Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Matkaopas tulevaisuuteen

Kirjoitettu 18.02.15
Esseen kirjoittaja: Ville Komaro
Kirjapisteet: 3
Kirja: Matkaopas tulevaisuuteen
Kirjan kirjoittaja: Elina Hiltunen
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Matkaopas tulevaisuuteen –Elina Hiltunen

Intro

Edellisessä esseessäni viittasin MT:ssä kiinnostuneisiin asioihin ja yksi kontaktikerroista käsitteli tulevaisuuden trendejä ja trendejä yleensä. Se oli mielestäni jälleen kerran yksi parhaista oppimiskokemuksista tähän mennessä ja siitä kerrasta asti on jäänyt kaivelemaan se, että olisi pitänyt ottaa asioista enemmän selvää. Minua kuitenkin kiinnostaa miten voisi olla se mies, josta joskus puhuttaisiin, että hän oli aikaansa edellä. Haluaisin luoda jotain jollekin kohderyhmälle, mitä he eivät edes vielä tiedä tarvitsevansa. Osittain myös ajan hermolla pysyminen vaatii jonkinlaisia tulevaisuuden haistelemisen taitoja, niin niitä lähdin tästä kirjasta hakemaan.

Muutos

Kaikki lähtee kuitenkin muutoksesta. Tulevaisuusajattelun kolme keskeistä tehtävää ovat: Ennakointi, innovointi ja kommunikointi. Omasta mielestäni muutos ja tulevaisuuden ennakointi lähtee nykytilanteesta ja nykytarpeista, jotka eivät ole täysin tyydytettyjä. Esimerkkinä vanha kunnon Henry Ford. Ihmisillä oli hevoset, mutta ihmiset ja ympäristö kaipasi jotain nopeampaa, jotain parempaa. Ihmiset saattoivat sanoa tämän jopa ääneen, mutta kukaan ei osannut varmasti odottaa, että innovaatio olisi auto, vaan ehkä pikemminkin nopeampi tai useampi paikkainen hevonen.

”Jos olisin kysynyt ihmisiltä, mitä he haluavat liikkumiseen, he olisivat todennäköisesti sanoneet, että nopeampia hevosia.” ­–Henry Ford

Kirjan mukaan muutos ei ole yksinkertainen käsite, vaan se pitää sisällään suuremman käsitejoukon. Krznaricin mukaan muutosta tarkastellessa kiinnostavia näkökulmia ovat seuraavat:
– Kuka tai mikä liittyy muutokseen (esim. yksittäinen toimija tai valtion instituutti)?

– Mitä strategioita käytettiin, jotta muutos saatiin aikaiseksi?

– Mitkä asiasisällöt vaikuttivat muutoksen tapahtumiseen (esimerkiksi kaupungistuminen, valtasuhteet)?

-Minkälainen oli itse muutosprosessi?

Alla näkyvässä kuvassa on esimerkkejä erilaisista muutoksista ja miten ne eroavat toisistaan.

 

Kirjan mukaan ennakoinnin kannalta haasteellista on tietää muutoksen suunta ja sen nopeus.

Muutosteorioita

Seuraavaksi nostan kirjasta muutamia muutokseen liittyviä mielenkiintoisia teorioita, joista voisi olla hyötyä jos haluaisi itse olla mahdollistamassa muutosta.

Malcolm Gladwellin ”leimahduspisteteoria”

Gladwell vertaa leimahduspisteteoriallaan muutoksen etenemistä epidemian syntyyn. Lähtökohtana se, että muutos voi lähteä yhdestäkin ihmisestä ja levitä epidemiamaisesti.

”Harvojen laki: yhteiskunnan muutosten alkamiseksi muutamien valikoitujen ihmisten täytyy alkaa toteuttaa muutosta.”

Gladwell luettelee vielä tällaiselle ihmistyypille ominaisia piirteitä, mutta oleellista tässä teoriassa on se minun oman ennakointini kannalta, että jos pidän silmät ja korvat auki ja seuraan muuallakin kuin Suomessa alkavia nopeasti leviäviä uusia tuulia niin voin haistaa tulevaisuuden bisneksen, koska tunnetusti Suomeen kaikki tulee ainakin 10 vuotta myöhässä niin jääpähän aikaa suunnitteluun!

Maagiset viisi prosenttia

Tutkijoiden mukaan ihminen toimii hyvin paljon samalla tavalla kuin muutkin eläimet (anteeksi lukija, jos kuvittelet olevasi jotain enemmän kuin evoluutiossa ilman kirjoitustaitoa jääneet). Kirjassa kuvaillaan kuinka 300 ihmisellä tehtiin ”liikkumiskoe”, jossa ihmiset saivat liikkua vapaasti salissa, mutta eivät saaneet kommunikoida. Kokeen seuraavassa vaiheessa haluttiin saada joukko muuttamaan suuntaa ja viisi ihmistä käskettiin kulkemaan eri suuntaan. Ei vaikutusta. Sitten käskettiin kymmenen muuttamaan suuntaa (5%) ja loppu joukko alkoi seurata tämän ihmisryhmän liikkeitä.

Siis miten mahtavaa! Teoriassa ei tarvitse saada kuin maailmasta viisi prosenttia ihmisistä tekemään niin kuin sinä haluat. Tai käyttämään sinun tuotettasi, niin muut seuraavat perässä! Näin taisi käydä Saksassakin Nazi-Saksan aikaan.

Innovaation diffuusioprosessi ja muutoksen S-käyrä

Edellisiä teorioita tukien tämä alla kuvassa oleva teoria käsittelee sitä, miten uusista asioista tulee massojen omaksumia juttuja. Itselläni heräsi ensimmäisenä tästä teoriasta mieleen erilaiset trendikkäät #hastagit esim. itsellänikin kovassa käytössä oleva #kova. Alkuun näin sen Kämäräisellä käytössä enkä juuri kellään muulla. Nykyään sitä näkee siellä ja täällä kovassa käytössä. Sitten on tietysti se poppoo joka inhoaa näitä kaikkia. Myös artistien, yritysten ja tv-formaattien huomaan käyttävän hastageja ja heillä on hyvin tämän tyyppinen tapa levittää hastageja ihmisten tietoisuuteen ja käyttöön ja tätä kautta tietenkin lisätä hastagin edustaman asian tunnettuutta. Huippua kun ymmärtää hieman sitä, mitä ympärillä tapahtuu.

Muutoskäyrä heikosta signaalista trendiksi

Yllä olevan kuvan mukaan muutos esimerkiksi yhteiskunnassamme on tapahtunut kun siirryimme maatalousyhteiskunnasta teollistuneeseen yhteiskuntaa ja niin edespäin. Pitänee siis alkaa seuraamaan mitä tapahtuu digitalisoitumisen, internetin ja nykyisen SOMEn jälkeen. Mistä pilkistää seuraavat heikot signaalit, johon voisi tarttua ja josta voisi tehdä bisnestä. Parhaan palan saavat kuitenkin ne, jotka ovat kakulla ensimmäisten joukossa. Teimme aikanaan MT:ssä tulevaisuuden trendien haisteluun liittyvän treenisession. Yksi asia mikä voisi tästä kirjasta mennä käytäntöön olisi se, että kävisimme samantyyppisen treenin oman tiimin kanssa nyt pari vuotta myöhemmin. Siihen voisi hyvinkin liittää jonkun tai joitakin projekteja ja miettiä sen esim. projektin toimialalla näkyviä heikkoja signaaleja uusista tuulista.

Tulevaisuuden ennustaminen

Meinasin jo innostua kunnes heti kappaleen alussa Elina Hiltunen toteaa kylmästi ettei tulevaisuutta voi ennustaa. Ja koska minäkin olen siitä hyvin skeptinen, niin jätän tämän palan kakkua ekonomeille enkä tuhlaa omaa enkä tämän esseen lukijan aikaa. Mennään mieluummin siihen, että mitä vien käytäntöön! Niin kuin jo aiemmin mainitsin: Treenit, jossa haistellaan tulevaisuuden trendejä ja heikkoja signaaleja. Mietitään sitä vielä jonkin projektin avulla niin, että jos saamme tuloksia niin saisimme ne vielä käytäntöön asti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!