Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Medici-ilmiö

Kirjoitettu 03.09.17
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 3
Kirja: medici-ilmiö
Kirjan kirjoittaja: frans johansson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi ihminen ajattelee usein samalla tavalla?

Meidät opetetaan ajattelemaan tietyllä tavalla ja tietyn etiikan mukaan. Pieni lapsi ihmettelee ja kyselee kaikkea. “Äiti, miksi hampaat täytyy harjata?” “Äiti, miksi jälkiruoka syödään ruuan jälkeen, eikä ennen ruokaa?” Vanhempana sitä ei enää edes ajattele, että miksi, sillä niin vaan tehdään. Kyllähän jälkiruuan voi syödä, ennen ruokaa, enkä usko, että sille on mitään kunnon syytä, että se tehdään niin kuin tehdään.  Emme vaan osaa enää ihmetellä.

Uudet ideat syntyvät, kun saadaan yhteen mahdollisimman heterogeeninen joukko ihmisiä. Nämä ihmiset ovat oppineet ajattelemaan eri tavoin. Eri ikäiset, maalaiset tai kulttuureista tulevat ihmiset tapaavat ja syntyy uusia ideoita. Jokaisella kulttuurilla on omat toimintatapansa, joista joku toinen voi ammentaa itselleen jotakin uutta.  Asioita katsoo eri valossa. Se mikä sinulle on arkipäivää, on jollekin toiselle täysin outoa. Kun jokin on täysin outoa, olemme pois mukavuusalueeltamme. Muiden tekemisiä ihmetellessä saattaa syntyä jopa radikaalejakin ideoita.  Koskaan ei saisi tyytyä siihen, että meillä nyt vaan tehdään näin, vaan pitäisi osata ammentaa muilta ja ihmetellä – niinkuin pieni lapsi.

Kirjassa kerrottiin myös assosiaatio esteistä, jotka estävät luovuutta. Siitä, kun joku sanoo sanan sää – sinä ajattelet sadetta tai vaikka pilviä. On ihmisiä, joilla nämä assosiaatiot eivät ole yhtä tavanomaisia. Muistan, kun Team Up tapahtumassa meille annettiin sanoja, ja kaikkien piti kirjoittaa siitä mieleen tulevia asioita. Huomasi helposti, että joukossa suurimmalla osalla löytyi yhtäläisyyksiä toisten kanssa, kun taas toisilta ei löytynyt mitään samaa muiden kanssa. Nämä ihmiset ovat luultavasti erityisen hyviä ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Miten esteistä sitten pääsisi eroon? Minä uskon, että useimmat innovaatiotyökalut toimivat siten, että pystyisit ajattelemaan vähän boksin ulkopuolelta, mutta yksi mikä tuli mieleeni on se, että ajatellaan jonkun toisen persoonan kautta ”Miten Aku Ankka ajattelisi”.

Meille on tulossa tänä syksynä 24 tunnin innovointisessio eli synnytys. Keksimme siis ratkaisun toimeksiantajan antamaan ongelmaan. Me emme ole enää kovin toisistamme erottuva porukka tai tunnemme toistemme ajattelun aika hyvin. Toisaalta taas osaamme käyttää vahvuuksiamme hyväksi tehdessämme innovointia. Minä pystyn tuottamaan paljon ideoita. Minä voisin ylpeänä verrata itseäni pikku lapseen. Kyselen paljon ja keksin paljon ratkaisuja ja siten vien hommaa vauhdilla eteenpäin.  Siinä on siis minun vahvuuteni. Ilarilla on hieman sama vahvuus, sillä hänkin on hyvä “to think outside of the box”. Samuli on rauhallinen ja uskon, että hänen vahvuutensa on kuunnella asiakasta ja kerätä meiltä parhaat ideat hänelle, Venla on oiva kiteyttäjä ja epäilijä, ettei ihan mitä tahansa lähdetä viemään eteenpäin. Marien vahvuus on ehdottomasti kultainen keskitie, hän pystyy kuuntelemaan kaikkia ja luomaan sieltä ratkaisuja. Jokaisella meistäkin tässä pienessä porukassa on siis paikkansa, kun luomme uutta. Kaikki meistä antaa erilaista näkökulmaa asioihin. Siitä huolimatta meidän täytyy leikkiä hetki lapsia, jotta jokainen meistä voisi tuottaa hulluja ideoita. Tarkoitus on kuitenkin luoda sellainen ratkaisu, joka ei asiakkaalle itselleen ole tullut mieleen.

 

Viime vuonna järjestimme 24H synnytykset valmistuvalle tiimille Intolle. Muistan muutamista Inton ratkaisuista, että palautteena oli liian tavanomaiset, vaikkakin aika käytännölliset ideat. Asiakkaat ovat kuitenkin hakemassa meiltä oikeasti villejä kortteja. Eikai kukaan halua maksaa siitä, minkä itsekin olisi keksinyt. Täytyy kuitenkin keksiä myös käyttökelpoisia ideoita. Me emme saa ajatella liikaa asiakkaan puolesta. Minä olen oppinut, että en saa ajatella asiakkaan rahapussia. Asiakas itse määrittää ostaessaan, että missä menee raja. Se harvoin on siinä, missä hän itsekään luulee sen olevan, jos syntyy oikeasti hyviä ideoita. Lisämyyntiä siis vaan niin pitkään, kunnes tulee ei. Tietenkin tässä täytyy olla hienovarainen. On epäkohteliasta tuputtaa asioita tai heitellä ideoita ihan jostain pilvien toiselta puolelta, jos asiakas ei niitä selvästi voi ostaa.

 

Miten me tälläisenä pienenä tiiminä voitais luoda tarpeeksi hulluja ideoita? Voi olla, että fiksuinta olisi – tietenkin toimeksiannosta riippuen – haastatella yrityksen asiakkaita ja kerätä sieltä dataa/ideoita/kokemuksia. Monena vuonna olen huomannut synnyttävän tiimin tehneen virheen siinä, että liian myöhäisessä vaiheessa on kyselty asiakkaalta palautetta tai otettu vastaan muilta tiimiyrittäjiltä ideoita. Sen vuoksi loin meille muistilistan synnytystä varten näiden ajatusten pohjalta.

 

  • Muista tehdä taustatyö kunnolla.
    • ota selvää asiakas/käyttäjäkokemuksista.
    • Ota selvää yrityksestä, ja siitä mitä he ovat asian eteen jo tehneet.
    • Kuuntele asiakasta, kirjoita ylös ja muista nämä!
  • Kerää mahdollisimman paljon ideoita eri ideointityökalujen avulla.
    • Muista, että ideoidessa mikään idea ei ole huono, mitään ei tyrmätä.
    • Kysy ideoita myös muualta.
  • Muista pitää taukoja ja muista käydä ulkona.
    • Pitäkää esimerkiksi ideointi lenkki, jossa kaikkien ajatukset tuulettuvat, keho vetreytyy ja ideoita syntyy paremmin.
  • Kysy palautetta
    • Hanki pieni ryhmä täysin ulkopuolisia, esimerkiksi akatemialaisia sparraamaan ideaa, sen kehtysvaiheessa.
    • Pyydä myös asiakas käymään ja sparraamaan ideaa, jos mahdollista.
  • Muista viedä käytäntöön
    • Miten idea oikeasti toimisi vai toimisiko ollenkaan?
    • Asiakas (ehkä) arvostaa, jos asioita on oikeasti laskettu ja aikataulutettu.
    • Muista laittaa perään tarjous!
  • Muista presentaatio
    • Myös se, miten myyt on tärkeää.
    • Ota lavalle se, kuka puhuu vielä selkeästi ja johdonmukaisesti myös aamulla.
    • Älä tee lavashowsta liian hauskaa/show tyylistä, vaan panosta lyhyeen ja ytimekkääseen sisältöön.
    • Muista vedota tunteisiin, mikäli se on mahdollista.
    • Tarinallista asiasi.
  • Nuku, jos siltä tuntuu. Luultavasti se on ihan fiksua.

 

Tässäpä tämä lista, minkä uskoisin hieman jäsentävän ja helpottavan myös meitä. Helposti tällaiset tavalliset asiat unohtuu pitkään valvoessa. Täytyy siis muistaa tulostaa kyseinen lista ja ottaa mukaan 24H synnytykseen. Listan tulostamisen lisäksi, voisi olla hyvä, että meiltä löytyy tämä kirja myös lainattuna, sillä kirjassa on paljon työkaluja luovuuden käyttämiseen ja ideointiin.

Yksi idea mikä minulle tuli tässä kirjoitellessa 24:siin tänä vuonna. Mietin, että entä, jos meillä olisi Aiton kanssa IOD tyylinen kilpailu, jossa paremman ratkaisun keksinyt voittaa palkinnon. Se voisi olla aika jännittävää ja olisi siistiä, jos vielä molemmat tiimit saisi kuitenkin edes vähän rahaa koitoksesta. Tuntuisi liian epäreilulta tehdä himona töitä ja toinen vetäisi koko potin nenän edestä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!