoaan, mistä usein löytyy esimerkiksi televisio ja internet, mitkä vievät ihmisten vapaa-aikaa. Toisaalta internetiä voi käyttää hyödyksikin, jos keksii uusia tapoja käyttää hyväksi sen mahdollisuuksia, esimerkiksi live-streamin avulla. Seuraavaksi kun ihminen on valinnut lähteä jonnekin, tulee saada hänet valitsemaan juuri teidän alueen palvelut. Kilpailijoina ovat niin ulkomaan lomakohteet kuin kotimaan kohteet. Sää vaikuttaa tähän valintaan usein paljonkin. Esimerkiksi huonon kesäsään seurauksena ovat ulkomaan pakettimatkat usein loppuunmyytyjä, toisaalta hyvän sään johdosta suunnataan usein kotimaan kohteisiin. Viime vuoden huonojen säiden seurauksena oli jännä nähdä, että suuri osa tapahtumista saavutti kuitenkin kävijäennätyksiään. Todennäköisesti ihmiset olivat kyllästyneet huonoihin säihin sekä tekemättömyyteen ja lähteä tapahtumiin oli sää mikä tahansa.

 

Usein kilpailija-analyysiä tehdessä suurimman huomion saavat lähialueen palvelut. Mutta varsinkin matkailussa tulisi keskittyä yhteistyöhön lähialueen yritysten kanssa, jotta koko alueen vetovoimaisuutta saataisiin kasvatettua. Esimerkiksi jos saamme ensi vuodeksi järjestettyä pari noin tuhannen hengen tapahtumaa Juankoskelle, tarkoittaa se melko montaa uutta potentiaalista asiakasta noin 5000 ihmisen kaupungissa. Tällöin voidaan puhua jo kymmenien tuhansien eurojen tuloista, mitkä alueen yrittäjät voivat pyrkiä saavuttamaan.

 

Miettiessä Juankosken Ruukin kehittämistä, en näe suurimmaksi kilpailijaksi Kuopiota tai Tahkoa. Enemmän haluan tehdä näiden suurten kanssa yhteistyötä ja nostaa Ruukki osaksi Kuopio-Tahko Markkinointia. Näin saamme heti alussa hyvän tiedotusvälineen ja paljon tietotaitoa esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen. Pystymme kuitenkin tarjoamaan jotain erilaista Ruukkialueen muodossa osaksi Kuopiota. Toki täytyy ottaa huomioon sekä Kuopion että Tahkon tarjonta, mutta yhteistyöllä ja erilaistumalla (esimerkiksi ottamalla huomioon Ruukkialueen) pystytään tarjoamaan jotain uutta.

 

Kilpailijoiksi voidaan laskea myös kotiolot (tai kaverin luona hengailu) sekä koti- ja ulkomaan houkutukset. Varsinkin ns. huonoina aikoina rahapulassa kodin tarjoama (kaupan eväät, internet, pelikone, sauna, kaverit) vetävät puoleensa, pitää pystyä tarjoamaan jotain mitä ei kotona pysty saamaan. Toisaalta pitää pystyä kampailemaan muiden tarjoamien kanssa. Yksi ensi vuoden haasteista on saada myös paikalliset uskomaan, että Juankoskella voi järjestää (hyviä) tapahtumia. Mutta uskon että voimme rakentaa uskomattoman spektaakkelin, mitä voi hehkuttaa myös ulkopaikkakuntalaisille.

 

Tällä hetkellä Juankoskella on vuosittain pari suurempaa tapahtumaa, esimerkiksi Kanavajuhlat sekä Brynolfin päivä. Kuitenkaan mitään suurta ns. ”massatapahtumaa” ei ole järjestetty, vaan ihmiset ovat jalkautuneet pitkin taajamaa. Suurempia esiintyjiäkään ei ole täten Juankoskelle saapunut, vaikka Ruukin Kievarissa aina silloin tällöin on myös vähän isompiakin nimiä. Uskon, että yhdenkin illan setti parilla kolmella artistilla toisi katsojia, mutta pitää katsoa lukujen kautta tarkemmin mikä on järkevää järjestää. Ruukkialue on usealle paikkakuntalaisellekin vielä hieman hämäränpeitossa. Pari vuotta sitten ilmestyneet tiekyltit ohjaavat autoilijoita jo 9-tieltä saakka, mutta mihin on melko monelle epäselvää. Olisi tärkeää saada jotain liikettä alueelle, mistä kokeilu tapahtui jo tänä kesänä Ruukki Pop-Upin muodossa. Ensi kesänä toiminta jatkuu ja toivottavasti sitä pystytään kehittämään.

 

Tällä hetkellä meidän täytyy miettiä mitkä asiat laitamme käytäntöön ensi vuonna, jotta saamme kasvatettua Juankosken Ruukista jatkossa hyvän ja kiinnostavan. Uskon, että mäkiautokilpailu tulee ehdottomasti olemaan sellainen, lisäksi Kaavi Blues muuttuu Ruukki Rootsiksi ja muuttaa Juankoskelle. Toivottavasti pääsemme mukaan kehittämään myös tätä tapahtumaa. Ehkä korista löytyy myös WayOut Ruukki – huoneestapakopeli, jota olemme miettineet ensi kesäksi. Mahdollisuuksina on myös kesän avaus, stand-up – ilta ja tietysti yhteistyö muiden tapahtumien kanssa.

 

Kun saamme muokattua Juankosken Ruukin vuodesta 2016 hyvän ja kiinnostavan, alkaa aikamme myydä sitä. Tämän hetkisenä ajatuksenani on Ruukin omat nettisivut, mihin pystymme kokoamaan kaikki alueen palvelut ja tapahtumat. Yritysten ja esimerkiksi Kuopio-Tahko Markkinoinnin kautta tätä sivustoa lähdemme viemään ihmisten tietoisuuteen. Tärkeänä palana on tietysti myös sosiaalinen media, mistä ainakin Facebook on tarvittava, ehkä myös Instagram ja jopa YouTube. Lisäksi tapahtumille (sekä WayOut Ruukille) tulee luoda omat markkinointisuunnitelmansa. Tietoa pitää pyrkiä levittämään myös Juankosken ja Koillis-Savon ulkopuolelle.

 

Tällä hetkellä meidän täytyy miettiä mitä haluamme tehdä ja kenelle. Tämän jälkeen pohdittavana on miten. Kun näihin kysymyksiin on vastattu on aika aloittaa hommat niiden asioiden toteuttamiseksi. Aina aika ajoin on hyvä miettiä missä aikataulussa mennään ja onko alkuperäinen suunnitelma vielä paras mahdollinen. Toteutuksen jälkeen on aika tehdä motorola asioista ja lähteä miettimään tulevaisuuden suunnitelmaa. Uskon hyvin pitkälle, että tähän myös opinnäytetyöni perustuu.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!