Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyksen pohja

Kirjoitettu 09.05.20
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen Anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Aki Hintsan mukaan menestys seuraa hyvinvoinnista, ei toisinpäin. Hyvinvointi voidaan jakaa kuuteen osaan: yleinen terveys, biomekaniikka, fyysinen aktiivisuus, ravinto, lepo ja henkinen energia. Kirja kertoo miehestä, joka päätyi Afrikan lähetystyöstä muun muassa Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin henkilökohtaiseksi lääkäriksi ja ennen kaikkea, ystäväksi.
En aio kertoa laajemmin kuka Aki Hintsa oli. Saat sen selville lukemalla tämän kirjan. Aion reflektoida Hintsan hyvinvointimallia ja sitä, miten me kaikki voimme siitä hyötyä.
“Nukkuihan Kennedykin vain neljä tuntia yössä”. Näin kertoi Peter, joka oli kuullut Hintsan ehdottavan hänelle viiden tunnin sijasta kahdeksan tunnin yöunia. No ensinnäkin JFK käytti vähintään yhtätoista eri lääkettä päivittäin, joten ehkä hänestä ei kannata ottaa mallia tässä asiassa.
“Kuusi tuntia nukkuneiden suorituskyky putosi erään tutkimuksen mukaan kaksikymmentä prosenttia ja neljä tuntia nukkuneiden kolmekymmentä prosenttia verrattuna kahdeksan tuntia nukkuneeseen ryhmään.
On sanomattakin selvää, kuinka oleellista on tiimiyrittäjän suorituskyky ja energiataso. Sillä on suora vaikutus koko tiimin suorituskykyyn. Olen nukkunut kuusi tuntia yössä varmaan vuoden putkeen. Ei ihme jos aamulla pitää torkuttaa puoli tuntia. En ole ainoa tiimistämme, joka on lähiaikoina kärsinyt samasta haasteesta. Uni on ihmiselle välttämätön, pakollinen asia. Siitä huolimatta unen määrästä on pidettävä huolta, ja näin aion tulevaisuudessa tehdä.
“Jos et ehdi treenata, älä treenaa. Hikoilua ja hengästymistä aiheuttavasta liikunnasta on kiistatonta hyötyä terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, mutta tärkein liikunnan tuoma hyöty tulee aivan muualta: päivittäisestä, aktiivisesta elämäntavasta, perusliikunnasta.”
Me Tiimiakatemialla teemme pääsääntöisesti toimistotyötä. Näin ollen perusliikunnan määrä jää meillä alhaisemmaksi kuin olisi terveyden kannalta optimaalista. “Ennenaikaisen kuoleman riski kasvaa suorassa suhteessa istumisen määrään.”
Asun Tourulassa. Matkaa Akatemialle on noin puolitoista kilometriä. Kuljin sen ennen aina autolla (naurettavaa eikö vain). Noin kolme viikkoa sitten myin autoni. Jo tässä ajassa olen huomannut merkittävän parannuksen energiatasoissani ja motivaatiossani, varsinkin kun päivät kuluvat kotona tietokoneen ääressä. Aloin myös käymään aamulenkeillä ja jokainen niistä päivistä on ollut harvinaisen hyväntuulinen ja aikaansaava.
Muistan, kuinka hyväntuulinen ja motivoitunut oloni oli aikoinaan puusepän töitä tehdessä kesätyöläisenä. Liikuntaa tuli päivittäin enemmän kuin tarpeeksi ja sen lisäksi kävin lähes päivittäin kuntosalilla. Olen miettinyt, mihin tämä tunne on hävinnyt. Ennen kaikkea nyt tiedän, miten voin sen saavuttaa uudelleen.
Maailma olisi aika pirun hieno paikka, jos kaikki olisivat sataprosenttisesti hyvinvoivia, terveitä. Tiedämme, ettei se ole mahdollista. Uskon vahvasti, että Tiimiakatemian yhteisön kehittämisen kannalta on oleellista, että kiinnitämme hyvinvointiimme tarkkaa huomiota. Mistä tämä alkaa? Aluksi voit lukea tämän isäni suositteleman mestariteoksen nimeltä Aki Hintsa –  Voittamisen Anatomia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!