Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mediatrendit 2017, ole merkityksellinen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin trendejä tulevaisuudessa

Kulutamme enemmän mediaa kuin koskaan. Markkinointi on osana mediaa ja on sisällytetty ihmisten mediakäyttäytymiseen. Sanoma julkaisi mediatrendit 2017 raportin toukokuussa ja se on Suomen suurin mediakäyttäytymisen raportti. Tässä tiivistettynä pääkohdat raportista lisättynä omin ajatuksin.

AITO – Ihmise hakevat enemmän ja enemmän elämänmakuisempia sisältöjä. Sisältömaku hakeutuu kohti aitoutta ja rehellisyyttä – elämänmakuisia, suodattamattomia ja samaistuttavia sisältöjä – kohti epätäydellisyyttä. Kiiltokuvat ja täydellisyys ei enää toimi mainoksissa kuten ennen.

LIIKE – eli miten ihmiset, kanavat, ja sisällöt ovat jatkuvassa liikkeessä. Mediakäyttö tapahtuu yhä enemmän liikkeessä, sisältöjä hetkittäisesti pitkin päivää kuluttaen. Mobiili valtaa osuutta sisältöjen käyttökanavana, desktop jää enemmän työkäyttöön. Videot kasvattavat yhä suosiotaan varsinkin mobiilikäytössä.

MEDIA 360+ – eli kaikkialla läsnä oleva media. Median tavoittavuus on suurempaa kuin koskaan, mutta entistä monimuotoisempana. Brändit tavoittavat ennätysyleisöitä monikanavaisesti, useampaan paikkaan jakutuneena. Puhelin kulkee aina mukana, saman sisällön voi tuoda ulos myös televisiosta ja tabletista. Näytön koon hyödyntäminen saman sisällön kanssa on tulevaisuutta. Tuttu sisältö näyttääkin uuden puolen esimerkiksi tietokoneelta kuin puhelimesta.

HELPOMPAA ELÄMÄÄ – eli avuliaat ja palvelevat sisällöt. Hälyn lisääntyessä ja kiireen voimistuessa medialta ja mainostajilta kaivataan entistä enemmän auttamista. Varsinkin artikkelisisältöjen on oltava kiinnostavaa ja kerrottava asiasta jos halutaan ihmisten lukevan tekstit. Mitä helpommin kuvat ymmärretään sitä paremmin ne tehoavat. Ihmiset eivät jaksa keskittyä uuteen asiaan kovin kauaa. Ehkä 5 sekunnin etsinnällä löytyykin joku joka kertoo asian helpommin?

 

Sinäkin haluaisit asioiden olevan mahdollisimman helppoa”

 

LAADUN NOUSU – eli luotettavien brändien ja laatuviihteen arvostus. Laadukkailla sisällöillä luodaan brändimielikuvaa ja laadukkaat brändit erottuvat tulevaisuudessa entistä enemmän “merkityksettömistä” brändeistä. Mielikuvat nousevat ostosten päätöksen tueksi entistä enemmän kilpailun kiristyessä.

MERKITYKSELLISYYS – eli henkilökohtaisesti tärkeät sisällöt. Ihmiset voidaan tavoittaa tarkemmin kohdennetuilla sisällöillä Suhde sisältöihin tulee olemaan tulevaisuudessa entistä henkilökohtaisempi. Oma kohderyhmä pitää siis tuntea erityisen tarkasti, jotta myös sisältö osataan tehdä heille paremmin.

IHMINEN IHMISELLE – Ihmiset ja brändit voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Yhteistyö yritysten välillä kannattaa tuoda esille. Ihmisten välillä Word Of Mouth kulkee verkossa nopeasti joten ihmisten positiiviset kertomukset toisille ovat yhä edelleen paras mainos.

TUNNELMA – Sisällön ei pidä olla vain tunteita herättävää vaan rakentaa ympärilleen tunnelmaa. Myöskään yksi sisältö ei uppoa kaikille. Jos haluat tehdä vaikuttavuutta, se tarkoittaa että toiset vihastuvat kun toiset ihastuvat. Live with that.

Nämä trendit toimivat niin suurissa kuin pienissäkin yrityksissä tai vaikka yksittäisen ihmisen blogissa. Luovat uudet ratkaisut mm. tarinan jatkumisessa eri laitteiden välillä tuo elämyksiä jotka erottuvat massasta. Asiassa kuin asiassa tärkeintä tulevaisuudessa on asiakaskokemus, sillä etkö sinäkin tahtoisi asioiden kulkevan ja olevan mahdollisimman helppoa?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!