Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyksen pelikirja

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menestyksen pelikirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Jalonen
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

On oltava selkeä visio tulevaisuudesta, joiden pohjalta tehdän realistiset tavoitteet. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää päättäväisyyttä, johon sitoudutaan omien tehtävien kautta.

Tiimimme visiona on lähteä MYM:ille reilun kolmen vuoden päästä. Visioon ohjaavat tavoitteet ovat kuitenkin vielä epäselvät. Niitä tarkennetaan varmasti jatkuvasti, mutta ensin pitäisi saada kasaan alustavat tavoitteet. Täpityksessä esiintyvät täpät varmasti tukevat tavoitteitamme ja niiden pohjalta ne rakentuvat, mutta taloudellisiin tavoitteisiin tarvitaan vielä paljon selkeyttä. Taloussolun pitää tehdä tarkat laskelmat mihin tarvitsemme nyt rahaa ja mihin tulemme tarvitsemaan rahaa. Myös tulon lähteet on hyvä kartoittaa tulevilta kuukausilta ja tätä kautta herätellä ihmisiä hommiin, jotta pääsemme lopulliseen tavoitteeseemme MYM:ille.  Tämä tarkoittaa päättäväisyyttä taloussolulta kuin myös kaikilta muiltakin soluilta aina yksilö tasolta lähtien. Itse aionki huolehtia oman solun tavoitteista, jotta vähintään ensimmäiset täpät täyttyvät kevään lopulla täpityksessä.

 

Avoimen keskustelun avulla saadaan nopeasti tieto mitä tiimin sisällä tapahtuu. Se tuo esiin myös persoonallisuuksien hyödylliset voimavarat.

Olemme tiimimme sisällä painottaneet avoimuutta sekä läpinäkyvyyttä ja koittaneet parantaa luottamusta toisiimme eri keinoin. Ns. vapaa-ajalla tapahtuvat yhteiset illanvietot ovat hyvä tapa rakentaa tiimimme suhteita ja olemmekin nimenneet joka kuulle virkistyspäälliköt, jotka hoitavat yhteisen illan vieton järjestämisen. Tutustumisen kautta on hyvä hakea luottamusta, mutta loppujen lopuksi teot puhuvat puolestaan ja niiden kautta arvioidaan omaa luottamusta toisten tekemisiin. Meidän tuleekin kannustaa toisiamme joka projektissa parhaisiin suorituksiin, jotta luottamus jokaiseen säilyy hyvänä ja jos tulee epäonnistumisia ei täydy leimata, että tuo ei osaa tuota asiaa vaan ajatella, että hän varmasti oppi tästä eikä tee virhettä uudestaan. Tässä tulee taas avoin keskustelu puheeksi, sillä virheet on hyvä käsitellä jälkikäteen ja oppia niistä. Projektien jälkeen on hyvä käydä palaute keskustelu, joka on realistinen eikä vain projektipäällikön kehumista. Aina löytyy jotain kritisoitavaa. Aionkin ottaa seuraavassa solupalaverissamme puheeksi, että tuomme esille palautteen merkityksen treeneissä.

 

Johda esimerkillä

Aion kiinnittää huomiota tähän projektin johtajana ja muutenkin olemalla esimerkillinen. Kun hoitaa omat asiat esimerkillisesti, luo motivaatiota muillekin hoitaa omansa kunnolla. Intissä painotettii paljon syväjohtamistavassa esimerkillä johtamista ja huomasinkin sen olevan hyvin usein tehokas työkalu. Näin roolissani monia ryhmänjohtajia ja laiskat ryhmänjohtajat, jotka eivät itse tehneet hommia eivät olleet myöskään niin tehokas ja nopea ryhmä. Inttiajoista esimerkillä johtaminen onkin päässyt hieman jo unohtumaan ja aionkin kaivaa johtajakansion esille joululomalla ja katsoa vinkkejä, joita voin tuoda käytäntöön myös siviilimaailmassa ja nimenomaan projektipäällikkönä tai muussa haasteessa. Johtamismallissa on myös samoja piirteitä kuin kaverijohtamisessa ja aionkin soveltaa malleja toisiinsa. Olemalla itse innokas, huolellinen ja vastuullinen projektipäällikkö, tarttuu se myös toivottavasti muuhun projektiryhmään.

 

“Kaikissa menestyvissä organisaatioissa on korkea vaatimustaso”

Jos haluamme olla menestyvä organisaatio tulee meidän tarkastella omaa vaatimustasoa ja fiksata sitä ylöspäin. Minusta tuntuu, että emme ole vielä ainakaan taloudellisiin tavoitteisiin luoneet selviä tavoitteita. Meillä on vain tiedossa about-lukuja paljon täytyy tuoda, että yritys pystyy pyörimään nykyisissä olosuhteissa. Taloussolu kyllä varmasti työstää koko ajan lukuja ja toivon heidän asettavan tarpeeksi kovat tavoitteet tiimille. Se mahdollistaa tiimimme ja tiimiläisten kehittymisen. Talousluvut itsessään eivät riitä mielestäni korkeaan vaatimustasoon. Täytyy olla joka osa-alueella vaativa. Asiakaskäyntitavoitteet tulee myös laittaa korkealle ja parantaa niiden laatua tekemällä riittävät pohjustustyöt ja jälkipuinnit käynneistä. Kaikki osa-alueet löytyvät täpityksestä ja niiden kautta meidän tulee kehittää firmaamme. Tammikuun alussa käymme pohjanmaalla miettimässä tavoitteitamme ja niiden kautta Dynaamia lähtee ennennäkemättömään liitoon.

 

”Kärsivällisyys, pitkäjänteisyys ja sitkeys ovat kestävän menestyksen taustalla.”

Olen itsessäni huomannut, että en ole ollut tarpeeksi sitkeä asiakkaiden kanssa. Jos asiakkaalta tulee ei vastausta, meinaan luovuttaa heti ja ajattelen, että ei minulla ole tarjottavaa asiakkaalle. Tähän aion ottaa ryhtiliikkeen ja alkaa olemaan yhteyksissä enemmän asiakkaisiin ja kyselemään onko heillä hommia ja onko jotain missä heitä voisi auttaa. Kärsivällinen asiakassuhteen hoitaminen johtaa varmasti kestävään ja hyvään asiakkaaseen, joka voi tarjota hommia ilman niiden kysymistä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!