Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkanopas – Tiimiakatemian matka maailmalle

Kirjoitettu 30.08.14
Esseen kirjoittaja: Iiro Naamanka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkanopas
Kirjan kirjoittaja: Saku Tuominen, Risto Kuulasmaa
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten Tiimiakatemia voi olla hyvä ja kiinnostava?

Hyvä?

Kirjassa annetaan kriteerit maailmalla menestyvälle tuotteelle, jonka täytyy olla hyvä ja kiinnostava. Paneudun aluksi tähän määritelmään ”hyvä” ja mitä se tarkoittaa Tiimiakatemialle. Kirjan määritelmä hyvälle tuotteelle on: ”Sen tulee olla odotetunlainen ja täyttää tai ylittää nämä odotukset”. Millaisia odotuksia Tiimiakatemialla on täytettävänään? Meidän törkeä lupauksemmehan kuuluu, että ”Synnytämme rohkeita tiimiyrittäjiä”. Miten olemme onnistuneet pitämään tämän lupauksemme on hyvin pitkälti kiinni meidän lopputuotteestamme, eli valmistuneista tiimiyrittäjistä ja heidän aikaansaannoksistaan. Niinpä Tiimiakatemian markkinoinnissa ulkomaille pitäisikin panostaa tähän hyvään, mitä Tiimiakatemia, tai oikeastaan Tiimiakatemialta valmistuneet rohkeat tiimiyrittäjät ovat saaneet aikaan. kaikella koulutuksella pyritään vaikuttamaan positiivisesti työllistymiseen, mutta usein vain yksilöllisesti. Lupaus ”rohkea tiimiyrittäjä” voi kuitenkin luoda työpaikan niin itselleen, kuin myös työllistää muita ihmisiä. Tämä tuskin käy ilmi ihmiselle, joka ei ensinnäkään ymmärrä, mitä tarkoittaa sana ”tiimiyrittäjä” tai joka on kuunnellut ihan riittävästi konsulttijargonia rohkeudesta.

Kiinnostava?

Jos halutaan olla maailmanvaltiaita, täytyy tuotteen herättää mielenkiintoa ja olla jollain tavalla erilainen. Tässä piilee Tiimiakatemian sisäinen potentiaali, koska Tiimiakatemia on jo lähtökohtaisesti erilainen kuin valtavirran opetusmetodit. Tähän joainen tiimiyrittäjä voi vaikuttaa omalla panoksellaan, kertomalla tästä mahdollisuudesta eteenpäin ja levittämällä Tiimiakatemian innostusta! Emme kuitenkaan ole hyödyntäneet tätä potentiaalia maailmalla, SOL (Society of Organisational Learning) oli täynnä innostusta ja kiinnostusta käyttämiämme metodeja kohtaan, mutta silti emme ole aktiivisesti yhteydessä heihin, tai olemme antaneet liekin sammua. Tulevaisuudessa tarvitsemme isommat torvet ja innostuneet tiimiyrittäjät levittämään tätä innostavaa opetusmallia ympäri maailman! Vai voisimmeko miettiä kohderyhmämme uudelleen, tällä hetkellä maailamvalloitus on aloitettu kouluttamalla tiimivalmentajia, jonka jälkeen opetusmuoto on esitelty opiskelijoille. Entäpä jos tiimiakatemian tulevaisuuden markkinointi kohdistettaisiin ”asiakkaisiin” eli itse oppilaisiin? Saisimme heidät vaatimaan itselleen tiimioppimisen metodeja käyttävää opetusjärjestelmää!

Kuten hyvä viskikin, myös hyvä tiimiyrittäjä vaatii kunnon kypsytyksen. Monet pilottihankkeet Tiimiakatemian maailmanvalloituksessa ovat juuri epäonnistuneet tähän, kun liian hätäisesti odotetaan hyviä tuloksia ja sitten ihmetellään, miksi lopputuote ei vastaa lupausta? 3,5 vuotta on meillä Suomessa vakiintunut ajaksi, mikä on huomattu toimivaksi ja mielestäni tuntuisi myös toimivan. Kuitenkin kulttuurin rakentaminen ja useat epäonnistumiset Tiimiakatemian kehityksen aikana ovat olleet erittäin tärkeitä askeleita siihen suuntaan, mitä Tiimiakatemia on tänä päivänä. Olemme jo valmiita kansainvälistymään, mutta olemmeko vielä tehneet riittävästi virheitä kansainvälistymisessä? Tällä hetkellä maailmalla on jo innokkaita tiimivalmentajia, mutta mistä saisimme heille innokkaita tiimiyrittäjiä? Tiimiakatemian yksi ajatus on, että opettajan perseennuoleminen on huono motivaattori, niimpä tiimiyrittäjien innostaminen vaatii muutakin, kuin innostuneen tiimivalmentajan.

Tiimiyrittäjät, lähdetään levittämään maailmalle tiimiyrittäjyyden innostusta ja synnytetään yhdessä rohkeita tiimiyrittäjiä, koska tuotteemme on hyvä ja kiinnostava.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!