Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty myyjänä

Kirjoitettu 08.12.13
Esseen kirjoittaja: Camilla Heikkilä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Menesty myyjänä
Kirjan kirjoittaja: Pauli Vuorio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Luin jokunen aika sitten Pauli Vuorion Myyntitaidon käsikirjan, josta sain yksinkertaisia ja hyviä vinkkejä myyntityötä varten. Nyt päätin lukea tämän samaisen kirjottajan saman kirjan toisen osan; Menesty myyjänä. Ajattelin, että koska tämä kirja on saman kirjoittajan, niin tässä käsitellään uusia asioita, mutta ei se valitettavasti mennytkään niin. Kirjassa oli hyvin paljon samaa mitä ensimmäisessäkin osassa, joten harmittaa hiukan. Toki ehkä hiukan syvällisemmin käsiteltynä, mutta kuitenkin.

No mutta kyllä tästäkin kirjasta sai poimittua muutamia hyviä juttuja, joihin on hyvä kiinnittää huomiota.

 

Yksi asia, joka nousi kirjasta oli ”nauti onnistumisesta”. Se on fakta, että monet suomalaiset eivät kehtaa puhua ääneen ja nauttia onnistumisesta muiden nähden. Ikäänkuin varotaan sitä, ettei kukaan näe kuinka hyvältä itsestä tuntuu. Luulen, että se voi johtua osittain siitä, että suuri osa suomalaisista on aika nöyriä ja ehkä hiukan ujojakin. Ei haluta ylpeillä tai olla ylimielisiä, joten onnistumisiakin vähätellään; ”no mulla nyt sattui olemaan todella hyvä tuuri..” Nyt kun itsellänikin on kohta parikin myyntiprojektia päällä, toinen koskee koko tiimiä ja toisessa on vain muutama mukana, niin kyllä se olisi hyvä että uskallettaisiin tuoda niitä onnistumisia kunnolla esille. Olla iloisia omasta onnistumisesta ja olla iloisia myös toisten onnistumisista. Se luo hyvää ilmapiiriä, ja positiivista energiaa kaikille. Muutenkin meidän tiimissä onnistumisista on puhuttu ihan liian vähän.

Voisimme esimerkiksi palkita hyviä onnistujia jollain tavalla ja muutenkin ihan vain positiivinen palautekin on tärkeää. Täytyy muistaa kehua kaveria, kun joku homma on hoidettu hyvin. Tämä on sellainen asia, joka saattaa unohtua liian helposti.

 

 

Toinen asia, joka on henkilökohtaisessa myyntityössä kova fakta, on se että sellaiselta myyjältä ostetaan, jolta on helppo ostaa. Ja tällainen myyjä koostuu seuraavanlaisista osatekijöistä:

Myyjä arvostaa asiakasta (asiakas tuntee olevansa tärkeä, jos asiakas ei tunne arvostusta, ei ole helppo ostaa)

 

Myyjä osoittaa asiantuntemusta, ymmärtää asiakkaan asioita (syntyy luottamusta)

 

Myyjä on rehellinen, jolloin asiakas vakuuttuu myyjän hyvistä aikomuksista häntä kohtaan (Jos asiakas epäilee myyjän argumentteja tai rehellisyyttä, ostaminen ei ole helppoa)

 

Asiat kiteytetään oikeaan muotoon, asiakas huomioidaan yksilöllisesti

 

Myyjä rohkaisee asiakasta päätöksentekoon

 

Itse koen, että omassa myyntityössäni taidan asiakkaan arvostuksen ja rehellisyyden. Asiantuntemuksenkin tottakai hallitsen, jos olen paneutunut asiaan kunnolla. Esimerkiksi nyt Taivas+Helvetti-kirjaa myydessäni, koen kyllä että minulla on tarpeeksi asiantuntemusta tuotteesta. Myyntityössä onkin tärkeää, että myytävään tuotteeseen/palveluun on tutustuttu kunnolla.

Taitavasti asioiden kiteyttäminen ja rohkaiseminen päätöksentekoon, eivät omalla kohdallani ehkä ole vielä muovautuneet tarpeeksi. Huomasin sen esimerkiksi juuri tällä viikolla kun olin tekemässä Taivas+Helvetti-myyntiä. Se kuitenkin muovautuu varmasti kokemuksen kautta, ja nythän minä sitten tätä kokemusta saan tästä T+H projektista, sekä sitten tammikuussa alkavasta Smartum-myyntiprojektista.

 

Pauli Vuoriokin painottaa, että hyväksi myyjäksi ei tulla hetkessä, vaan se tulee kokemuksen ja kovan määrän kautta. Käytäntö voittaa siis teoriat. Itsekin sen huomaa, että jokaisen myyntikerran jälkeen seuraava kerta tuntuu aina jo pikkuriikkisen helpommalta. Ei helpolta, mutta helpommalta.

 

Loppuun vielä Pauli Vuorion määritelmiä hyvän myyjän piirteistä:

Ylpeä työstään

Halu voittaa, mutta ei kuitenkaan toisen kampittaja

Oltava nöyrä ja ymmärtää, että opittavaa on vielä paljon

Kunnioittaa asiakasta, muita sidosryhmiä, omaa organisaatiota ja itseään

Kantaa vastuun tekemisistään ja sanomisistaan

Palvelee muita kuin toivoisi itseään palveltavan

On aidosti kiinostunut asiakkaasta ja myytävästä palvelusta/tuotteesta

Halu kehittyä

Optimistinen, energinen, omaa intohimoa myyntityöhön

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!