Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Meikäläiset, Akatemialaiset.

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Ibrahim Sekersöz
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Timo Lehtosen kirjoittaman Tiimiakatemia – Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi kirjan ja kirjoitin siitä reflektion peilaten oppimistyyliini. Tarkoituksena on myös verrata sitä espanjalaiseen Walkinn tiimiyritykseen.

 

Rankan 25 tunnin matkustamisen jälkeen joista kahdeksan viimeistä tuntia bussissa nukkuneena ja hostellissa kolmen tunnin torkkumisen jälkeen. Ei kyllä ollut kovinkaan virkeä olo siinä kello yhden aikaan päivästä. Kostean kuuma ilma aiheutti stressiä ja perille päästyämme ei se kyllä kovinkaan kummoinen paikka ollut vaikka kaikki muut olikin sitä mieltä, oli se hieno joo mutta ei se mikään maatajärisyttävä ollut. Toimitilat oli heillä käytännössä HUB Madridin tiloissa, josta on varmasti tosi paljon hyötyä joten plussat siitä.

 

Ymmärsin kyllä että minkä takia ne baskit ooikein riehuvat kun tulevat tänne. Ensinnäkään siellä ei ollut kuin muutama tiimiläinen vastassa ja muut oli ”asiakas käynnillä”. Niitä pitäisi olla noin parikymmentä tiimissä, mutta paikalla sen 4 päivän aikana oli noin 5 tyyppiä meidän kanssa ja loput varmaan sit siellä asiakas käynneillä edelleen. :D…….. Ei meistäkään loppupeleissä kauhean moni vietä aikaa ulkomaalais vieraittemme kanssa, et vähän peiliin katsomista jokaisen kohdalta

 

Treenitilanteessa varsinkin meni hermo! Niillä oli kaikilla puhelimet kädessä, jopa valmentajilla. Ja ne vaan siinä näpräsivät puhelimiaan koko reenin ajan eikä keskitytty hirveästi kun joku puhuu, vähän niinkuin ylä-asteella luokan takapenkkiläiset. Meillä ei hirveästi sallita tuommoista, kun rupee miettimään niin ei mitenkään pystyis sietämää tuommoista enää tässä vaiheessa. Eikä se lopu vielä siihen! Dialogiringissä sitten reenien aikana niin koko-ajan joku kulki siitä ovesta sisään ja ulos, sekä myöhässä reeneihin. Meillä kun teet tuollaista niin lennät aivan varmasti pihalle! Okei ne on viidettä sukupolvea mutta kuitenkin jotain rajaa et sinä nyt voi tuolla tavalla häiritä sitä dialogi tilannetta. Pitää kuitenkin kunnioittaa toista ihmistä ja antaa tilaa ja rauhaa kertoa oman asiansa tai mielipiteensä.

 

Ihmettelen että minkä takia heitä ei kiinnosta heittäytyä mukaan kunnolla kun heidän vanhempansa joutuvat maksamaan heidän opinnoistaan noin 8000-8500€ vuodessa. Miksei sitä käytä sitten hyödyksi vaikka ostamalla omenapuita ja kasvattamalla ne ja myymälä omenat sitten kauppiaille? Tuolla menolla menee rahat hukkaan eivätkä he oikeasti opi siellä mitään. Noita tiimin valmentajia pitäisi kyllä kouluttaa kunnolla ihan perus kunnioituksesta lähtien. Samalla tavalla heitä pitäisi opettaa rakentamaan hiekkalaatikkoon rajat että tiedetään mitä ei oikeasti saa tehdä asiallisiss tilanteissa. Tuommoisia asioita ei pitäisi edes opettaa kellekkään, sen pitäisi olla itsestäänselvyys että miten käyttäydytään asiallisesti.

 

Toisaalta ymmärrän kyllä miksi heillä ehkä menee noin huonosti. Koska heillä ei ole mitään kunnon vertailu pohjaa, ei ole niitä vanhempia tiimiyrittäjiä keltä ottaisi mallia. Meillähän opitaan niin että kokeillaan ensin ja katsotaan mitä tapahtuu. Jonka perusteella colleega tiimiyrittäjä päättääkin olla lähtemättä siihen, kun se ei ollut kannattavaa. Me pohdimme tosipaljon mitä meidän edeltäjämme ovat tehneet vastaavanlaisissa tilanteissa, mutta heillä taas ei ole sitä mahdollisuutta niin ymmärrän kyllä että se vie oman aikansa ennenkuin he tottuvat tähän oppimismetodiin ja tähän systeemiin. Me teemme myös paljon motorolaa ja katsomme että mikä meni hyvin, mikä huonosti, mitä opimme ja mitä viemme käytäntöön. Mielestäni tämä on erittäin hyvä työkalu, jonka perusteella voi kehittää omaa toimintaansa kyllä uskomattomankin paljon.

 

Me teemme myöskin käytännössä paljon työtä ja teoriaa etsimme siinävaiheessa kirjoista kun omasta tietopääomaastamme ei löydy riittävästi tietoa aiheesta. Meillä on myös dialogitilanteet eli niin sanotut treenit joissa pyrimme jakamaan tietoa ja mielipiteitä, sekä vastaanottamaan uutta tietoa ja mielipiteitä muilta ihmisiltä. Tarkoituksena treeneillä on myös varmaan luoda luottamusta tiimiläisten välillä sen yhteisen keskustelun kautta eli niin sanotun dialogin avulla. Oikeat asiakastapaamiset antavat oikean käsityksen siitä tilanteesta ja luovat mahdollisuuksia tulevaisuuden varalle. Mielestäni useamminkin voitaisiin käydä asiakkaissa, eikä sitä tuotetta tarvitsisi kehitellä yksin toimistossa. Helpoin tapa olisi mennä kysymään suoraan asiakkaalta että mitä te kaipaisitte ja paljonko olisitte valmiit maksamaan siitä? Eikös siinä vaiheessa meillä ole valmis ja alkuunsa hinnoiteltu tuote jota voimme jo valmiille yritykselle lähteä myymään joka olisi jo valmis ostaman?

Ibrahim Sekersöz
Osuuskunta Idealeka
040-1562850
ibrahim.sekersoz@idealeka.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!