Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Joona Takkula

Menesty Digimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 27.03.20
Esseen kirjoittaja: Joona Takkula
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menesty Digimarkkinoinnilla
Kirjan kirjoittaja: Minna Komulainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minä digimarkkinoijana

Vuodenvaihteessa asetin itselleni oppimissopimukseen tavoitteen, että oppisin vuoden 2020 aikana hyväksi digimarkkinoijaksi. Samalla halusin oppia luomaan verkkosivuja, jotka tuntuu olevan yksiselitteisesti tänä päivänä jokaiselle yritykselle tärkein ja oleellisin käyntikortti.

Viime kesänä vastasin Rantakioski Mahlan markkinoinnista, mikä pohjautui hyvin pitkälti someen luotuun sisältöön. Opin luomaan erilaista sisältöä kioskin Facebook- ja Instagram-tileille. Nyt ajatus on kuitenkin ollut oppia tekninen osaaminen digimarkkinoinnin alalta; kuinka teen maksettua Facebook-mainontaa ja miten opin seuraamaan analytiikkaa mainosten takaa, ja etenkin kuinka opin luomaan myyviä mainoksia.

Digimarkkinointia ja verkkosivujen tekemisen taitoja ei tietystikään opi muuten kuin tekemällä. Olen lukenut paljon oppaita ja artikkeleita liittyen aiheeseen, katsonut webinaareja ja pyytänyt vinkkejä kokeneemmilta ammattilaisilta, mutta silti fakta on se, että konkreettista tekemistä on. Toki koen, että jonkinlainen pohjatieto mitä olen saanut kartutettua, on auttanut pääsemään alkuun.

Puskamestarit

Elämme tällä hetkellä haastavaa aikaa korona-viruksen luoman paineen ja erilaisten rajoitusten vuoksi, jotka ovat vaikuttaneet paljon myös Tiimiakatemialla suunniteltuihin projekteihin, mutta iloiksemme voin todeta, että Puskamestarit on tulossa edelleen! Minulla on ollut alusta asti kaksi suurinta syytä projektin tekemiselle; digimarkkinoinnin taitojen opettelu, sekä itseni työllistäminen kesän ajaksi. Alkuvuodesta sain itselleni mahdollisuuden tehdä asiakkaalle verkkosivut, johon tietysti tartuin. Nettisivu-projekti on nyt loppusuoralla ja odottaa enää muutamia lisätietoja asiakkaan puolelta. Tämä ensikosketus WordPressin maailmaan on helpottanut Puskamestareiden omien sivujen luomista todella paljon, koska jotain tarttumapintaa on jo aiemmin ollut. Tietysti verkkosivujen luomisessa apuna on ollut nopean avun pyytämiseksi kaikille tuttu Youtube, sekä omat tiimiläiset – etenkin meidän IT-velho Ville.

Tässä vaiheessa kun kevät etenee kovaa vauhtia, on täytynyt tehdä suunnitelmia pihanhoitoprojektin aloittamiseksi.

Digistrategian luomisen yhdeksän askelta: CASE Puskamestarit

1. Aseta tavoitteet

“Ensin sinun on määriteltävä, mitä tavoittelet verkossa ja sosiaalisessa mediassa.”

Uutena pihanhoitoalan toimijana tavoitteeni on tietysti luoda ja kasvattaa näkyvyyttä, sekä tietoisuutta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tässä vaiheessa muistuttelen itselleni jatkuvasti sitä, että: “Ei Puskamestareita vielä tässä vaiheessa tiedä. Mitä aiot tehdä asialle?”. Jos mietitään mikä aivan perimmäinen tavoitteeni verkon ja sosiaalisen median näkyvyydellä on, se on tietysti uudet asiakkaat ja sitä kautta tuleva myynti. On selvää, että varsinkin uutena toimijana tarvitsen asiakkaita, ja erilaiset digialustat ovat yksi vaihtoehto niiden hankkimiseksi.

2. Ota käyttöösi ostajapersoonat

“Ostajapersoonat auttavat sinua löytämään kanavat, jossa he viettävät aikaa, ja havaitsemaan, mistä he pitävät ja mistä he eivät innostu.”

Olin alunperin laatinut esimotorolaa ja Business Model Canvasta tehdessä hahmottelemani kohderyhmän, eli pihapalveluiden potentiaaliset asiakasryhmät. Rajasin kohderyhmän karkeasti tähän tyyliin; nainen 35-65v, asuu Jyväskylässä omakotitalossa. Kohderyhmä oli siis liian laaja, eikä tarkempia ostajapersoonia oltu luotu vielä siinä vaiheessa. Sainkin tästä hyviä kehitysehdotuksia tiimiltä, kun tätä ideaa esittelin eräissä treeneissä.

Hahmottelin palveluille kolme eri ostajapersoonaa, joissa käytin tarkentavia kysymyksiä liittyen mm. tuloihin, asuinpaikkaan ja -muotoon, perheeseen, harrastuksiin, eri somekanavien käyttöön. Laadittujen ostajapersoonien avulla voin luoda ja kohdistaa erilaista mainontaa eri tyyppisille ihmisille. Esimerkkinä Petri arvostaa ammattimaisuutta ja helppoa asiointia, jolloin ostamisen tulee olla helppoa ja palvelun hyödyt näkyvillä nopeasti mainoksessa. Marjan ostopäätöstä helpottaa se, että hän kuulee myös muiden käyttäneen Puskamestareiden palveluita. Sen vuoksi referenssien ja esimerkiksi “ennen ja jälkeen” -kuvien myötä ostopäätöstä voi hänen kohdallaan edesauttaa. Toki tässäkin pätee erityisen hyvin yksi lause, jonka olen monen digimarkkinoijan suusta kuullut: “testaa, testaa ja testaa”.

3. Valitse oikeat kanavat

“Aluksi kannattaa valita yhdestä kahteen kanavaan, joihin alat tuottaa sisältöä.”

Koen, että Facebook on oleellisin kanava markkinoida pihanhoitopalvelua tänä päivänä. Se on edelleen maailman suosituin sosiaalinen media, vaikkakin Instagram ja monet nousevat tähdet – kuten Tiktok – kehittyvät valtavasti eteenpäin. Koen, että Facebook on käytetyin kanava Puskamestareiden ostajapersoonien keskuudessa pitäen sisällään sekä työssäkäyvät perheelliset, että jo ikääntyneet vanhemmat ihmiset. Facebookin Business Manager mahdollistaa mainosten tarkan kohdentamisen. Voin kohdentaa mainoksia mm. tietyn ikäisille, tietyllä alueella asuville, tai tietyistä asioista pitäville käyttäjille. Samalla yrityksen Facebook-sivulle saa koottua kaikki oleelliset tiedot yrityksestä ja esimerkiksi sen tuottamista palveluista. Odotan kovasti, että pääsen kokeilemaan sitä käytännössä ja oppimaan mainosten kehittämistä sen tuoman analytiikan avulla.

Olen miettinyt myös Instagramin käyttöä. Instagram on loistava alusta näyttää käyttäjille kuvia siitä, millaisia tuotteita myyt. Puskamestareiden kohdalla Instagram voisi olla hyvä kanava näyttää tuloksia siitä, millaiselta esimerkiksi pensasaidat saadaan näyttämään kun niiden ylimääräinen kasvu leikataan pois. Instagram voisi osaltaan toimia eräänlaisena näyteikkunana palveluiden tuloksista.

Tässä vaiheessa olen luonut Puskamestareille jo oman Facebook-sivun, mutten ole vielä julkaissut sitä. Olen tässä vaiheessa täyttänyt tarvittavia tietoja sivulle, sekä luonut mm. Canva-ohjelmaa apuna käyttäen erilaisia kuvituskuvia sivua varten. Odotan, että saan verkkosivut ensi viikolla valmiiksi, jonka jälkeen myös Facebook-sivu julkaistaan ja markkinointi sen puolelta alkaa. Kuten Minna Kolehmainen kirjassaan toteaa: “Luo aluksi toiminnan perusta: tee myyvät ja mobiilioptimoidut nettisivut, ennen kuin alat mainostaa sosiaalisessa mediassa.”

4. Tee idealista

“Houkuttelevan sisällön luoti alkaa otsikosta.”

Nyt kun markkinointi tulevan kesän projektin osalta alkaa, täytyy minun tehdä pohjatöitä mainosten suunnittelun osalta. Kuten kirjassa kerrotaan, kannattaa luoda idealista etukäteen, josta on helppoa poimia yksittäisiä ideoita aina kun sen mainostaminen on esimerkiksi ajankohtaista. Olen jo pitkään alkutalvesta saakka kerännyt puhelimen Evernote-sovellukseen asioita ylös, jotta muistan ne myöhemmin. Tällä hetkellä idealistalla on mm. erilaisia videoita, joissa kerron mistä Puskamestareiden tarina sai alkunsa, video jolla kerron mitä yritys tarjoaa, erilaisia tunteita herättäviä otsikoita mainoksiin, kuten “rehottaako puskasi”. Okei, näitä täytyy vielä hiukan miettiä, ettei astuta tietyn mauttomuuden rajojen yli, mutta pointtina kuitenkin sen, että räväkkä otsikko ohjaa lukijan katsomaan mainoksen loppuun saakka. Ja kuten mm. Jari Parantaisen Sissimarkkinointi -kirjassa kerrottiin, mainos ei ole hyvä, ellei se herätä sekä negatiivisia että positiivisia tunteita vastaanottajissa.

Minulle uusi tieto oli, että projektiin tai tarjottavaan palveluun liittyviä avainsanoja voi kirjoittaa esimerkiksi word Tooliin, Buzzsumo- tai Topsy-hakusanaohjelmiin ja saada sitä kautta informaatiota eri hakusanoihin liittyen.

“Esimerkiksi Buzzsumo näyttää suosituinta sisältöä hakusanalle ja järjestelee sisällöt somejakojen määrän mukaan.”

Näitä työkaluja täytyy käyttää hyväksi tässä vaiheessa, kun suunnittelen ja alan toteuttaa markkinointia. Suosittuja hakusanoja voisivat varmasti olla kevään mittaan ajankohtaiseksi tulevat: “pensasaita, nurmikon leikkaus, terassin kunnostaminen” yms.

5. Kiinnitä asiakkaan huomio osuvalla otsikolla

“Suurin osa, 80% someseuraajista lukee otsikon, ja vain 20% päätyy sisältöön asti.”

Otsikko ei saa olla liian pitkä, eikä myöskään liian lyhyt; 6-13 sanan otsikkoa pidetään usein sopivana. Jos saan keksittyä sisältöihin houkuttelevia otsikoita, parantaa se varmasti mainosten ja sisältöjen tavoitettavuutta. En koe, että pihanhoitoala olisi erityisen mediaseksikäs tai sen sisältö näin yleisesti kiinnostaisi ihmisiä erityisen paljon. Sen vuoksi erilaista sisältöä täytyy kokeilla ja tehdä sen perusteella johtopäätöksiä ja mahdollisia muutoksia. Kirjassa tuli esille ns. A/B-testaus liittyen esimerkiksi Facebook-markkinointiin. Se tarkoittaa siis sitä, että on kaksi lähes samanlaista mainosta, mutta toisessa on esimerkiksi erilainen otsikko tai eri värinen teksti. Pienillä muutoksilla saattaa olla suuria vaikutuksia mainoksen tehokkuudessa. Testaamalla mainoksia erilaisilla sisällöillä tulen itsekin näkemään mikä toimii ja mikä ei. Sen myötä mainoksia pystyy kehittämään jatkuvasti, kun osaa rajata ei kiinnostavan sisällön pois kuluttamasta mainoseuroja.

Otsikon taikakaava: [numero tai koukuttava sana + adjektiivi + avainsana + lupaus].

6. Koukuta sisällöllä

“Sisällön tulee olla merkityksellinen lukijalle, luoda uutta arvoa, herättää tunnetta, luoda aikapainetta päätöksentekoon ja herättää uteliaisuutta.”

MATKA-sana muistuttaa, mitä sisällössä tulee olla, jotta se erottuisi:

M = Merkitys lukijalle

A= Arvo

T= Tunne

K= Kiire

A= Aitoa uteliaisuutta

Sisältöä rakentaessa on hyvä saada siihen sisällytettyä ainakin kolme ensimmäistä osa-aluetta: merkitys, arvo ja tunne. Pihanhoitoalalla kokisin tässä vaiheessa tärkeäksi, että tulen jakamaan erilaisia vinkkejä ja erilaista tietoa pihanhoitoon liittyen. Fakta on kuitenkin se, että todella moni tekee pihatyöt itse, eikä ole tottunut ulkoistamaan sitä yritykselle. Koen, että voin saada lisättyä uskottavuutta ja näkyvyyttä sen avulla, että esimerkiksi joka viikko jakaisin sosiaalisessa mediassa jonkun vinkin pihanhoitoon liittyen.

Lisäksi siinä vaiheessa, kun mainostan palveluitani, minun tulisi perustella kohta “arvo” esimerkiksi sillä, että asiakas säästää aikaa ulkoistamalla palvelun Puskamestareille. Täytyy siis tuoda esille se syy, miksi asiakkaan pitäisi ostaa palveluitani. Tuoda esille se arvo.

7. Sano se kuvin

“Visuaaliset viestit, kuvat ja videot saavat 60% enemmän huomiota, kuin pelkkä teksti, ja niitä jaetaan 40 kertaa enemmän.”

Tätä olen miettinyt paljonkin. Onhan se selvää kun miettii itsekin omaa somekäyttäytymistä, että erilaiset kuvat, videot ja infograafit kiinnittää huomion paremmin kuin pelkkä teksti. Olen itseasiassa melko laiska lukemaan tekstejä, varsinkin jos ne ovat liian pitkiä. Tässä vaiheessa ei siis saa mennä siihen lankaan, että olettaisi toisten ihmisten jaksavan lukea pitkiä tekstejä, vaan jakaa sisältöä enemmänkin visuaalisessa muodossa.

Pihanhoidossa olennainen osa visuaalista sisältöä voisi olla esimerkiksi se, että otan aina kuvan asiakkaan pihasta ennen työn aloittamista. Työn jälkeen kuvat otetaan samasta kuvakulmasta ja näin saan materiaalia, joista voin laatia sisältöä eri kanaviin, kuten esimerkiksi Facebookiin. Laadukkaita kuvia saan kuvattua jo pelkästään hyvällä puhelimella, mutta meillä on onneksi tiimillä kalustoa ja osaamista vaativampaa video- ja valokuvausta varten.

Esimerkiksi Facebook-sivun kansikuvaksi tein alla olevan kokonaisuuden. Mielestäni tämä on huomattavasti parempi kuin pelkästään teksti yksivärisellä pohjalla. Ruoho ja vihreä väri taustalla herättää huomion katsojassa ja se yhdistettynä logon alla lukevaan “Pihatyöt Jyväskylässä” tekee katsojalle selväksi sen, millä asialla yritys on. Lisäksi alla olevat yhteystiedot näkyvät selkeästi katsojan silmiin.

8. Lyö lukkoon sisällön luomista ja lähettämistä koskeva aikataulu

“Sisältömarkkinoinnissa onnistuminen edellyttää tarvittavien toimien aikatauluttamista.”

Mainosten ja erilaisten sisältöjen teko vaatii paljon aikaa. Sen vuoksi sisällön tekemiselle on syytä varata tietty aika viikko- tai päivätasolla. Olen tässä vaiheessa kirjannut kaikki ideat ylös, ja aina tietyn sisällön tullessa ajankohtaiseksi varannut sille ajan tietystä kohtaa viikkoa. Daniel Pinkin mukaan ihmisen vireystila on parhaimmillaan noin klo 8:00-12:00, sekä klo 18:00 eteenpäin. Silloin täytyisi hänen mukaansa tehdä luovaa työtä, mikä laittaa aivot ajattelemaan. Näiden aikojen välissä vireystila on matalampi, jolloin on syytä tehdä ns. suorittavaa työtä rasittamalla aivoja mahdollisimman vähän. Näin siis, mikäli työtä haluaa tehdä mahdollisimman tehokkaasti hänen mukaan. Ehkä voisin kokeilla jollain pidemmällä otannalla tätä tekniikkaa kun alan suunnitella sisältöä toden teolla.

Siinä vaiheessa kun sisältöä alkaa olla laadittu enemmän, on niiden julkaisua hyvä myös ajastaa etukäteen. Näin säästää pidemmällä tähtäimellä paljon aikaa, ja se onnistuu nykyään eri sovelluksilla ja taitaa onnistua itseasiassa jo pelkästään Facebookin sisäisilläkin työkaluilla. Tarkoitukseni on laatia ensi viikolla tarkempi aikataulu Puskamestareiden kohdalla etenkin huhtikuulle, jolloin tiedän millaista sisältöä minun täytyy alkaa päivittää eri kanaviin ja milloin. Sen jälkeen alan suunnitella sisältöä valmiiksi jo olemassa olevaa idealistaa ja aikataulua hyväksi käyttäen.

9. Vastusta kiusausta myydä

“Sosiaalisen median käyttäminen vain myynnin edistämiseksi on suurin virhe, jonka voit tehdä.”

Ihannesisältö: 80 % vuorovaikutusta ja 20 % myyntipuhetta.

Kesän projektin kannalta olisi tärkeää, että sisällöstä vain 20% olisi tarjouksia ja erilaisia mainoksia, ja vastaavasti 80% sisältöä, joka vastaa asiakkaan tarpeiden täyttämiseen, viihdyttämiseen tai muuhun vuorovaikutukseen. Onhan se totta, että monipuolisella vuorovaikutuksella ja arvokkaan sisällön jakamisella potentiaalisiin asiakkaisiin saa luotua kiinteämmän suhteen, kuin pelkkien mainosten tuputtamisella.

Luulen, että syy miksi monet sortuvat puskemaan sosiaaliseen mediaan lähestulkoon pelkästään mainoksia on se, ettei jakseta olla tarpeeksi kärsivällisiä ja kyetä näkemään tarpeeksi kauas sen osalta, että suhdetta rakennettaisiin arvoa tuottavan sisällön avulla. Mieleeni jäi hyvä yksittäinen esimerkki viime kesältä; jaoin Rantakioski Mahlan Facebook-sivulla postauksen, jossa kerroimme miten meillä esimerkiksi jäätelöistä tulevat roskat voi lajitella ja kaiken lisäksi opastamme myös lapsia lajittelemaan oikein. Postaus taisi olla kesän eniten tykätyin ja tavoitetuin julkaisu, tai ainakin aivan kärkipäässä.

Tälläisella sisällöllä saa hurmattua asiakkaan sydämen, eikä suututettua sitä pelkkien tarjousten muodossa. Verkkosivuja tehdessä loin Puskamestarit.fi -sivuston alle blogi-osion, ja ajattelin alkaa tehdä arvoa tuottavaa sisältöä myös sinne. Blogitekstien tuottaminen ei ole minulle millään tavalla tuttua, mutta koen, että se olisi hyvä tapa luoda arvokasta sisältöä lukijoille, saaden samalla myös liikennettä yrityksen sivuille. Kesää ajatellen blogitekstien ajankohtaisuutta on syytä miettiä, ettei kirjoita syysharavoinnin tärkeydestä toukokuussa, vaan pystyy tarjoamaan ihmisille nimenomaan ajankohtaista tietoa eri tarpeisiin.

Kyllä tästä hyvä tulee.

Joona Takkula

Projektitoimisto Gravi Osk

joona@gravi.fi

Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!