Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyä myyjänä

Kirjoitettu 25.04.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menestyvän myyjän käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Ulla Pekkarinen, Erkki Pekkarinen, Jouni Vornanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

JEFU Storen myötä on myyntityö tullut tutummaksi viimeisen puolen vuoden aikana. Ennen JEFU Storea olin tehnyt ”face to face” myyntiä muun muassa urheiluliikkeessä ja puutarhamyymälässä.

Puhelinmyynti ja sähköpostin välityksellä tehtävä kauppa oli minulle ennestään tuntematonta. Vaikeinta mielestäni on saada sanottua asiansa vahvasti ja ymmärrettävästi tekstillä tai puhelimessa, sekä yrittää välttyä väärinkäsityksiltä ja sekaannuksilta.

 

Kirjassa oli muutamia kysymyksiä, jotka laittoivat miettimään tarkemmin millainen myyjä/asiakaspalvelija olen ja missä asioissa minun tulee kehittyä.

 

 

Kumpaa vaadit myyjältä enemmän asiakaspalvelua vai tuotetietoutta?

 

Kaikki lähtee mielestäni tuotetietoudesta, jos et tiedä mitä olet myymässä, niin olo on itselläni ainakin epävarma. Tämä ei ainakaan edesauta palvelutilannetta ja nostata asiakkaan ostohalua, jos myyjä ei tiedä mitä myy. Kun tiedän mitä myyn niin se helpottaa. Esimerkkinä JEFU Store… Olen huomannut, että asiakkaat kyselevät tuotteista mm. istuvuudesta, mallista ja joskus myös vertailevat kilpailijan hintoihin ja parhaiten pystyy kysymyksiin osaa vastata kun on kokeillut uutta tuotetta itse tai jaksanut seurata uutuuksia ja hintoja netistä. Tällöin pysymme hyvin ajan tasalla missä mennään ja mitkä ovat nyt se hitti.

 

Kuluttaja ja ympäristön vaikutus

 

Kirjassa kerrotaan kuluttajasta ja ympäristön vaikutuksesta. Miten lasten käytös ja mielipiteet vaikuttavat joissain perheissä ostopäätökseen ja miten kuluttaja toimii eritavoin erilaisessa ympäristössä (esimerkiksi kauppa tai kotona verkkokaupassa ostaessaan).

 

Otetaan taas JEFU Store. Asiakas laittaa meille sähköpostilla viestiä ja haluaa ostaa kypärän mallia tämä ja merkkiä tämä. Voimme ehdottaa asiakkaalle jotain tuotetta lisäksi, että hän voi valita kahden tai useamman tuotteen väliltä. Hän päätyy siihen tuotteeseen mitä hän oli alkujen aluksi etsimässä, sillä se on turvallinen ja tuttu, kun hän on päässyt kaverin samanlaista kypärää kokeilemaan treeneissä. Jos taasen saamme asiakkaan tulemaan meille Showroomille, jossa on tuotteet hyvin esillä ja vaihtoehtoisia tuotteita myös, ja kaikki hienosti ja houkuttelevasti esillä hyvässä ympäristössä. Voimme ehdottaa asiakkaalle, että hän kokeilisi toista mallia jos se tuntuisikin paremmalta. Pystymme myös kyselemään asiakkaan tarpeita ja tunnustelemaan onko hän halukas ostamaan, vaikka hanskat tai tarvitsisiko hän uudet kengät tai hammassuojat. Pystymme myös paremmin vastaamaan asiakkaan kysymyksiin ja saamaan hänelle tunteen, että asiakkaan palveleminen ei ole meille pakko vaan haluamme sitä tehdä… Siksi meillä tämä yrityskin on. Asiakkaan tarpeiden kartoituksessa on tärkeää kuunnella koska sillähän se asiakkaan tarpeet selviää.

 

Asiakkaiden hallinta ja sen hyödyntäminen

 

JEFU Storella on olemassa ns. asiakasrekisteri kaikista jotka ovat tilanneet tai ovat ottaneet meihin yhteyttä. Rekisteri on vain hiukan alkutekijöissään vielä ja sitä ei ole osattu vielä hyödyntää. Rekisterin hyödyntäminen esimerkiksi ”newsletterin” lähettämisessä ei olisi ollenkaan huono juttu. Nyt kauden alussa olisi hyvä vielä varmistella vanhoilta asiakkailta että onko varusteet kunnossa ja tarvitaanko jotain täydennyksiä varustekassiin. Samaa rekisteriä pystymme käyttämään asiakkuuksien jälkihoidossa. Tällä hetkellä asiakkuuden jälkihoitoa ei juurikaan ole. Itse olen tilauksen jälkeen saattanut soittaa ja kysyä asiakkaalta miten varusteet sopivat ja miltä ne tuntuivat. Tämä on myös asia joka pitää ottaa käsittelyyn tässä mahdollisimman pian jotta saamme asiakassuhteista jatkuvia ja asiakkaat ostavat mielellään uudelleen.

Joukkueista meillä on asialliset asiakasrekisterit ja niitä olemme alkaneet hyödyntämään ja olemme tällä saralla hyvällä mallilla. Seuraavana askeleena on saada sovittua ja kontaktoitua seuroja, jotta voimme lähteä esittelemään varusteitamme pelaajille.

 

Kirjasta sain enemmän ideoita asiakkuuksien hallintaan kuin siihen miten olisin parempi myyjä henkilökohtaisella tasolla.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!